Projekta ID
25-TA-856Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
22.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
20.lpp. Jāņem vērā, ka atkarības nepilngadīgajiem novērojamas ļoti reti. Lielākoties nepilngadīgajiem vērojama riskanta vai kaitīga, pārmērīga psihoaktīvo vielu lietošana un lielai daļai pacientu vispiemērotākie ir ambulatorie pakalpojumi. Tādēļ arī lielai daļai nepilngadīgo, kas nonāks BKUS speciālistu redzeslokā un, veicot visaptverošu izvērtējumu, tiem nebūs konstatēts augsts risks veselībai un dzīvībai, netiks noteikta obligātā ārstēšana, bet tiks rekomendēta plānveida ārstēšana stacionārā vai ambulatorie pakalpojumi.
Lūdzam skaidrot, vai gadījumos, kad jaunietim bez konstatēta augsta riska tiks rekomendēta plānveida ārstēšana stacionārā vai ambulatorie pakalpojumi, tas tiks darīts arī, ja jaunietis no tā atteiksies? Pretējā gadījumā vienīgais aktīvais medicīniskās palīdzības veids, nosakot obligāto ārstēšanu, būs iespējams tikai nogaidot, kad risks būs klasificējams kā augsts.
Lūdzam skaidrot, vai gadījumos, kad jaunietim bez konstatēta augsta riska tiks rekomendēta plānveida ārstēšana stacionārā vai ambulatorie pakalpojumi, tas tiks darīts arī, ja jaunietis no tā atteiksies? Pretējā gadījumā vienīgais aktīvais medicīniskās palīdzības veids, nosakot obligāto ārstēšanu, būs iespējams tikai nogaidot, kad risks būs klasificējams kā augsts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
15.lpp. Izvērtējot esošos pakalpojumus, tika konstatēti šādi izaicinājumi, kuru risināšana ir neatliekama:
10. nav atbilstoša tiesiskā mehānisma, lai ierobežotu nepilngadīgā cilvēktiesības, paredzot obligāto narkoloģisko ārstēšanu un izņemtu nepilngadīgo no viņa dzīves vides;
Tiesiskais mehānisms palīdzības sniegšanai (arī riska novērtējumu) bez nepilngadīgas personas piekrišanas būtu jāizvirza par prioritāti. Pretējā gadījumā visi tālākminētie pakalpojumi būs pieejami tikai galēji krīzes situācijās nonākušiem jauniešiem, bet ne jauniešu grupai, kurai atkarības veidošanās ir sākuma stadijā. Sekojoši riska novērtējuma matrica (2. tabula, 19. lpp.) nedarbojas gadījumos, kad neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki, konstatējot, ka tiešas briesmas dzīvībai nedraud, atsakās stacionēt jauniešus, piemēram, stimulatoru lietošanas izraisītu psihisku traucējumu gadījumos. Kaut arī pēc matricas risks novērtējams kā augsts, rezultātā šādās situācijās turpmāku kvalitatīvu riska novērtējumu veikt nebūs iespējams.
10. nav atbilstoša tiesiskā mehānisma, lai ierobežotu nepilngadīgā cilvēktiesības, paredzot obligāto narkoloģisko ārstēšanu un izņemtu nepilngadīgo no viņa dzīves vides;
Tiesiskais mehānisms palīdzības sniegšanai (arī riska novērtējumu) bez nepilngadīgas personas piekrišanas būtu jāizvirza par prioritāti. Pretējā gadījumā visi tālākminētie pakalpojumi būs pieejami tikai galēji krīzes situācijās nonākušiem jauniešiem, bet ne jauniešu grupai, kurai atkarības veidošanās ir sākuma stadijā. Sekojoši riska novērtējuma matrica (2. tabula, 19. lpp.) nedarbojas gadījumos, kad neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki, konstatējot, ka tiešas briesmas dzīvībai nedraud, atsakās stacionēt jauniešus, piemēram, stimulatoru lietošanas izraisītu psihisku traucējumu gadījumos. Kaut arī pēc matricas risks novērtējams kā augsts, rezultātā šādās situācijās turpmāku kvalitatīvu riska novērtējumu veikt nebūs iespējams.
Piedāvātā redakcija
-
