Projekta ID
24-TA-2882Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta pases 6. punktā "Izmaksu un ieguvumu analīze" sniegto aprakstu, jo esošā informācija liecina par būtisku nesabalansētību starp projekta kopējām izmaksām un aprēķinātajiem ieguvumiem. Projekta kopējās investīciju un uzturēšanas izmaksas 10 gadu dzīves ciklā ir 19 885 233 euro, savukārt plānotie ieguvumi ir tikai 3 258 711 euro, kas rada nepietiekamu izmaksu un ieguvumu attiecību 0,16 (3 258 711 / 19 885 233). Minētais rādītājs skaidri norāda, ka projekts esošajā formā radīs būtiskus zaudējumus valstij, jo no katra ieguldītā euro tiks atgūti vien 16 centi. Līdz ar to klientu laika ietaupījums pats par sevi nav pietiekams pamatojums projekta realizācijai esošajā apjomā un formā.
Ņemot vērā minēto, aicinām veikt precīzāku izmaksu un ieguvumu analīzi, izmantojot Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) izmaksu un ieguvumu aprēķina modeli, kuru aicinām pievienot projekta pasei kā pielikumu. Tas ļaus precīzi noteikt projekta ekonomisko tagadnes vērtību (ENPV), īpaši ņemot vērā, ka izmaksas galvenokārt koncentrējas projekta dzīves cikla sākumā, bet ieguvumi – tā beigās, kas nozīmē būtisku diskonta likmes ietekmi uz projekta ekonomisko atdevi.
Vienlaikus lūdzam anotācijas sadaļā "Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?" iekļaut īsu, konkrētu un skaitlisku informāciju par projekta ekonomisko atdevi (izmaksu un ieguvumu attiecību), kas izriet no precizētā projekta pases 6. punkta aprēķina.
Ja pēc detalizētas analīzes projekta kopējie ieguvumi nepārsniedz kopējās investīciju un uzturēšanas izmaksas (t.i., ieguvumu un izmaksu attiecība ir mazāka par 1), jāapsver izmaksu samazināšanas iespējas vai alternatīvi - jālemj par atteikšanos no projekta īstenošanas. Tas nepieciešams, lai izvairītos no situācijas, kad projekta pieteikums pēc iesniegšanas CFLA būtu jānoraida vai būtiski jāpārstrādā, kā arī lai samazinātu administratīvo slogu projekta vērtēšanas laikā. Vienlaikus tas arī ļautu ministru kabinetam pieņemt jēgpilnāku lēmumu, apstiprinot MK rīkojuma projektu.
Nepieciešamības gadījumā aicinām izmantot CFLA ekspertu konsultācijas, lai panāktu kvalitatīvu projekta izvērtējumu un lēmumu pieņemšanu.
Ņemot vērā minēto, aicinām veikt precīzāku izmaksu un ieguvumu analīzi, izmantojot Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) izmaksu un ieguvumu aprēķina modeli, kuru aicinām pievienot projekta pasei kā pielikumu. Tas ļaus precīzi noteikt projekta ekonomisko tagadnes vērtību (ENPV), īpaši ņemot vērā, ka izmaksas galvenokārt koncentrējas projekta dzīves cikla sākumā, bet ieguvumi – tā beigās, kas nozīmē būtisku diskonta likmes ietekmi uz projekta ekonomisko atdevi.
Vienlaikus lūdzam anotācijas sadaļā "Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?" iekļaut īsu, konkrētu un skaitlisku informāciju par projekta ekonomisko atdevi (izmaksu un ieguvumu attiecību), kas izriet no precizētā projekta pases 6. punkta aprēķina.
Ja pēc detalizētas analīzes projekta kopējie ieguvumi nepārsniedz kopējās investīciju un uzturēšanas izmaksas (t.i., ieguvumu un izmaksu attiecība ir mazāka par 1), jāapsver izmaksu samazināšanas iespējas vai alternatīvi - jālemj par atteikšanos no projekta īstenošanas. Tas nepieciešams, lai izvairītos no situācijas, kad projekta pieteikums pēc iesniegšanas CFLA būtu jānoraida vai būtiski jāpārstrādā, kā arī lai samazinātu administratīvo slogu projekta vērtēšanas laikā. Vienlaikus tas arī ļautu ministru kabinetam pieņemt jēgpilnāku lēmumu, apstiprinot MK rīkojuma projektu.
Nepieciešamības gadījumā aicinām izmantot CFLA ekspertu konsultācijas, lai panāktu kvalitatīvu projekta izvērtējumu un lēmumu pieņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam svītrot anotācijas 3. sadaļas punkta "Cita informācija" 3. rindkopā iekļauto pēdējo teikumu, ņemot vērā, ka tā ir pretrunā ar rīkojuma projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā norādīto, vienlaikus lūdzam arī svītrot anotācijas 3. sadaļas 7. punkta 4. rindkopā iekļauto pēdējo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju viennozīmīgai Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 3.punkta interpretācijai ietvert tajā pilno projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
