Atzinums

Projekta ID
24-TA-3285
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nodrošināšanas nolūkos lūdzam papildināt noteikumu projektu ar termina "dižpasākums" definīciju, ņemot vērā, ka piemērojamās komercdarbības atbalsta kontroles normas var būt atšķirīgas atbilstoši nozarei, kādā minētais pasākums tiek organizēts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pirmkārt, skaidrojam, ka Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk - KAKL) 5.pants nevar būt juridiskais pamats, saskaņā ar kuru tiktu sniegts komercdarbības atbalsts; KAKL 5.pantā ir definētas kumulatīvās komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmēs, kuru vienlaicīgas izpildes gadījumā atbalsta pasākums ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Otrkārt, vēršam uzmanību, ka atbalsta programmā ir jābūt ietvertām visām prasībām, kas izriet no piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma, lai gan atbalsta pretendentiem, gan atbalsta sniedzējiem būtu viennozīmīgi skaidri atbalsta saņemšanai un piešķiršanai piemērojamie nosacījumi. Līdz ar to atbalsta programmā ir jābūt identificētiem konkrētiem Komisijas regulas Nr.651/2014 specifiskajiem atbalsta mērķiem, kuru ietvaros ir plānots piešķirt komercdarbības atbalstu.
Treškārt, no noteikumu projekta nav skaidrs, kuros gadījumos kurš no noteikumu projekta 4.1.apakšpunktā uzskaitītajiem komercdarbības atbalsta regulējumiem tiks piemērots.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 4.1.apakšpunktu, piemēram, turpmāk piedāvātajā redakcijā, tajā norādot konkrētus Komisijas regulas Nr.651/2014 specifiskos atbalsta mērķus, kuru ietvaros varētu tikt piešķirts komercdarbības atbalsts šo noteikumu ietvaros. Papildus lūdzam arī noteikumu projekta 60. un 66.punktā skaidri norādīt, kādos gadījumos kurš no attiecīgajiem komercdarbības atbalsta regulējumiem tiks piemērots, piešķirot līdzfinansējumu šo noteikumu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
dižpasākumu projektu īstenošanai Latvijā, atbalsts kuriem nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, vai saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr. 651/2014 [X, Y vai Z pantu];
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā skaidri noteikt, kādos gadījumos komercdarbības atbalsts tiks piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulu Nr. 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.punktu, svītrojot vārdus “atbilstoši valsts budžeta piešķīrumam”, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 6.punkts paredz, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra atbalstu sniedz šim mērķim paredzētā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktā ietverto piebildi par atbalsta pretendenta atbilstību normatīvajos aktos par maksātnespēju noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru, nevar pārbaudīt publiski pieejamās datu bāzēs, bet gan tikai, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 12.punktu ar papildu iesniedzamo dokumentu gadījumā, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, piemēram, turpmāk piedāvātajā redakcijā. Lūdzam ar analoģisku prasību papildināt arī noteikumu projekta 13.punktu.
Piedāvātā redakcija
ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar regulu Nr.651/2014, apliecinājumu, ka uz projekta īstenotāju - gala labuma guvēju neattiecas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunkts
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka no noteikumu projekta izriet, ka to ietvaros publiskais finansējums varētu tikt piešķirts arī tādu dižpasākumu organizēšanai, kas nekvalificētos kā komercdarbības atbalsta projekts, aicinām precizēt noteikumu projekta 12.7.apakšpunktu, lai būtu viennozīmīgi skaidrs, ka tas ir attiecināms tikai uz komercdarbības atbalsta gadījumiem. Papildus, lai nodrošinātu vienotas noteikumu projektā izmantotās terminoloģijas lietošanu, aicinām visā noteikumu projektā lietot terminu "komercdarbības atbalsts". Vienlaikus, lai nodrošinātu korektu izpratni par atbalsta sniedzējam iesniedzamo informāciju komercdarbības atbalsta kumulācijas gadījumā, lūdzam noteikumu projekta 12.7.apakšpunktu izteikt, piemēram, turpmāk piedāvātajā redakcijā. Pēc analoģijas lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 13.8.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts komercdarbības atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto komercdarbības atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu;
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavoto atbalsta pretendenta veidlapu ir nepieciešams atbalsta sniedzējam iesniegt tikai gadījumā, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar de minimis atbalsta regulējumu. Papildus skaidrojam, ka de minims atbalsta gadījumā atbalsta saņēmējs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma, nevis saistīto uzņēmumu grupas līmenī; turklāt šo aspektu nav nepieciešams norādīt normā par atbalsta sniedzējam iesniedzamo atbalsta pretendenta veidlapu. Līdz ar to lūdzam noteikumu projekta 12.9.apakšpunktu precizēt, piemēram, turpmāk minētajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, de minimis atbalsta uzskaites sistēmas (turpmāk – sistēma) sagatavoto veidlapas izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru;
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka arī dižpasākumu organizēšanai publiskais finansējums saskaņā ar noteikumu projektu varētu tikt piešķirts atbilstoši Komisijas regulai Nr.651/2014, lūdzam ar analoģisku punktu par iesniedzamajiem datiem atbilstības grūtībās nonākuša uzņēmuma definīcijai novērtēšanai papildināt arī noteikumu projekta 12.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbalsta sniedzējam grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmes un atbilstība visiem komercdarbības atbalsta nosacījumiem ir jāvērtē uz atbalsta piešķiršanas brīdi, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projektu, ka projekta iesnieguma iesniedzēja dati grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm un atbilstība visiem pārējiem komercdarbības atbalsta nosacījumiem tiek vērtēti uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta pārskatamības un korektas piemērošanas nodrošināšanas nolūkos, aicinām pārskatīt un precizēt noteikumu projekta struktūru attiecībā uz dižpasākumiem piemērojamiem nosacījumiem, piemēram, pašreizējo noteikumu projekta VII, VIII, IX nodaļu veidojot kā III nodaļas apakšnodaļas, dalot pa piemērojamajiem komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projekta 14.punktā nacionāli noteiktā atbalsta intensitāte komercdarbības atbalsta projektu gadījumā būtu atbilstoša maksimāli pieļaujamajai atbalsta intensitātei, kas noteikta atbilstīgajā komercdarbības atbalsta regulējumā (t.i., Komisijas regulas Nr.651/2014 attiecīgajam specifiskajam atbalsta mērķim), lūdzam papildināt noteikumu projekta 14.punktu ar vārdiem ", nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kāda noteikta atbilstīgajā komercdarbības atbalsta regulējumā (ja attiecināms)." Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar noteikumu projekta 4.1.apakšpunktu finansējumu šo noteikumu ietvaros piešķir gan projektiem, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, gan projektiem, kas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts; līdz ar to atbalsta intensitātes noteikšana 30% apmērā ir nosacījums ir stingrāka prasība nekā to paredz piemērojamais komercdarbības atbalsta kontroles regulējums. Tādējādi aicinām izvērtēt šāda stingrāka nosacījuma piemērošanu, tai skaitā attiecībā uz projektiem, kas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 61. pantam, apropriācija tiek palielināta jaunu dižpasākumu organizēšanai, nevis pasākumiem, kas tiek organizēti ne biežāk kā reizi divos gados. Attiecīgi, lūdzam precizēt noteikumu punktu.
 
