Atzinums

Projekta ID
24-TA-3327
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa"" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3. apakšsadaļā ir norādīts, ka Valsts ieņēmumu dienests praksē ir konstatējis gadījumus, kad izziņas ir anulētas vai zaudējušas spēku, bet naftas produkti neatbilst kvalitātei, lai varētu tos realizēt vai atdot piegādātājam. Tādējādi ir nepieciešams noteikt, ka, ja izziņa ir zaudējusi spēku vai ir anulēta, ar Valsts ieņēmumu dienesta izsniegtu atļauju naftas produktus var ne tikai realizēt vai pārvietot, bet arī iznīcināt. Līdz ar to projekts paredz papildināt Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumu Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa" (turpmāk – noteikumi) 1.4. apakšpunktu un 126. punktu ar vārdu "iznīcināšanai", noteikumu 123. punkta ievaddaļa izteikta jaunā redakcijā, noteikumi ir papildināti ar 123.10. apakšpunktu par naftas produktu iznīcināšanas gadījumā iesniegumā norādāmo informāciju, kā arī atbilstoši precizēts noteikumu 15. pielikums.

Vēršam uzmanību uz to, ka likuma "Par akcīzes nodokli" 18. panta 1.1 daļa noteic, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests izsniedz, pārreģistrē vai anulē izziņu to naftas produktu iegādei, kuriem piemēro nodokļa atbrīvojumu vai atvieglojumu, un kādā izsniedz atļauju naftas produktu atlikumu pārvietošanai vai realizācijai.
Savukārt likuma "Par akcīzes nodokli" 18. panta 1.1 daļa neparedz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests izsniedz atļauju naftas produktu atlikumu iznīcināšanai.

Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabinets ārējo normatīvo aktu var izdot tikai tādā gadījumā, ja likumdevējs likumā formulējis pilnvarojumu šāda akta izdošanai un noteicis pilnvarojuma robežas (skat. Satversmes tiesas 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 16. punktu). Turklāt Ministru kabineta noteikumu saturam jāatbilst likumdevēja noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Tāpat Ministru kabinets nevar ne paplašināt, ne sašaurināt likumdevēja noteikta pilnvarojuma apjomu. Līdz ar to, lai papildinātu noteikumus ar jaunu regulējumu, nepieciešams attiecīgs pilnvarojums Ministru kabinetam.

Papildus vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu atbilstoši likuma "Par akcīzes nodokli" 18. panta 1.1 daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Turklāt noteikumu grozījumus, ka neatbilst šobrīd spēkā esošajam pilnvarojumam Ministru kabinetam, lūdzam virzīt pēc tam, kad būs pieņemti attiecīgi grozījumi likuma "Par akcīzes nodokli" 18. panta 1.1 daļā.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk