Projekta ID
24-TA-622Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts drošības dienesta (turpmāk - VDD) iebildums - VDD ir izvērtēts un saprotams noteikumu projekta izziņas tabulā ietvertais Finanšu ministrijas skaidrojums, kā dēļ tieši Noteikumu projekta 57. punkta redakcija nevar tikt papilināta un attiecināta uz valsts drošības iestādēm.
Vienlaikus, atkārtoti uzsveram un vēršam uzmanību uz augstāk minētajās VDD vēstulēs pausto valsts drošības iestāžu specifiku, kompetenci un iemesliem, kādēļ uz valsts drošības iestādēm Noteikumu projektā paredzētās kārtības pakalpojumu saņemšanas uzsākšanai nav nosakāms termiņš.
Tāpat arī atkārtoti uzsveram, ka Ministru kabinets ar 2023. gada 4. jūlija rīkojumu Nr. 404 “Par konceptuālo ziņojumu “Par vienotā pakalpojuma centra izveidi valsts pārvaldē”” atbalstīja konceptuālo ziņojumu “Par vienotā pakalpojuma centra izveidi valsts pārvaldē” (turpmāk – Konceptuālais ziņojums) un, balstoties uz Konceptuālo ziņojumu, Ministru kabinets apstiprināja vienotā pakalpojumu centra izveidi un tā ieviešanas ceļa karti, vienlaikus Konceptuālā ziņojuma 2.3.2. apakšpunktā (Procesi un nozaru specifika) iekļaujot atrunu, ka: “Ir identificēti specifiski procesi atsevišķām iestādēm, kas apgrūtina to grāmatvedības uzskaites centralizāciju, piemēram, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, kuram operatīvā darbība ir viena no iestādes pamatfunkcijām, kas nosaka, ka visa grāmatvedības uzskaite un personāla lietvedība tiek organizēta slepenajā vidē. Konstatētā procesu specifika jāvērtē pie iespējamās iestādes pārņemšanas VPC procesā.” Proti, jau Konceptuālajā ziņojumā tika identificēts, ka ir iestādes, kurām atkarībā no iestādes pamatfunkcijām, šāda centralizācija ir apgrūtināta, turklāt, kā piemēru minot tieši grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības procesu organizāciju slepenajā vidē.
Atkārtoti akcentējam, ka arī uz VDD ir attiecināms Konceptuālā ziņojuma 2.3.2. apakšpunkts, ņemot vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 26. oktobra noteikumiem Nr.887 “Valsts noslēpuma objektu saraksts” (turpmāk – MK noteikumi Nr.887) par valsts noslēpumu ir atzīstama informācija par valsts drošības iestāžu struktūru, bruņojumu, finansēm, materiāltehnisko nodrošinājumu un tā iegādi (MK noteikumu Nr.887 2.5.1. apakšpunkts), informācija par valsts drošības iestāžu štatiem un personālsastāvu (2.6.punkts), tai skaitā informācija par valsts drošības iestāžu amatu sarakstiem un darbinieku faktisko skaitu (2.6.1. apakšpunkts), kā arī to personu lietām, kuras strādā valsts drošības iestādēs (2.6.4. apakšpunkts). Turklāt saskaņā ar Valsts drošības iestāžu likuma 2. pantu un 15. panta piekto daļu VDD ir operatīvās darbības subjekts, kā arī veic pretizlūkošanas darbības, kas atbilstoši MK noteikumiem Nr.887 attiecībā uz operatīvās darbības subjektu īpaši pilnvaroto struktūrvienību, kas veic speciālo procesuālo aizsardzību, tās personālsastāvu un tajā nodarbināto personu lietām (2.6.3. punkts) un operatīvās darbības finansēšanai paredzēto līdzekļu apmēru, sadalījumu un faktisko izlietojumu (2.7.13. punkts) ir klasificēti kā valsts noslēpums.
Līdz ar to, pirms tam lai lemtu par valsts drošības iestāžu iespējamo Noteikumu projektā paredzēto pakalpojumu saņemšanas uzsākšanas termiņu, nepieciešams atbilstoši Konceptuālajā ziņojumā paredzētajam izvērtēt valsts drošības iestāžu attiecīgo procesu specifiku, konstatējot, vai un kā valsts drošības iestādes var pievienoties attiecīgo vienotā pakalpojuma centra sniegto pakalpojumu saņemšanai.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams papildināt Noteikumu projektu ar jaunu punktu nosakot, ka valsts drošības iestādes Noteikumu projektā paredzēto pakalpojumu saņemšanai var pievienoties, savstarpēji vienojoties ar Valsts kasi.
Iekšlietu ministrija ierosina organizēt atsevišķu sanāksmi ar valsts drošības iestādēm, kā arī iestādēm, kuras veic operatīvo darbību un kurām ir nacionālās drošības pasākumu slepenie izdevumi, lai vienotos par augstāk minēto iestāžu iekļaušanu/neiekļaušanu Vienotā pakalpojuma centra izveides procesā.