Piedāvātā redakcija
15.1 dižpasākums ir jauns pasākums;
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pirmšķietami ir secināms, ka noteikumu projekta 16.1.apakšpunkta mērķis bija noteikt Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 2.punktā ietverto stimulējošās ietekmes prasību, vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrijas piedāvātā redakcija tās ietveršanai noteikumu projektā nav korekta.
Pirmkārt, skaidrojam, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 2.punkts nosaka, ka Atbalstu uzskata par tādu, kam piemīt stimulējoša ietekme, ja saņēmējs attiecīgajai dalībvalstij ir iesniedzis rakstisku atbalsta pieteikumu, pirms sākas darbs pie projekta vai pirms sākas darbība. Atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 23.punktam "darbu sākums" ir ar ieguldījumu saistītu būvdarbu sākums vai pirmā juridiski saistošā apņemšanās pasūtīt aprīkojumu, vai citas saistības, kas padara ieguldījumu neatgriezenisku, – atkarībā no tā, kas notiek pirmais. Zemes pirkšanu un tādus sagatavošanās darbus kā atļauju saņemšana un priekšizpētes veikšana neuzskata par darbu sākumu. Attiecībā uz pārņemšanu “darbu sākums” ir brīdis, kad tiek iegādāti aktīvi, kas ir tieši saistīti ar iegādāto uzņēmējdarbības vietu. Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 16.1.apakšpunktu, nodrošinot, ka darbības pie projekta īstenošanas nav uzsāktas pirms pieteikuma iesniegšanas atbalsta sniedzējam nevis, ka attiecināmas izmaksas veiktas, sākot no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas aģentūrā.
Otrkārt, tā kā noteikumu projekta ietvaros ir plānots komercdarbības atbalstu piešķirt arī ar Komisijas regulas Nr.651/2014 53.pantu, skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 5.punkta h) apakšpunktam stimulējošās ietekmes prasība nav jāpiemēro, piešķirot atbalstu kultūrai un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai, ja ir izpildīti Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta nosacījumi. Līdz ar to, lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projektu. Vienlaikus, gadījumā, ja Ekonomikas ministrija vēlas noteikt stingrākas prasības, piemērojot stimulējošās ietekmes nosacījumu atbalstam, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 53.pantu, lūdzam anotācijās 5.sadaļas 1.tabulā sniegt attiecīgā noteikumu projekta punkta izvērtējumu, norādot, ka tiek paredzētas stingrākas prasības un sniegt tam pamatojumu.
Papildus lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijas 1.3.sadaļā sniegto skaidrojumu par šo nosacījumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta ietvaros ir plānots piešķirt komercdarbības atbalstu, tostarp, piemērojot Komisijas regulas Nr.651/2014 53.pantu un tā ietvaros piešķirot darbības atbalstu kultūrai un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai, vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 5.punktā kā attiecināmās izmaksas darbības atbalstam nav pieļaujamas būvniecības pakalpojumu izmaksas. Vienlaikus anotācijā ir sniegts skaidrojums, ka ar būvniecības izmaksām saprot ar projekta īstenošanu saistīto būvniecības pakalpojumu izmaksas (piemēram, tribīņu izbūve (salikšana, nojaukšana utt.), pasākuma norises vietas pielāgošana – skatuves pielāgošana, laukumu pielāgošana utt.). Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 17.3.apakšpunktu, tajā skaidri norādot, kādas būvniecības izmaksas tiks uzskatītas par attiecināmām, nodrošinot to atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 5.punkta minētajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 17.5.apakšpunktā ietvertais nosacījums, ka attiecināmas ir tādu preču, pakalpojumu un materiālu iegādes izmaksas, kuri nepieciešami projekta īstenošanas procesā no Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem, kā arī noteikumu 18.punkts potenciāli rada Komisijas regulas Nr.651.2014 1.panta 5.punkta b) apakšpunktā minēto Eiropas Savienības tiesību nedalāmu pārkāpumu, jo izvirza aizliegtu nosacījumu, ka atbalsta pasākumiem, kas atbalsta piešķiršanai izvirza nosacījumu, ka saņēmējam jāizmanto attiecīgajā valstī ražotās preces vai attiecīgās valsts pakalpojumi. Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 17.5.apakšpunktu, 18.punktu, 20.3.apakšpunktu un 26.punktu un nodrošināt to atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 5.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Attiecībā uz noteikumu projekta 17.14. un 17.15.apakšpunktu šobrīd nav skaidrs, ar kādu komercdarbības atbalsta regulējumu ir plānots attiecināt šīs izmaksas, lai pārliecinātos par to atbilstību piemērojamajam komercdarbības atbalsta regulējumam.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar prasībām, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 54.panta 2.punkta un 9.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 60. pantam, apropriācija tiek palielināta jaunu ārvalstu filmu uzņemšanai. Gadījumā, ja finansējums tiek piešķirts no valsts budžetā ieplānotajiem līdzekļiem, tad to var piešķirt arī filmas jaunai sērijai, daļai vai sezonai. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu.
 
