Atzinums

Projekta ID
25-TA-539
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā izteikto iebildumu par MK sēdes protokollēmuma projekta 2.punktu, lūdzam svītrot Informatīvajā ziņojumā iekļauto informāciju par plānotajiem pasākumiem, kuriem ir potenciāla ietekme uz valsts budžetu, bet tos nebūs iespējams īstenot ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot pamatojumu datu izmantojumam Informatīvajā ziņojumā uz 01.01.2024., ņemot vērā, ka ir jau 2025.gada aprīlis un vairākiem datu avotiem ir pieejamas jaunākas versijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt terminu lietojumu Informatīvā ziņojuma 21.lpp. par valsts iesaisti izglītības pieejamības nodrošināšanā. Norādām, ka atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta pirmajai daļai, pašvaldību autonomā funkcija ir gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma 38.lpp. ar detalizētāku informāciju par Izglītības un zinātnes ministrijai piešķirto finansējumu 2022.gadā (7,5 miljoni euro) un 2023.gadā (14 miljoni euro) Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta pasākumiem Latvijā, kā arī pedagogu darba samaksas nodrošināšanai par Ukrainas civiliedzīvotāju izglītošanu aizvadīto divu gadu laikā (17,1 miljoni euro). Tāpat aicinām papildināt Informatīvo ziņojumu arī ar informāciju par 2024.gadā piešķirto finansējumu Izglītības un zinātnes ministrijai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta pasākumiem Latvijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam sniegt plašāku skaidrojumu par Informatīvā ziņojuma 39.lpp. iekļauto situācijas aprakstu attiecībā uz latviešu valodas apguvi Ukrainas civiliedzīvotāju nepilngadīgajiem bērniem un kā nākotnē plānotās izmaiņas atšķirsies no pašreizējās situācijas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma 44. lpp. iekļautās tabulas nosaukumu ar gadu, par kuru dati tiek norādīti.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka Informatīvais ziņojums vēl nav skatīts Ministru kabineta sēdē, bet ir saskaņošanas procesā, lūdzam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt Informatīvā ziņojuma 2.sadaļā norādītos plānoto darbību izpildes termiņus. Vēršam uzmanību, ka plānotajai darbībai Nr.9 norādītais izpildes termiņš vairs nav aktuāls un ir precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka lielākajai daļai no Informatīvā ziņojuma 2.sadaļā plānotajiem pasākumiem pirmškietami noprotams, ka to īstenošanai nepieciešams papildus finansējums no valsts budžeta, bet nav sniegta informācija par ietekmes apmēru, tādēļ lūdzam plašāk skaidrot, kā tiek plānots nodrošināt finansējumu veicamo darbību izpildei esošo ministrijas valsts budžeta līdzekļu ietvaros. 
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 7. septembra noteikumu Nr.606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 47.punktam, Informatīvais ziņojums ir informācija vai pārskats par Ministru kabineta kompetencē esoša jautājuma risināšanas gaitu, par Ministru kabineta atbalstīta plānošanas dokumenta īstenošanu vai tiesību akta izpildi, un tajā neietver konceptuālus jautājumus nozaru problēmjautājumu risināšanai.
Papildus norādām, ka 2024.gada 30.aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi), saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī attīstības plānošanas dokumentu izstrādē. Gatavojot valsts budžetu 2025.gadam, tika plānots, ka budžeta deficīts būs 2,9% apmērā no IKP, bet Eiropas Komisijas deficīta novērtējums ir augstāks. Tāpēc ir ļoti būtiski uzraudzīt budžeta faktisko izpildi jau saplānotiem pasākumiem un neradīt papildu risku 3% no IKP robežas pārsniegšanai. Turklāt gadījumā, ja budžeta ieņēmumi 2025.gadā nepildīsies kā plānots, jau šobrīd var veidoties situācija, kad būs jāveic izdevumu samazināšanas pasākumi.
Vienlaikus atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 27.marta rīkojuma Nr. 179 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku” 2.1. apakšpunktam, nozaru ministrijām līdz 2025.gada 30.jūnijam jāveic nozaru budžetu izdevumu analīze, sagatavojot priekšlikumus sava budžeta resora izdevumu efektivizēšanai (tai skaitā izdevumu samazināšanai, optimizējot funkcijas, publiskos pakalpojumus un veicot strukturālas reformas), savukārt minētā rīkojuma pielikuma 9.punkts paredz, ka priekšlikumus par finansējuma piešķiršanu prioritārajiem pasākumiem nozaru ministrijas iesniedz tikai aizsardzības un demogrāfijas pasākumu īstenošanai.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka informatīvajā ziņojumā iekļautajām plānotajām darbībām nav sniegta informācija par to ietekmi uz valsts budžeta izdevumiem, lūdzam svītrot MK sēdes protokollēmuma projekta 2.punktu, kā arī Informatīvajā ziņojumā sniegto informāciju par pasākumiem, kuru īstenošanai ir ietekme uz valsts budžetu.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā minēts, ka Valsts kanceleja, pamatojoties uz citu valstu pieredzi un pētījumiem, šobrīd strādā pie idejas attīstības saistībā ar Sociālās pediatrijas – Bērnu attīstības komandu darbību reģionos, pakāpeniski veidojot multiprofesionālās komandas reģionos BKUS vadībā un 2026. gadā plānots izveidot trīs šādas komandas jeb Sociālās pediatrijas – Bērnu attīstības centrus. Ņemot vērā, ka šī uzdevuma izpildē ir plānots piesaistīt arī pašvaldības, lūgums papildināt informatīvo ziņojumu ar skaidrojumu, kāda tieši ir plānota pašvaldības loma minēto centru izveidē un finansēšanā.




 
Piedāvātā redakcija
-