Vienlaikus, atkārtoti uzsveram un vēršam uzmanību uz augstāk minētajās VDD vēstulēs pausto valsts drošības iestāžu specifiku, kompetenci un iemesliem, kādēļ uz valsts drošības iestādēm Noteikumu projektā paredzētās kārtības pakalpojumu saņemšanas uzsākšanai nav nosakāms termiņš.
Tāpat arī atkārtoti uzsveram, ka Ministru kabinets ar 2023. gada 4. jūlija rīkojumu Nr. 404 “Par konceptuālo ziņojumu “Par vienotā pakalpojuma centra izveidi valsts pārvaldē”” atbalstīja konceptuālo ziņojumu “Par vienotā pakalpojuma centra izveidi valsts pārvaldē” (turpmāk – Konceptuālais ziņojums) un, balstoties uz Konceptuālo ziņojumu, Ministru kabinets apstiprināja vienotā pakalpojumu centra izveidi un tā ieviešanas ceļa karti, vienlaikus Konceptuālā ziņojuma 2.3.2. apakšpunktā (Procesi un nozaru specifika) iekļaujot atrunu, ka: “Ir identificēti specifiski procesi atsevišķām iestādēm, kas apgrūtina to grāmatvedības uzskaites centralizāciju, piemēram, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, kuram operatīvā darbība ir viena no iestādes pamatfunkcijām, kas nosaka, ka visa grāmatvedības uzskaite un personāla lietvedība tiek organizēta slepenajā vidē. Konstatētā procesu specifika jāvērtē pie iespējamās iestādes pārņemšanas VPC procesā.” Proti, jau Konceptuālajā ziņojumā tika identificēts, ka ir iestādes, kurām atkarībā no iestādes pamatfunkcijām, šāda centralizācija ir apgrūtināta, turklāt, kā piemēru minot tieši grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības procesu organizāciju slepenajā vidē.
Atkārtoti akcentējam, ka arī uz VDD ir attiecināms Konceptuālā ziņojuma 2.3.2. apakšpunkts, ņemot vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 26. oktobra noteikumiem Nr.887 “Valsts noslēpuma objektu saraksts” (turpmāk – MK noteikumi Nr.887) par valsts noslēpumu ir atzīstama informācija par valsts drošības iestāžu struktūru, bruņojumu, finansēm, materiāltehnisko nodrošinājumu un tā iegādi (MK noteikumu Nr.887 2.5.1. apakšpunkts), informācija par valsts drošības iestāžu štatiem un personālsastāvu (2.6.punkts), tai skaitā informācija par valsts drošības iestāžu amatu sarakstiem un darbinieku faktisko skaitu (2.6.1. apakšpunkts), kā arī to personu lietām, kuras strādā valsts drošības iestādēs (2.6.4. apakšpunkts). Turklāt saskaņā ar Valsts drošības iestāžu likuma 2. pantu un 15. panta piekto daļu VDD ir operatīvās darbības subjekts, kā arī veic pretizlūkošanas darbības, kas atbilstoši MK noteikumiem Nr.887 attiecībā uz operatīvās darbības subjektu īpaši pilnvaroto struktūrvienību, kas veic speciālo procesuālo aizsardzību, tās personālsastāvu un tajā nodarbināto personu lietām (2.6.3. punkts) un operatīvās darbības finansēšanai paredzēto līdzekļu apmēru, sadalījumu un faktisko izlietojumu (2.7.13. punkts) ir klasificēti kā valsts noslēpums.
Līdz ar to, pirms tam lai lemtu par valsts drošības iestāžu iespējamo Noteikumu projektā paredzēto pakalpojumu saņemšanas uzsākšanas termiņu, nepieciešams atbilstoši Konceptuālajā ziņojumā paredzētajam izvērtēt valsts drošības iestāžu attiecīgo procesu specifiku, konstatējot, vai un kā valsts drošības iestādes var pievienoties attiecīgo vienotā pakalpojuma centra sniegto pakalpojumu saņemšanai.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams papildināt Noteikumu projektu ar jaunu punktu nosakot, ka valsts drošības iestādes Noteikumu projektā paredzēto pakalpojumu saņemšanai var pievienoties, savstarpēji vienojoties ar Valsts kasi.
Iekšlietu ministrija ierosina organizēt atsevišķu sanāksmi ar valsts drošības iestādēm, kā arī iestādēm, kuras veic operatīvo darbību un kurām ir nacionālās drošības pasākumu slepenie izdevumi, lai vienotos par augstāk minēto iestāžu iekļaušanu/neiekļaušanu Vienotā pakalpojuma centra izveides procesā.
Piedāvātā redakcija
-