Piedāvātā redakcija
20.2 plānots uzņemt jaunu filmu. Ja filma tiek līdzfinansēta no valsts budžeta likumā ieplānotiem finanšu resursiem, var iesniegt projektu arī par ārvalstu filmas jaunu sēriju, daļu, vai sezonu;
 
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu kumulācijas normas interpretāciju un piemērošanu, lūdzam to izteikt, piemēram, turpmāk piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Šīs nodaļas ietvaros piešķirto komercdarbības atbalstu var apvienot ar citas atbalsta programmas vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu, tai skaitā, par tām pašām attiecināmām izmaksām un ar de minimis atbalstu, ievērojot nosacījumu, ka šīs nodaļas ietvaros piešķirtais finansējums kopā ar citas atbalsta programmas vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu nepārsniedz maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikti šo noteikumu 19.punktā.
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka tūristu mītņu pakalpojumu izmaksas nav attiecināmas saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 54.panta 5.punkta a) apakšpunktu, līdz ar to lūdzam šo izmaksu pozīciju dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 30.punktu ar atsauci arī uz 1.pielikuma 2.6.apakšpunktu, jo stimulējošās ietekmes pārkāpuma gadījumā atbalsts nevar tikt piešķirts.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 1.pielikuma 1.2.apakšpunktā iekļautā pārbaudāmā noteikumu projekta 20.punkta ievaddaļā minētie Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi nav precizējami, līdz ar to aicinām pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 31.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums papildināt noteikumu projektu ar papildus punktu, kurš nosaka, ka Aģentūra var iesniegt Ekonomikas ministrijā priekšlikumu par projekta finansēšanu atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 60. un 61. pantam.
 
