Atzinums

Projekta ID
23-TA-779
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
05.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija piekrīt Finanšu ministrijas iebildumā par noteikumu projekta 7.1. apakšpunktu paustajam, ka ir vērojama līdzība starp Latvijas Nacionālā kultūras centra sniegtā maksas pakalpojuma objektu un pašvaldības nodevas par tirdzniecību publiskās vietās objektu. Skatot kopsakarā noteikumu projektu un anotāciju pašreizējā redakcijā ar Finanšu ministrijas iebildumā norādītajiem normatīvajiem aktiem un Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumiem Nr. 440 “Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību”, pirmšķietami rodas aizdomas par dubulta maksājuma iekasēšanas iespējamību par viena pakalpojuma nodrošināšanu, tādējādi radot nesamērīgu slogu saimnieciskās darbības veicējiem. Tāpat no pašreizējās noteikumu projekta un anotācijas redakcijas nav skaidrs, kas ir tās papildu izmaksas, ko plānots segt ar Latvijas Nacionālā kultūras centra iekasēto maksu par tirdzniecības vietas nomu, ko nenosedz pašvaldības nodeva par tirdzniecību publiskās vietās.

Pamatojoties uz iepriekš minēto, Ekonomikas ministrija lūdz iekļaut noteikumu projekta anotācijā plašāku skaidrojumu par noteikumu projektā paredzēto tirdzniecības nomas maksas iekasēšanas būtību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļās “Fiziskās personas” un “Juridiskās personas” ir aplūkota noteikumu projekta ietekme uz fiziskām un juridiskām personām tikai saistībā ar Dziesmu un deju svētku pasākumu apmeklēšanu un biļešu iegādi uz tiem. Tomēr, kā norādīts anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts”, “maksas pakalpojumi Svētkos ir pasākumu ieejas biļetes un tirdzniecības vietu noma Svētku norises vietās”. Tā kā abus maksas pakalpojumu veidus regulē noteikumu projekts, anotācijas 2.1. sadaļā jānorāda noteikumu projekta ietekme gan uz fiziskām personām (kas šajā gadījumā būtu individuālie komersanti), gan uz juridiskām personām ne tikai saistībā ar biļešu iegādi, bet arī saistībā ar tirdzniecības vietu nomu, tādējādi paplašinot jau norādīto personu loku, kuras ietekmēs vai varētu ietekmēt noteikumu projekts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 2.2. sadaļā norādīts, ka noteikumu projekts neskar tautsaimniecību. Tomēr, tā kā noteikumu projekta pielikumā minētajos pakalpojumos cita starpā ir iekļauta arī tirdzniecības vietu noma, tas radīs iespējas fiziskām un juridiskām personām īstenot saimniecisko darbību Dziesmu un deju svētku laikā, vienlaikus arī radot izmaksas šiem saimnieciskās darbības veicējiem saistībā ar līgumcenas samaksu par tirdzniecības vietas nomu. Līdz ar to noteikumu projekts ietekmēs tos saimnieciskās darbības veicējus, kuri vēlēsies nomāt tirdzniecības vietas Dziesmu un deju svētku laikā.

Pamatojoties uz iepriekš minēto, lūgums attiecīgi papildināt noteikumu projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijas 3. sadaļas apakšsadaļā “Cita informācija” ir norādīts, ka “pašlaik tirdzniecības vietu nomas maksu precīzi aprēķināt nav iespējams, jo pašlaik vēl nav iespējams noteikt tirdzniecības vietu precīzu skaitu.” Attiecīgais teikums pašreizējā formulējumā ir pretrunīgs un neskaidrs. Proti, izlasot šo teikumu, rodas priekšstats, ka tirdzniecības vietas nomas maksas precīzs aprēķins ir atkarīgs no precīzas tirdzniecības vietu skaita noteikšanas, tomēr, raugoties no loģikas viedokļa, starp šiem lielumiem nepastāv korelācija.

No noteikumu projekta 6. punkta noprotams, ka tirdzniecības vietu nomas maksas izcenojums vēl tiks apstiprināts, veicot aprēķinus, kuros tiks ņemtas vērā vairākas izmaksu kategorijas. Līdz ar to var secināt, ka tirdzniecības vietas nomas maksas precīzs aprēķins ir atkarīgs no noteikumu projekta 6. punktā minētā izcenojuma apstiprināšanas. Savukārt ieņēmumu no tirdzniecības vietu nomas maksas iekasēšanas precīzs aprēķins ir tieši atkarīgs no precīzas tirdzniecības vietu skaita noteikšanas.

Pamatojoties uz iepriekš minēto, var secināt, ka norādītajā anotācijas 3. sadaļas apakšsadaļas “Cita informācija” teikumā ir sajaukti jēdzieni “tirdzniecības vietas nomas maksa” un “ieņēmumi no tirdzniecības vietu nomas maksas iekasēšanas”. Lūgums precizēt minēto teikumu atbilstoši tā iecerētajai nozīmei.
Piedāvātā redakcija
-