Atzinums

Projekta ID
22-TA-2520
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.1. Pasākuma gala labuma guvēji – saimnieciskās darbības veicēji, kas atbalsta piešķiršanas brīdī atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), I pielikumā noteiktajai definīcijai;
Iebildums
Lūdzam precizēt atsauci uz Komisijas regulu Nr. 651/2014, jo I pielikumā nav skaidrots jēdziens "Pasākuma gala labuma guvēji".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2.2. Jaunizveidoti saimnieciskās darbības veicēji – saimnieciskās darbības veicēji, kas atbalsta piešķiršanas brīdī pastāv mazāk nekā piecus gadus pirms atbalsta saņemšanas. Saimnieciskās darbības veicējs netiek uzskatīts par jaunizveidotu, ja mainās tikai tā juridiskā forma.
Iebildums
Lūdzam 2.2. apakšpunkta pirmajā teikumā svītrot vārdus "pirms atbalsta saņemšanas", jo tā ir liekvārdība.
Piedāvātā redakcija

2.2. Jaunizveidoti saimnieciskās darbības veicēji – saimnieciskās darbības veicēji, kas atbalsta piešķiršanas brīdī pastāv mazāk nekā piecus gadus. Saimnieciskās darbības veicējs netiek uzskatīts par jaunizveidotu, ja mainās tikai tā juridiskā forma.
3.
Noteikumu projekts
2.6. Iespēju kapitāla fonds – komercsabiedrība, kas iegulda līdzekļus strauji augošu  uzņēmumu un projektu finansēšanā ar mērķi veicināt šo uzņēmumu veiksmīgu attīstību, vērtības pieaugumu, kā arī šo ieguldījumu realizācijas rezultātā gūt peļņu. Šo noteikumu ietvaros izšķir šādus iespēju kapitāla fondus:
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins ''uzņēmums'' apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu, termina ''uzņēmums'' vietā izmantojot terminu ''komersants'' vai ''saimnieciskās darbības veicējs''.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
8.1. būtisku koncentrēšanos uz Viedās specializācijas prioritāriem virzieniem;
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 8.1. apakšpunktā minēts jēdziens ”būtisks” ir ļoti subjektīvs un šī jēdziena interpretācijai ir tieša ietekme uz finansējuma saņēmēju. Lai nodrošinātu minētā apakšpunkta nepārprotamu izpratni un vienveidīgu piemērošanu praksē, lūdzam precizēt minēto apakšpunktu vai papildināt anotāciju, izsmeļoši norādot, kāda koncentrēšanās uz Viedās specializācijas prioritāriem virzieniem ir uzskatāma par būtisku.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
8.2. būtisku koncentrēšanos uz eksportspējīgiem uzņēmumiem un Latvijas eksporta apjomu palielināšanu;
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 8.2. apakšpunktā minēts jēdziens ”būtisks” ir ļoti subjektīvs un šī jēdziena interpretācijai ir tieša ietekme uz finansējuma saņēmēju. Lai nodrošinātu minētā apakšpunkta nepārprotamu izpratni un vienveidīgu piemērošanu praksē, lūdzam precizēt minēto apakšpunktu vai papildināt anotāciju, izsmeļoši norādot, kāda koncentrēšanās uz eksportspējīgiem uzņēmumiem un Latvijas eksporta apjomu palielināšanu ir uzskatāma par būtisku.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
8.3. atbalstīt ieguldījumus pētniecībā un attīstībā.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kas noteikumu projekta 8.3. apakšpunkta izpratnē ir saprotams ar jēdzieniem "ieguldījumi pētniecībā" un "ieguldījumi attīstībā".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
18. Finanšu starpnieki atbalstu šo noteikumu ietvaros sniedz ekonomiski dzīvotspējīgiem saimnieciskās darbības veicējiem atbilstoši to ieguldījumu stratēģijām un lēmumus par ieguldījumu veikšanu pieņem saskaņā ar nozares labo praksi un šo noteikumu nosacījumiem.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kas noteikumu projekta 18. punkta izpratnē ir saprotams ar jēdzienu "ekonomiski dzīvotspējīgiem saimnieciskās darbības veicējs", kā arī skaidrot kā saimnieciskās darbības veicēji tiks vērtēti, lai noteiktu to ekonomisko dzīvotspēju.  
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
30.1. tas ir sīkā (mikro) un mazā saimnieciskās darbības veicējs, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikumā noteiktajai definīcijai;
Iebildums
 Lūdzam precizēt noteikumu projekta 30.1. apakšpunktā ietverto atsauci uz Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Regula Nr. 651/2014), norādot precīzu Regulas Nr. 651/2014 I pielikuma vienību, kurā tiek noteikta sīko (mikro), mazo uzņēmumu kategorija. Vienlaikus nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt arī noteikumu projekta anotācijas V sadaļas 1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
30.2. tas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 22. panta 2. punktā noteiktajam, ievērojot šo noteikumu 30.3. apakšpunktā minētos nosacījumus. Piemērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 22. panta 2. punkta trešajā daļā minēto atkāpi no 22. panta pirmās daļas "c" apakšpunkta, ņem vērā brīdi, kad reģistrēts katrs atsevišķais apvienošanā iesaistītais uzņēmums;
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 30.3. apakšpunkts nedublē 30.2. apakšpunktu. Komisijas regulas Nr. 651/2014 22. panta 2. punktā jau ir noteikts, ka atbalsttiesīgie uzņēmumi ir visi nekotētie mazie uzņēmumi, kas reģistrēti ilgākais pirms pieciem gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
30.3. tie ir reģistrēti Komercreģistrā ne ilgāk kā piecus gadus pirms pieteikuma iesniegšanas dienas.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību dzēst noteikumu projekta 30.3. apakšpunktu, ņemot vērā TM iebildumu par noteikumu projekta 30.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
37.1. Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikumā noteiktajai sīkā (mikro), mazā un vidējā saimnieciskās darbības veicēja definīcijai;
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.1. apakšpunktā ietverto atsauci uz Regulu Nr. 651/2014, norādot precīzu Regulas Nr. 651/2014 I pielikuma vienību, kurā tiek noteikta sīko (mikro), mazo un vidējā uzņēmumu kategorija. Vienlaikus nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt arī noteikumu projekta anotācijas V sadaļas 1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
23. Atbalstu šo noteikumu ietvaros finanšu starpnieki sniedz saimnieciskās darbības veicējiem komandītsabiedrības līgumā noteiktajā termiņā (līdz 10 gadiem ar iespēju to pagarināt ieguldījumu vērtības saglabāšanai un veiksmīgai realizācijai).
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 23. punktā pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi domuzīme vai komats, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt normas tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
25.2. tā valde vai lielākā komandas daļa atrodas Latvijā;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt vārda "komanda" lietojumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
25.3. vismaz viena no uzņēmējdarbības aktivitātēm (pētniecība un attīstība, mārketings, pakalpojumu sniegšana, ražošana, prototipēšana vai testēšana, pārdošana u.c.) pamatā tiek īstenota Latvijā;
Priekšlikums
Noteikumu projekta 25.3. punktā lietots termins "uzņēmējdarbība", kas ir sarunvalodā lietots termins. Iesakām terminu "uzņēmējdarbība" aizstāt ar korektu juridisku terminu "komercdarbība" vai arī terminu "saimnieciskā darbība", kas ietver arī komercdarbību un kura tvērums ir plašāks par terminu "komercdarbība".
Piedāvātā redakcija
-