Piedāvātā redakcija
34.prim. Ja konkursam paredzētais līdzfinansējums nav pietiekams, Aģentūra var pieņemt lēmumu ar nosacījumu un iesniegt Ekonomikas ministrijai priekšlikumu par projekta finansēšanu saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 60. vai 61. pantu. Šajā gadījumā gala lēmums par atbalsta piešķiršanu tiek pieņemts pēc tam, kad finanšu ministrs ir palielinājis 2025. gada apropriāciju Ekonomikas ministrijai izdevumiem un palielinājis valsts budžeta likumā Ekonomikas ministrijai noteiktos valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamos apjomus 2026. un 2027. gadam līdzfinansējuma nodrošināšanai projektam.
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 35.punktu, norādot atbalsta sniedzēju, kas pieņems lēmumu par atbalsta piešķiršanu projekta iesnieguma atbalstīšanai.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 36. un 37.punkta redakciju, ņemot vērā, ka likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 60. un 61.pants paredz iespēju palielināt 2025.gada apropriāciju Ekonomikas ministrijas izdevumiem un valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamo apjomu, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas un valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamo apjomu palielinājumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 39.punktu par atmaksu valsts budžetā, jo Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai kā valsts budžeta iestādei kārtējā saimnieciskā gada 31. decembrī tiek slēgti neizmantotie valsts budžeta asignējumi.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt vai noteikumu projekta punktā nav jānorāda MISSION LATVIA, nevis LATVIA.
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 55.punktu ar atsauci uz normatīvo aktu, kurā ir nacionāli noteikta piešķirtā komercdarbības atbalsta publicēšanas kārtība. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka publicēšanas pienākums ir attiecināms tikai uz komercdarbības atbalstu, kas tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014. Attiecīgi aicinām nodrošināt, ka šī prasība neattiecās uz projektiem, kas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, un projektiem, kuriem atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pirmkārt, no noteikumu projekta VII nodaļas nosaukuma izriet, ka šajā nodaļā ietvertie nosacījumi būtu attiecināmi tikai uz atbalsta piešķiršanu nesaimniecisku darbību veikšanai, tomēr no noteikumu projekta 56.punkta var secināt, ka atbalsts varētu tikt piešķirts arī tādiem projektiem, kas ir saimniecisko darbību veikšanai, taču tie nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk - KAKL) 5.panta izpratnē. Līdz ar to aicinām pārskatīt noteikumu projekta VII nodaļas nosaukumu vai arī precizēt tajā ietvertos nosacījumus.
Otrkārt, ņemot vērā, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas varētu saprast, ka dižpasākums var būt arī pasākums sporta nozarē, noteikumu projekta VII nodaļu būtu nepieciešams papildināt arī ar kritērijiem, pēc kuriem tiks izvērtēts, vai noteikumu projekta ietvaros piešķirtais finansējums tiek paredzēts nesaimnieciska projekta sporta nozarē īstenošanai.
Treškārt, ja tomēr noteikumu projekta VII nodaļas ietvaros ir plānots vērtēt ne tikai, vai projekts ir kvalificējams kā saimniecisks, bet arī, vai attiecībā uz publisko līdzekļu piešķiršanu tā īstenošanai vienlaikus izpildās visas četras kumulatīvās komercdarbības atbalsta pazīmes, kas noteiktas KAKL 5.pantā, lūdzam papildināt noteikumu projekta VII nodaļu ar attiecīgajiem vērtēšanas kritērijiem gan kultūras, gan sporta nozarē.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 57.punktu apvienot ar noteikumu projekta 56.punktu. Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 56.punktā nav noteiktas pazīmes, bet gan sniegta atsauce uz Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu interpretāciju un korektu noteikumu projekta 58.punkta izpratni, lūdzam to izteikt, piemēram, turpmāk piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja gala labuma guvēja, kas veic darbības kultūras nozarē, ieņēmumi no plānotā kultūras pasākuma (projekta) nepārsniedz 50 % no kopējiem plānotā kultūras pasākuma (projekta) izdevumiem, dižpasākuma projekts ir kvalificējams kā tāds, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu un attiecīgi līdzfinansējuma piešķiršana nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta VIII nodaļu, konkrēti identificējot, kuram no Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 2.punktā noteiktajiem kultūras mērķiem un darbībām tiks piešķirts komercdarbības atbalsts šī noteikumu projekta ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta VIII nodaļu ar maksimālās atbalsta summas aprēķināšanas metodi atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 7. vai 8.punktam. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 14.punktā noteiktais, ka: "Atbalsta apjoms, kas ir arī atbalsta intensitāte, nepārsniedz 30% no dižpasākumu projekta īstenošanas kopējām attiecināmajām izmaksām." neaptver Komisijas regulas Nr.651/2014 7. vai 8.punktā noteikto un var pārkāpt iepriekšminētos regulas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta VIII nodaļu ar nosacījumu par neatbalstāmo nozaru un darbību nošķiršanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 2.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta VIII nodaļu ar punktu par nepieciešamību nodrošināt paziņošanas robežvērtības ievērošanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 4.panta 1.punkta z) apakšpunktam. Papildus vēršam uzmanību, ka paziņošanas robežvērtības ievērošanu, piešķirot darbības atbalstu kultūras un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai ir jāpārbauda atbalsta saņēmēja saistīto uzņēmumu grupas līmenī, ko lūdzam to skaidri norādīt jaunajā nodaļas punktā.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
No noteikumu projekta 60.punkta nav skaidrs, kuras no noteikumu projekta 17.punktā minētajām dižpasākumu attiecināmajām izmaksām, tiks uzskatītas par attiecināmajām izmaksām, piešķirot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 53.pantu. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 60.punktu, tajā iekļaujot atsauces uz konkrētām noteikumu projekta 17.punktā minēto attiecināmo izmaksu pozīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normas izpratni un piemērošanu, lūdzam to izteikt turpmāk piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 651/2014 prasības, komercdarbības atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 64.punktu, nosakot, vai procenti, kas maksājami nelikumīga komercdarbības atbalsta gadījumā, arī tiks ieskaitīti valsts budžetā.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka prasība par kumulācijas gadījumā iesniedzamo informāciju ir jau iekļauta noteikumu projekta 12.7.apakšpunktā un noteikumu projekta 65.punkts to dublē, lūdzam dzēst noteikumu projekta 65.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt noteikumu projekta 12.9.apakšpunktā un 67.punktā ietverto prasību par de minimis atbalsta uzskaites sistēmā aizpildītās atbalsta pretendenta veidlapas izdrukas iesniegšanu vai identifikācijas numura norādīšanu, ņemot vērā, ka tās savstarpēji dublējas.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstību de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumiem (kas ir ne tikai de minimis atbalsta robežvērtība, bet arī, piemēram, neatbalstāmās nozares un darbības) ir jāvērtē uz atbalsta piešķiršanas brīdi, lūdzam noteikumu projekta 69.punktā dzēst vārdus "pirms de minimis atbalsta piešķiršanas" un papildināt noteikumu projekta IX nodaļu ar jaunu punktu, piemēram šādā redakcijā: "Aģentūra veic [atbalsta pretendenta] izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi."
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atbalsta programmas beigu termiņu, t.i., datumu, līdz kuram var tikt piešķirts komercdarbības atbalsts šo noteikumu ietvaros ar Komisijas regulu Nr.651/2014. Skaidrojam, ka saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 58.panta 4.punktu un 59.pantu maksimālais atbalsta piešķiršanas datums saskaņā ar šo regulu ir 2027.gada 30.jūnijs.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 1.pielikums šobrīd nesatur vērtēšanas kritērijus gadījumam, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, lūdzam to atbilstoši papildināt.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka nav korekti IIN ietekmi attiecināt tikai uz valsts budžetu, jo lielākā daļa no IIN tiek novirzīta uz pašvaldību budžetiem. Lūdzam precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
45.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi → Problēmas un risinājumi → 3. Līdzfinansējuma piešķiršanas kritēriji dižpasākumu projektu īstenošanai un attiecināmās izmaksas → 3. rindkopa

