Atzinums

Projekta ID
24-TA-565
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
10.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rīkojuma projektā norādīto līdzekļu pārdales apjomu atbilstoši iebildumiem, kuri izteikti par rīkojuma projekta anotācijas pielikumā pievienotajiem detalizētajiem aprēķiniem. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 4.pielikums (darba lapa “NVD kapac”). Atbilstoši anotācijas 1.sadaļā norādītajai vispārīgajai informācijai par NVD personāla mainību un nepietiekamo atlīdzību norādīts arī personāla mainības apmērs. Sniedzot atzinumu par tiesību aktu projektu (24-TA-213) Valsts kanceleja norādīja: “Iebildums - Pielikums Nr. 1 Nacionālais veselības dienests (NVD). Informatīvā ziņojuma 9.lp. norādīts, ka NVD personāla mainības koeficients 2023.gadā - 16% un iemesls tam ir nekonkurētspējīgs atalgojums. Vienlaikus norādīts, ka "Lai nepieļautu esošā personāla aizplūšanu no NVD, jo esošais atalgojums nav konkurētspējīgs darba tirgū, papildu nepieciešams finansējums 694 067 euro, lai nodrošinātu novērtēšanas prēmiju izmaksas (323 112 euro apmērā), atvaļinājuma pabalstu izmaksas (248 548) un piemaksu izmaksas vidēji 26% apmērā (122 406 euro apmērā) (detalizētu aprēķinu skatīt 14. pielikumā)".  Vēršam uzmanību, ka vienreizēju motivācijas elementu izmantošana var īstermiņā veicināt nodarbināto piesaisti, bet ilgtspējīgs risinājums ir virzība uz konkurētspējīgas mēnešalgas noteikšanu, kas nodarbinātam nodrošina stabilitāti un ienākumu prognozējamību ilgtermiņā. 
Anotācijas 2.pielikumā ietvertie aprēķini nesatur informāciju par mēnešalgu izmaiņām, bet gan vērsti tikai uz papildus motivēšanas elementu izmantošanu, tādējādi nerisinot Informatīvajā ziņojumā norādīto problēmu pēc būtības. 
Vienlaikus vēršama uzmanība, ka NVD vidējā mēnešalga 2023.gada decembrī bija 1783 euro jeb 85% no mēnešalgu skalas intervāla viduspunkta, bet darba samaksa (mēnešalga ar piemaksām) bija 1932 euro jeb 92% no mēnešalgu skalas intervāla viduspunkta, lai gan konkurētspējīga mēnešalga vai darba samaksa ir 100 % no mēnešalgu skalas intervāla viduspunkta.”

Vēršam uzmanību, ka minētais iepriekš izteiktais iebildums par tiesību aktu projektu (24-TA-213) nav ņemts vērā un Valsts kanceleja joprojām to uztur - ieviešot atlīdzības sistēmas reformu, tās mērķis bija un arī ir primāri nodrošināt nodarbinātajam stabilu, uz kopējo konkurētspēju vērstu mēnešalgu, savukārt piemaksas un citu bonusa elementi ir piemērojami tikai par īpašu darba sniegumu. Vēlamies arī norādīt, ka nosakot piemaksu nodarbinātajam par papildu darbu, tās būtība ir atlīdzība par papildu pienākumu pildīšanu, kam ir jābūt reālam, novērtējamam un pierādāmam faktam.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 4.pielikuma (darba lapa “NVD kapac”). Lūdzam skaidrot, kāpēc tiek pieprasīti papildu finanšu līdzekļi novērtēšanas prēmiju izmaksai visiem nodarbinātajiem 65% apmērā no vienas mēnešalgas. Sniedzot atzinumu uz tiesību akta projektu (24-TA-213) tika norādīts: “Vēršam uzmanību, ka 2023.gadā nodarbinātajiem, kuriem tika veikta novērtēšana un attiecīgi arī noteiktas un izmaksātas prēmijas, to vidējais apmērs sastādīja 55% no mēnešalgas. Attiecīgi nav saprotams, kāpēc šobrīd tiek pieprasīts papildu finansējums, lai nodrošinātu novērtēšanas prēmiju visiem nodarbinātajiem 65% apmērā. 
Papildus norādām, ka saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, prēmija atbilstoši ikgadējam darba izpildes novērtējumam (EKK 1148 01) nav obligāti izmaksājama, bet darba devējs to var izmaksāt, ja tam ir finanšu līdzekļi. Lūdzam attiecīgi precizēt aprēķinus.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 4.pielikums (darba lapa “NVD kapac”). Lūdzam skaidrot, kāpēc tiek pieprasīti papildu finanšu līdzekļi atvaļinājuma pabalstam pilnā apmērā. Vēršam uzmanību, ka sniedzot atzinumu uz tiesību akta projektu (24-TA-213) tika norādīts: “Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta sniegtajiem datiem Atlīdzības uzskaites sistēmā (MK 07.11.2017. noteikumi Nr. 662) 2023.gadā nodarbinātajiem tika izmaksāts atvaļinājuma pabalsts (EKK 1221 03) 50% apmērā, līdz ar to nav skaidrs, kāpēc tiek pieprasīti līdzekļi pilnā apmērā". Lūdzam attiecīgi precizēt aprēķinus.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 4.pielikums (darba lapa “NVD kapac”). Lūdzam sniegt skaidrojumu un detalizētu aprēķinu, kā veidojas “Citas normatīvajos aktos noteiktās piemaksas, kas nav iepriekš klasificētas (EKK 1149)”, vienlaikus piemērojot MK noteikumu Nr.662 6.pielikumā norādītā EKK 1149 detalizēto dalījumu. Papildus vēršam uzmanību, ka jau sniedzot atzinumu par tiesību akta projektu (24-TA-213) tika norādīts, ka “vai tiešām visiem nodarbinātajiem ir nepieciešama speciālā piemaksa par iestādei būtisko funkciju nodrošināšanu vai stratēģiski svarīgu mērķu īstenošanu“.  
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams pēc kādiem principiem tiek veidots minētais aprēķins, jo, piemēram, 2024.gadā, paredzot aprēķinu visiem nodarbinātajiem 9 mēnešu periodam, uz vienu nodarbināto tiek piemērots koeficients 0,0398624, savukārt 2025.gadam uz 12 mēnešiem minētais koeficients ir 0,0718675. Lūdzam papildu skaidrot arī atšķirīgo koeficientu piemērošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 7.pielikums (darba lapa “VM kapacit”). Lūdzam sniegt skaidrojumu, kāpēc tiek lūgts papildu finansējums prēmijām un naudas balvām. Vēršam uzmanību, ka sniedzot atzinumu par tiesību akta projektu (24-TA-213) jau tika norādīts, ka iesniegtajos aprēķinos iztrūkst detalizēti aprēķini,  kā veidojas minētie papildus nepieciešamie finanšu līdzekļi. Papildus informējam, ka 2023.gadā nodarbinātajiem tika aprēķināta un izmaksāta prēmija par ikgadējās darbības novērtēšanu un tās vidējais apmērs bija 62%. Līdz ar to nav saprotams, kāpēc tiek pieprasīts pilns apmērs, lai veiktu novērtēšanas prēmijas izmaksas nodarbinātajiem, īpaši situācijā, ka minētā norma Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā nav ar obligātu raksturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 7.pielikums (darba lapa “VM kapacit”). Lūdzam sniegt skaidrojumu, kā tiek aprēķināta piemaksa par papildu darbu (EKK 1147), kā arī norādīt kāda veida piemaksas tās ir. Skaidrojumu lūdzam pamatot ar detalizētu aprēķinu. Detalizētam skaidrojumam lūdzam izmantot MK noteikumu Nr. 662 6.pielikumā norādītā EKK 1147 detalizēto dalījumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 8.pielikums (darba lapa VM papildvietas 7 mēn). Lūdzam precizēt norādīto mēnešalgu kiberdrošības un datu drošības pārvaldniekam, ņemot vērā, ka norādītā mēnešalga pārsniedz 2024.gada algu skalas 12 mēnešalgu grupas skalas intervāla viduspunktu. Attiecīgi nepieciešams precizēt visu aprēķinu. Vēršam uzmanību, ka sniedzot atzinumu par tiesību akta projektu (24-TA-213), kur sākotnēji bija ietverti minētie aprēķini, Valsts kanceleja norādīja, ka aprēķinam jāatbilst Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP, kas pieejama https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana, kas joprojām nav ņemts vērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 9.pielikums (darba lapa “VM papildvietas gadam”). Lūdzam precizēt norādīto mēnešalgu kiberdrošības un datu drošības pārvaldniekam, ņemot vērā, ka norādītā mēnešalga pārsniedz 2025.gada algu skalas 12 mēnešalgu grupas skalas intervāla viduspunktu. Attiecīgi nepieciešams precizēt visu aprēķinu.
 
Piedāvātā redakcija
-