Atzinums

Projekta ID
22-TA-967
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
16.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka kritērijus un kārtību, kādā interešu izglītības iestādei (turpmāk – iestāde) piešķir un anulē valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Izglītības likuma 19.1 panta pirmajā daļā tiek noteikts: "Interešu izglītības iestādes, kas īsteno interešu izglītības programmas, tai skaitā zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas jomā, un papildus veic interešu izglītības metodiskā centra un pedagogu tālākizglītības centra funkcijas, atbilstoši Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem ir tiesīgas iegūt valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu." Tādēļ uzskatām, ka nevar noteikt valsts nozīmes interešu izglītības iestādes kritērijus tikai STEM jomā. Uzskatām, ka ir jāpapildina valsts nozīmes interešu izglītības centriem noteiktos kritērijus ar kritērijiem arī ctās jomās.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
4.1. iestāde savā reģionā nodrošina pirmsskolas izglītības, pamatizglītības vai vidējās izglītības pakāpes izglītojamajiem (turpmāk – izglītojamie) interešu izglītības programmu piedāvājumu zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas (turpmāk – STEM) jomās, kas atbilst valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts izglītības standartā ietvertajam mācību un audzināšanas saturam, izglītojamo sasniedzamajiem rezultātiem un vienlaikus sniedz izglītojamajiem plašāku izglītības pieredzi;
Iebildums
Valsts nozīmes interešu izglītības iestāde ietver daudz plašāku nozīmi kā noteikts kritērijos. Ja kritērijos ietver tikai STEM jomas programmas, tad tā ir STEM jomas valsts nozīmes interešu izglītības iestāde. Iebilstam pret kritērija sasisti tikai ar valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts izglītības standartā ietverto mācību un audzināšanas saturu, jo interešu izglītībā var piedāvāt dziļāku, plašāku un atšķirīgu saturu no valsts noteiktā obligātā mācību satura.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
4.3. iestāde organizē interešu izglītības pasākumus (piemēram, sacensības, konkursus, izstādes, darbnīcas u.c.), radošas un interaktīvas aktivitātes izglītojamo motivācijas un intereses veicināšanai par STEM jomām sava reģiona vai valsts līmenī;  
Iebildums
Lūdzam precizēt kritēriju, jo nav skaidrs kādā veidā šis kritērijs tiks mērīts, piemēram, vai atbilstība šim kritērijam būs, ja tiks organizēts viens konkurss un viena darbnīca.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
4.4. iestāde izglīto ne mazāk kā 2000 izglītojamos interešu izglītības programmās, pasākumos  un aktivitātēs STEM jomās no iepriekšējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 31. maijam, ievadot informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā par: 
Iebildums
Nepieciešams precizēt kritēriju par izglītojamo uzskaiti, piemēram, ja izglītojamais apmeklē programmu, kas tiek īstenota visa mācību gada garumā un kādu citu aktivitāti, kas tiek īstenota vienu dienu vai viņš tiks uzskaitīts kā viens vai divi izglītojamie?
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
4.5. nodrošina izbraukuma vai neklātienes interešu izglītības nodarbības STEM jomā un aktivitātes sava reģiona izglītības iestādēm, kuras nepiedāvā vai ir ierobežots STEM jomas interešu izglītības programmu piedāvājums;
Iebildums
Lūdzam norādīt noteikumu projekta anotācijā finanšu avotu šādu aktivitāšu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
4.10. iestādē ir nodarbināti pedagogi, kuriem ir ne mazāk kā divu gadu pieredze interešu izglītības programmu īstenošanā STEM jomā.
Iebildums
Papildus vēršam uzmanību, ka jau šobrīd vispārējās izglītības iestādēs ļoti trūkst STEM priekšmetu pedagogu, tādēļ šī kritērija izpilde var būt ļoti problemātiska. Piedāvājam noteikt, ka pedagogiem, kuri veic metodiskā atbalsta funkciju, ir ne mazāk kā divu gadu pieredze interešu izglītības programmu īstenošanā konkrētajā jomā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Izglītības likuma 19.1 panta pirmajā daļā tiek noteikts: "Interešu izglītības iestādes, kas īsteno interešu izglītības programmas, tai skaitā zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas jomā, un papildus veic interešu izglītības metodiskā centra un pedagogu tālākizglītības centra funkcijas, atbilstoši Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem ir tiesīgas iegūt valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu." Tādēļ uzskatām, ka nevar noteikt valsts nozīmes interešu izglītības iestādes kritērijus tikai STEM jomā. Uzskatām, ka ir jāpapildina valsts nozīmes interešu izglītības centriem noteiktos kritērijus ar kritērijiem arī ctās jomās.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka izglītības darba laika vienība nav izglītības programmas īstenošanas ilgums. Lūdzam skaidrot vai turpmāk interešu izglītības programmu plānots veidot un apstiprināt arī vienai vai vairākām mācību dienām?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2017. gada 22. augusta noteikumu Nr. 486 “Noteikumi par oficiālās statistikas veidlapu paraugiem izglītības jomā” nav spēkā un ir stājušies spēkā jauni 2019. gada 10. decembra noteikumi Nr. 599 "Noteikumi par oficiālās statistikas veidlapu paraugiem izglītības jomā", kuros ir svītrots trešasi pielikums. Nav skaidrs kā tiks īstenota interešu izglītības programmu programmu klasifikācija.
Piedāvātā redakcija
-