"[…] Lai nodrošinātu PVN ieņēmumus, dižpasākuma ārvalstu viesiem ir jānakšņo tūristu mītnē, kas var būt gan viesnīcas, gan viesu mājas, kempingi un citas īslaicīgas apmešanās vietas) vai īstermiņa īres mītnē, kas var būt gan dzīvoklis, gan dzīvojamā māja, kas tiek piedāvāta īslaicīgai īrei tūristam, tostarp - izmantojot tiešsaistes rezervēšanas platformas, piemēram, “AirBnB.com”, “Booking.com”, “Expedia.com”, sludinājumu portālus, piemēram,  ss.com u.c., vai sociālos medijus, piemēram, Facebook.com u.c."

Lūdzam apsvērt iespēju svītrot vai pārfrāzēt šo teikumu, jo nakšņošana īres mītnēs gadījumā, ja šo pakalpojumu piegādā saimnieciskās darbības veicēji, kas nav reģistrēti kā PVN maksātāji (kas lielākā mērā attiecas uz citām īstermiņa īres mītnēm), PVN ieņēmumus nenodrošina.
 
Piedāvātā redakcija
-
46.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi → Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

Lūdzam rindkopu:

Papildus, atbalsts vērtējams kā fiskāli neitrāls (pat pozitīvs) uz valsts budžetu, jo papildus ārvalstu viesu radītā apgrozījuma PVN ieņēmumiem, valsts budžetā tiks iemaksāti arī vietējo apmeklētāju PVN ieņēmumi un citi nodokļu maksājumi (IIN, VSAOI, UIN).

izteikt šādā redakcijā:

Papildus jāņem vērā, ka ietekme vērtējama fiskāli neitrāla (pat pozitīva) uz valsts kopbudžetu, jo papildus ārvalstu viesu radītā apgrozījuma PVN ieņēmumiem, valsts budžetā tiks iemaksāti arī vietējo apmeklētāju PVN ieņēmumi un citi nodokļu maksājumi (IIN, VSAOI, UIN). Vērts atzīmēt, ka, neskatoties uz fiskālo neitralitāti attiecībā uz valsts kopbudžetu, tam tomēr varētu būt negatīva fiskālā ietekme uz valsts pamatbudžetu, jo atbalsta apmērs varētu pārsniegt potenciālos ieguvumus PVN ieņēmumu veidā.
 
Piedāvātā redakcija
-
47.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā 1.3. ir norādīts, ka filmām jāatbilst kritērijam, ka tiek plānots uzņemt jaunu ārvalstu filmu, tostarp jaunas filmas sēriju, daļu vai sezonu. Lūgums precizēt atbilstoši noteikumu projekta piedāvātajai redakcijai - plānots uzņemt jaunu filmu. Ja filma tiek līdzfinansēta no valsts budžeta likumā ieplānotiem finanšu resursiem, var iesniegt projektu arī par ārvalstu filmas jaunu sēriju, daļu, vai sezonu.
 
Piedāvātā redakcija
-
48.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā 1.3. ir norādīts, ka viens no kritērijiem dižpasākumam ir, ka tas noris ne biežāk kā reizi divos gados. Lūgums precizēt atbilstoši noteikumu projekta piedāvātajai redakcijai, ka dižpasākums ir jauns pasākums.
 
Piedāvātā redakcija
-
49.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums papildināt anotācijas sadaļu 1.3. un nepārprotami norādīt, ka ir jānošķir gadījums, kad finansējums pasākumiem tiek piešķirts no Ekonomikas ministrijas programmas, un gadījums, kad finansējums tiek piešķirts palielinot apropriāciju atbilstoši likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” noteiktajam. Lūgums anotāciju papildināt atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
 
Piedāvātā redakcija
Līdzfinansējums ārvalstu filmas uzņemšanai tiek piešķirts no valsts budžeta likumā Ekonomikas ministrijas programmas 28.00.00 “Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana” paredzētā finansējuma. Ja finansējums nav pietiekams, projektu var atbalstīt ar nosacījumu, ka attiecīgajam projektam tiks piešķirts finansējums saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam", kas saskaņā ar 60. pantu un ievērojot 62. panta nosacījumu. Gala lēmums par līdzfinansējuma piešķiršanu tiek pieņemts pēc tam, kad Ekonomikas ministrijas budžetā ir palielināta apropriācija un nodrošināts finansējums attiecīgā projekta līdzfinansējuma nodrošināšanai.

Jāatzīmē, ka no valsts budžeta likumā Ekonomikas ministrijas programmas 28.00.00 “Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana” paredzētā finansējuma var līdzfinansēt gan jaunas filmas, gan jau Latvijā uzņemtu filmu jaunas sērijas, daļas vai sezonas. Savukārt saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam", kas saskaņā ar 60. pantu piešķirto finansējumu var finansēt tikai jaunas filmas, vai Latvijā līdz šim neuzņemtas filmas jaunas Latvijā uzņemtas sērijas, daļas vai sezonas.

Dižpasākuma līdzfinansēšanai valsts budžetā finansējuma nav paredzēts. Tāpēc šiem projektiem lēmums par atbalstu visos gadījumos tiek pieņemts ar nosacījumu un gala lēmums tiek pieņemts tad, kad Ekonomikas ministrijas budžetā ir palielināta apropriācija un nodrošināts finansējums konkrētam projektam saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam 61. pantu un ievērojot 62. panta nosacījumu.
 
