Projekta ID
25-TA-2172Atzinuma sniedzējs
"Zaļā brīvība"
Atzinums iesniegts
06.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījums likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu"
Iebildums
Biedrība "Zaļā brīvība" iebilst pret virzītājiem grozījumiem sekojošu iemeslu dēļ:
1) Prasība veikt sākotnējo izvērtējumu līdz šim likumā ietverta, lai rastu veidus, kā mazināt saimnieciskās darbības, šajā gadījumā meliorācijas, ietekmi uz vidi. Neatkarīgi no politiskā un ekonomiskā klimata apstākļi dabā nav mainījušies, joprojām pastāv iespēja, pārbūvējot meliorācijas sistēmu, nodarīt būtisku kaitējumu videi.
Ekosistēmas, kas bijušas atkarīgas no paaugstināta augsnes mitruma, ļoti iespējams ir jau paguvušas atjaunoties vai to stāvoklis uzlaboties vietās, kur meliorācijas sistēmas jau ilgi aizaugušas vai aizsērējušas. Daudz šādu atjaunojušos dabas vērtībām bagātu teritoriju atrodas arī ārpus Natura 2000 teritorijām. Vienlaikus meliorācijas sistēmu pārbūve tik plašā platībā, virs 500 ha, var atstāt nelabvēlīgu ietekmi arī uz netālu esošām Natura 2000 teritorijām. Šis likumprojekts var apdraudēt arī ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030. gadam un Dabas atjaunošanas regulas ieviešanu Latvijā, ņemot vērā, ka var pasliktināt ES nozīmes biotopu stāvokli Latvijā, it sevišķi slapjo mežu.
2) Acīmredzami, ka grozījumi tiek virzīti sasteigtā, no labas pārvaldības viedokļa, haotiskā, ačgārnā un absurdā kārtībā, tos cenšoties sasaistīt ar valsts budžeta pieņemšanu. Sākotnēji šie paši grozījumi virzīti TA 25-TA-2090 bez sabiedriskās apspriešanas, kur savus iebildumus pauda gan vides NVO, gan vairākas ministrijas (VARAM, TM): https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/29babdd3-075a-4bf4-ac3c-17969dfca215 29. septembrī bijusi arī starpinstitūciju sanāksme, kur minētās ministrijas un organizācijas savus iebildumus ir uzturējušas: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/243333e3-8c6d-4906-8499-974c5173f118 Tai pat laikā, pēc pārmetumiem par sabiedriskās apspriešanas trūkumu tie š.g. 25. septembrī tie tika iesniegti publiskajai apspriešanai, kurai jānoslēdzas tikai 9. oktobrī, taču tie tiek virzīti Ministru kabineta sēdei jau 7. oktobrī. Paralēli sabiedriskā apspriešana turpinās, un iebildumi krājas. Papildus tam, ZM virza arī līdzīga rakstura grozījumus uz 2. lasījumu reizē ar KEM virzītajiem - lielajiem grozījumiem IVN likumā. Šī pieeja acīmredzami pārkāpj labu pārvaldību, kas paredz secīgus lēmumu pieņemšanas posmus - 1. publisko appsriešanu, 2. saskaņojumus starp ministrijām un tikai pēc tam 3. virzīšanu lēmumu pieņemšanai.
1) Prasība veikt sākotnējo izvērtējumu līdz šim likumā ietverta, lai rastu veidus, kā mazināt saimnieciskās darbības, šajā gadījumā meliorācijas, ietekmi uz vidi. Neatkarīgi no politiskā un ekonomiskā klimata apstākļi dabā nav mainījušies, joprojām pastāv iespēja, pārbūvējot meliorācijas sistēmu, nodarīt būtisku kaitējumu videi.
Ekosistēmas, kas bijušas atkarīgas no paaugstināta augsnes mitruma, ļoti iespējams ir jau paguvušas atjaunoties vai to stāvoklis uzlaboties vietās, kur meliorācijas sistēmas jau ilgi aizaugušas vai aizsērējušas. Daudz šādu atjaunojušos dabas vērtībām bagātu teritoriju atrodas arī ārpus Natura 2000 teritorijām. Vienlaikus meliorācijas sistēmu pārbūve tik plašā platībā, virs 500 ha, var atstāt nelabvēlīgu ietekmi arī uz netālu esošām Natura 2000 teritorijām. Šis likumprojekts var apdraudēt arī ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030. gadam un Dabas atjaunošanas regulas ieviešanu Latvijā, ņemot vērā, ka var pasliktināt ES nozīmes biotopu stāvokli Latvijā, it sevišķi slapjo mežu.
2) Acīmredzami, ka grozījumi tiek virzīti sasteigtā, no labas pārvaldības viedokļa, haotiskā, ačgārnā un absurdā kārtībā, tos cenšoties sasaistīt ar valsts budžeta pieņemšanu. Sākotnēji šie paši grozījumi virzīti TA 25-TA-2090 bez sabiedriskās apspriešanas, kur savus iebildumus pauda gan vides NVO, gan vairākas ministrijas (VARAM, TM): https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/29babdd3-075a-4bf4-ac3c-17969dfca215 29. septembrī bijusi arī starpinstitūciju sanāksme, kur minētās ministrijas un organizācijas savus iebildumus ir uzturējušas: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/243333e3-8c6d-4906-8499-974c5173f118 Tai pat laikā, pēc pārmetumiem par sabiedriskās apspriešanas trūkumu tie š.g. 25. septembrī tie tika iesniegti publiskajai apspriešanai, kurai jānoslēdzas tikai 9. oktobrī, taču tie tiek virzīti Ministru kabineta sēdei jau 7. oktobrī. Paralēli sabiedriskā apspriešana turpinās, un iebildumi krājas. Papildus tam, ZM virza arī līdzīga rakstura grozījumus uz 2. lasījumu reizē ar KEM virzītajiem - lielajiem grozījumiem IVN likumā. Šī pieeja acīmredzami pārkāpj labu pārvaldību, kas paredz secīgus lēmumu pieņemšanas posmus - 1. publisko appsriešanu, 2. saskaņojumus starp ministrijām un tikai pēc tam 3. virzīšanu lēmumu pieņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
