Atzinums

Projekta ID
23-TA-1660
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Precizēt likumprojekta 18.pantā piedāvāto Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 41.panta otrās daļas 11.punkta redakciju, papildinot to pēc vārdiem "noteiktajā kārtībā" ar vārdiem "nododot numura zīmes".
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumu Nr.1080 "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi" regulējumam, pārtraucot transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, tā numura zīmes ir nododamas glabāšanai attiecīgajā valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" klientu apkalpošanas centrā. Vienlaikus norādām, ka atruna par numura zīmju nodošanu ir ietverta arī citās likumprojekta vienībās (piemēram, likumprojekta 21.pantā piedāvātajā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 51.panta pirmās daļas 12.punkta redakcijā). Tādējādi Iekšlietu ministrijas ieskatā šāda atruna ir ietverama arī likumprojekta 18.pantā piedāvātajā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 41.panta otrās daļas 11.punkta redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Papildināt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 4.sadaļas 4.1.punktā norādīto informāciju, paredzot grozījumu izdarīšanu arī Ministru kabineta 2007.gada 27.novembra noteikumos Nr.801 "Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmas darbībai nepieciešamo datu apjomu un veidiem, datu ievades, apmaiņas un izmantošanas kārtību" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.801).
Patlaban atbilstoši spēkā esošā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 13.panta pirmās daļas regulējumam apdrošināšanas prēmijas apmēra noteikšanā cita starpā tiek ņemts vērā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā konstatēto gadījumu skaits, kad transportlīdzeklis vadīts, izdarot administratīvus pārkāpumus, par kuriem reģistrē pārkāpumu uzskaites punktus. Likumprojekta 10.pantā piedāvātie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 13.panta pirmajā daļā paredz paplašināt šīs tiesību normas tvērumu, attiecinot to uz jebkādiem administratīvajiem pārkāpumiem, kas izdarīti vadot transportlīdzekli. Spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu Nr.801 2.5.1.1.apakšpunkts patlaban paredz, ka no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs" tiek iegūta informācija tikai par tādiem administratīvajiem pārkāpumiem, par kuriem reģistrē pārkāpumu uzskaites punktus.
Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta noteikumos Nr.801 nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus, paredzot, ka no Sodu reģistra tiek iegūta informācija par jebkādiem administratīvajiem pārkāpumiem, kas izdarīti vadot transportlīdzekli.
Vienlaikus norādām, ka atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 162.panta piektās daļas regulējumam persona, kurai ir piemērots administratīvais sods par administratīvo pārkāpumu, kas izdarīts vadot transportlīdzekli, un kas tiek fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, netiek uzskatīta par administratīvi sodītu. Proti, informācija par šādiem pārkāpumiem Sodu reģistrā netiek fiksēta un līdz ar to tā no Sodu reģistra nav iegūstama. Informējam, ka, piemēram, Valsts policija atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 43.panta otrās daļas regulējumam visu informāciju par administratīvajiem pārkāpumiem, kas tiek fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, apstrādā valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā "Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs", kurā tā tiek arī glabāta. Tāpēc, lai minēto informāciju iegūtu un apstrādātu apdrošināšanas prēmijas apmēra noteikšanai, būtu nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.801.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izvērtēt nepieciešamību precizēt likumprojekta 7.pantā piedāvātos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 10.panta trešās daļas 9.punktā.
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumu Nr.1080 "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi" regulējumam, pārtraucot transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, tā numura zīmes ir nododamas glabāšanai attiecīgajā valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" klientu apkalpošanas centrā. Vienlaikus norādām, ka atruna par numura zīmju nodošanu ir ietverta arī citās likumprojekta vienībās (piemēram, likumprojekta 21.pantā piedāvātajā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 51.panta pirmās daļas 12.punkta redakcijā). Tādējādi Iekšlietu ministrijas ieskatā šāda atruna būtu ietverama arī spēkā esošajā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 10.panta trešās daļas 9.punkta redakcijā. Papildus, precizējot minētās tiesību normas redakciju, tajā būtu ietverama arī atsauce uz normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju noteikto kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izvērtēt nepieciešamību precizēt likumprojekta 17.pantā piedāvāto Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 35.panta 5.punkta redakciju.