50.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3 sadaļā ir minēts, ka atbalsts tiek piešķirts jaunu dižpasākumu un jaunu ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā, ar to saprotot, ka tie ir tādi projekti, kas var tikt uzsākti katru gadu no jauna un atbilst šo Noteikumu projekta nosacījumiem. Kā arī ar dižpasākumu ir saprotams starptautiska mēroga pasākums, kas noris ne biežāk kā reizi divos gados.
Lūgums precizēt atbilstoši piedāvātajai redakcijai, jo jauni pasākumi nav pasākumi, kas tiek organizēti no jauna vai reizi divos gados.
 
Piedāvātā redakcija
Atbalsts tiek piešķirts jaunu dižpasākumu un jaunu ārvalstu filmu uzņemšanai.
Ar dižpasākumu ir saprotams jauns starptautiska mēroga pasākums, ko organizē...
51.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļā ir norādīts, ka valsts budžeta finansējums dižpasākumu organizēšanai un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā ir paredzēts šādā apjomā:
2025. gadā – 7 514 863 EUR;
2026. gadā – 7 883 413 EUR;
2027. gadā – 8 260 363 EUR.
Lūgums precizēt, ka valsts budžeta finansējums dižpasākumu organizēšanai un ārvalstu filmu uzņemšanai ir paredzēts Ekonomikas ministrijas programmā 28.00.00 “Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana” 858 013 EUR apjomā 2025. gadā, 858 013 EUR apjomā 2026. gadā un 858 013 EUR apjomā 2027. gadā.

Savukārt atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 60., 61. un 62. pantam finanšu ministram ir tiesības palielināt apropriāciju jaunu dižpasākumu organizēšanai un jaunu ārvalstu filmu uzņemšanai. Kā arī informējam, ka atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 2. pantam iekšzemes kopprodukta (IKP) prognoze faktiskajās cenās 2025. gadā ir 44 379 000 000 EUR, 2026. gadā - 46 836 000 000 EUR un 2027. gadā – 49 349 000 000, savukārt atbilstoši likuma 13. pantam fiskālā nodrošinājuma rezerve ir noteikta 0,1% apmērā no IKP. Tādējādi apropriācijas palielinājums jaunu dižpasākumu organizēšanai un jaunu ārvalstu filmu uzņemšanai nepārsniedz:
2025. gadā – 44 379 000 000 * 0,1% * 0,15%=6 656 850 EUR;
2026. gadā – 46 836 000 000 * 0,1% * 0,15%=7 025 400 EUR;
2027. gadā – 49 349 000 000 * 0,1% * 0,15%=7 402 350 EUR.

Lūgums precizēt anotācijas 1.3. sadaļu, kā arī anotācijas 3. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
52.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā snigto informāciju, ievērojot Finanšu ministrijas komentārus par noteikumu projekta punktu redakcijām.
Piedāvātā redakcija
-
53.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precizēt tajā sniegtos skaidrojumus par komercdarbības atbalsta kontroles aspektiem atbilstoši iebildumiem un priekšlikumiem, kas izteikti par noteikumu projektu, vienlaikus precizējot un papildinot anotācijas 5.sadaļas 1.tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
54.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā atspoguļoto ietekmi uz valsts budžetu, 2., 4. un 6.ailē norādot Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 28.00.00 “Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana” ārvalstu filmu līdzfinansējumam plānoto finansējuma apmēru, savukārt izmaiņu ailēs sniedzot informāciju par papildu nepieciešamo finansējumu, ko paredzēts  pieprasīt atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 60., 61. un 62. pantā noteiktajam. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt 6.punktā sniegto informāciju, pamatojot papildu nepieciešamā finansējuma apmēru, vienlaikus punkta trešo un ceturto rindkopu lūdzam pārcelt uz punktu “Cita informāciju” un svītrot šobrīd tajā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk