Atzinums

Projekta ID
25-TA-1438
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz papildināt Būvniecības likuma 12. panta trešās daļas 1. punktu pēc vārdiem "tai skaitā"  ar vārdiem "pārbauda vai būvniecības iecere ir saskaņota ar trešajām personām un vai nepastāv šķēršļi būvniecības ieceres īstenošanai, kā arī".
Likumprojekta anotācijā skaidrots, ka grozījumi nepieciešami, lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par Būvniecības likuma 12. panta trešās daļas 1. punktā noteikto būvvaldes kompetences tvērumu. Šis punkts tiek papildināts, uzsverot, ka arī pārbaude par būvniecības ieceres saskaņošanu ar trešajām personām ir būvvaldes kompetencē, kā arī kontrolēt vai nepastāv kādi šķēršļi būvniecības ieceres īstenošanai (piemēram, būvniecības ierosinātājs ir sankciju subjekts).
Iekšlietu ministrija neiebilst attiecībā uz papildinājumu, ka būvvalde veic pārbaudi par būvniecības ieceres saskaņošanu ar trešajām personām, taču iebilst pret turpmāko normas formulējumu, proti, norma paredz, ka būvvalde “pārbauda, vai nepastāv kādi šķēršļi būvniecības ieceres īstenošanai”. Iekšlietu ministrijas skatījumā attiecīgā norma ir ļoti vispārīga un nesniedz nedz būvvaldei, nedz būvniecības ierosinātājam skaidru izpratni par to, kas tieši uzskatāms par “šķērsli”. Šāda formulējuma dēļ būvvaldei var tikt piešķirtas pārmērīgi plašas interpretācijas iespējas, kas praksē var novest pie subjektīviem vai pat politiski motivētiem lēmumiem, veicinot nevienlīdzīgu attieksmi. Piedāvātā regulējuma ietvaros, piemēram, arī vienkārša sabiedriskās organizācijas sūdzība, pat ja tā nav tiesiski pamatota, var tikt atzīta par “šķērsli”, uz kura pamata netiek akceptēta būvniecības iecere vai tiek apturēta būvatļauja.
Iekšlietu ministrija var minēt vienu konkrētu piemēru saistībā ar katastrofu pārvaldības centru izbūvi, proti, būvvalde bija izsniegusi atļauju būvniecības ieceres īstenošanai, bet vēlāk pašvaldības dome pieņēma lēmumu būvvaldes izsniegto būvatļauju anulēt, pamatojoties uz atsevišķu iedzīvotāju iebildumiem par konkrētās būvniecības ieceres īstenošanu. Iekšlietu ministrija nu jau vairākkārt ir saskārusies ar situācijām, kad bez tiesiska pamata tiek kavēta dažādu un valsts drošībai nozīmīgu būvniecības ieceru īstenošana, t.sk. ir bijuši arī skaidri signāli no pašvaldību pārstāvjiem, ka pašvaldība centīsies panākt, lai būvatļauja netiktu izsniegta, ja Iekšlietu ministrija nolems virzīt konkrēto būvniecības ieceri.
Ievērojot minēto, Iekšlietu ministrija aicina attiecīgo normu precizēt, kā arī sniegt attiecīgu skaidrojumu likumprojekta anotācijā, norādot, ka šķēršļiem, kurus būvvalde min kā iemeslu būvatļaujas neizsniegšanai, ir jābūt objektīviem un tiesiski pamatotiem. Tiem jābūt tieši saistītiem ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka konkrētus ierobežojumus vai prasības.
 
Piedāvātā redakcija
-