No likumprojekta sākotnējas ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.sadaļas 1.3.punktā norādītās informācijas secināms, ka grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 35.panta 5.punktā izdarāmi saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.novembra direktīvas (ES) 2021/2118, ar ko groza direktīvu 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību (turpmāk - Direktīva 2021/2118) 1.panta 2.punkta b) apakšpunktu. Proti, likumprojekta anotācijas 1.sadaļas 1.3.punktā ir ietverta atsauce uz Direktīvas 2021/2118 10.apsvērumu, kas pieļauj atbrīvojumu no Direktīvas 2009/103/EK prasību ievērošanas attiecībā uz atsevišķiem pasākumiem, kuros tiek izmantoti transportlīdzekļi, ar nosacījumu, ka šie pasākumi notiek norobežotā, šim nolūkam speciāli iezīmētā teritorijā tā, lai nodrošinātu, ka parastie satiksmes dalībnieki, sabiedrības locekļi un personas, kas ar attiecīgo pasākumu nav saistītas, ceļu, pa kuru tiek braukts, nevar vienlaikus izmantot nedz faktiski, nedz potenciāli. Vienlaikus likumprojekta anotācijas 1.sadaļas 1.3.punktā ir ietvertas atsauces uz Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likuma tiesību normām, kas nosaka pasākuma organizatora pienākumu norobežot pasākuma norises vietu. Līdz ar to likumprojektā piedāvātie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 35.panta 5.punktā paredz, ka netiek atlīdzināti zaudējumi, kas nodarīti, transportlīdzekli lietojot treniņbraucienā vai sacensību braucienā norobežotā teritorijā normatīvajos aktos par publisku pasākumu rīkošanu noteiktajā kārtībā.
Taču norādām, ka atbilstoši Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likuma 10.panta otrās daļas 1.punkta regulējumam pasākuma organizatoram ir pienākums nodrošināt, lai publiska pasākuma norises vieta būtu norobežota un iekārtota atbilstoši sabiedriskās kārtības un drošības, ugunsdrošības, darba aizsardzības un vides aizsardzības prasībām. Proti, pasākuma organizatoram nav pienākuma nodrošināt pasākuma norises vietas norobežošanu atbilstoši Direktīvas 2021/2118 10.apsvērumā minētajam nosacījumam. Vienlaikus norādām, ka Direktīvas 2021/2118 1.panta 2.punkta b) apakšpunkts ir cieši saistīts arī ar Direktīvas 2021/2118 11. un 12.apsvērumu, kas cita starpā paredz, ka atbrīvojums no Direktīvas 2009/103/EK prasību ievērošanas attiecībā uz konkrētiem pasākumiem pieļaujams vien ar nosacījumu, ka dalībvalsts nodrošina, lai pasākuma organizators ir iegādājies alternatīvu apdrošināšanas vai garantijas polisi, kas sedz jebkurai trešajai personai, tostarp skatītājiem un citiem garāmgājējiem, nodarītu kaitējumu. Tāpēc arī Direktīvas 2021/2118 1.panta 2.punkta b) apakšpunkts paredz papildināt Direktīvas 2009/103/EK 3.pantu ar jaunu daļu šādā redakcijā: "Šo direktīvu nepiemēro transportlīdzekļa izmantošanai motosporta pasākumos un aktivitātēs, tostarp sacīkšu braucienos, sacensībās, treniņos, testos un paraugdemonstrējumos, kas tiek veikti dalībvalsts norobežotā, šim nolūkam speciāli apzīmētā teritorijā, ja attiecīgā dalībvalsts nodrošina, ka pasākuma rīkotājs vai jebkura cita persona ir iegādājusies alternatīvu apdrošināšanas vai garantijas polisi, kas sedz jebkurai trešajai personai nodarītu kaitējumu, tostarp skatītājiem un citiem klātesošajiem, bet ne obligāti – dalībniekiem autovadītājiem un viņu transportlīdzekļiem nodarīto kaitējumu."
Ņemot vērā minēto, Iekšlietu ministrijas ieskatā likumprojekta 17.pantā piedāvātā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 35.panta 5.punkta redakcija būtu attiecīgi precizējama.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izvērtēt, vai likumprojekta 20.pantā piedāvātajā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 50.panta ceturtās daļas pirmā un otrā teikuma redakcijā lietotais termins "cietusī persona" (attiecīgā locījumā) nebūtu aizstājams ar terminu "trešā persona" (attiecīgā locījumā).
Piedāvātā redakcija
-