Projekta ID
25-TA-207Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atkārtoti atgādinām, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 ''Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' finansējums, kuru Ekonomikas ministrija plāno izmantot ar grozījumu projektu saistīto izdevumu segšanai, atbilstoši Ministru kabineta lēmumam rezervēts prioritāram pasākumam "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai", tam ir vienreizējs raksturs un tā piešķiršanas primārais mērķis ir atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam. Ņemot vērā vairākkārtējos saskaņošanas ciklus, tiesību akts un tā anotācija tomēr nesniedz nepārprotamu pārliecību par noteikumu grozījumu projektā paredzētā atbalsta atbilstību finansējuma avota primārajam mērķim. Jāņem vērā arī Ārlietu ministrijas sniegtais atzinumu, ka lemjot par finansējuma avotu nepieciešams ņemt vērā aktuālo situāciju Ukrainā, prioritārās Ukrainas vajadzības, un attiecīgi izvērtēt piemērotāko finansējuma avotu šim mehānismam. Pašreizējos apstākļos prioritāte ir militārais atbalsts Ukrainai, kā arī atbalsts, kas veicina pašaizsardzības spējas.
Lūdzam izvērtēt iespēju organizēt starpministriju saskaņošanas sanāksmi ar visu Atzinuma sniedzēju dalību, lai vienotos par tiesību akta turpmāku virzību.
Lūdzam izvērtēt iespēju organizēt starpministriju saskaņošanas sanāksmi ar visu Atzinuma sniedzēju dalību, lai vienotos par tiesību akta turpmāku virzību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz papildinājumiem anotācijā, ka atbalsts Ukrainas rekonstrukcijas attīstībai un ekonomiskās darbības atjaunošanai sniedzams preču un pakalpojumu veidā (noteikumu 5.7. apakšpunkts), lūdzam precizēt, vai tas ir domāts bezatlīdzības veidā vai par atlīdzību, vienlaicīgi ņemot vērā Ārlietu ministrijas viedokli (kas ir prioritārā pasākuma Ukrainas rekonstrukcijas attīstībai un ekonomiskās darbības atjaunošanai pieteicēja), ka pašreizējos apstākļos prioritāte ir militārais atbalsts Ukrainai, kā arī atbalsts, kas veicina pašaizsardzības spējas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka finansējuma atlikuma un aizdevumu atmaksu ieskaitīšana valsts budžetā saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ir iespējama tikai 2025.gadā. Ņemot vērā, ka atmaksa valsts budžetā tiks veikta turpmākajos gados, attiecīgi anotācijas 1.3.sadaļā lūdzam svītrot informāciju par apropriācijas pārdali no Ekonomikas ministrijas budžeta kontiem uz valsts budžeta kontu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā šobrīd sniegtais skaidrojums, ka finansējuma aprēķins (4 000 000 euro) balstīts uz pieejamo finansējuma kopapjomu no likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 69.panta, nepamato aizdevumu programmai papildu novirzāmā valsts budžeta finansējuma apmēru. Atkārtoti norādām, ka minētajā apakšpunktā ir jāsniedz aprēķins vai detalizēta informācija, kas pamato konkrēto finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā plānoto atbalstu komersanta parādsaistību dzēšanai gadījumos, kad finansētā projekta rezultātā radītā materiālā vērtība tiek iznīcināta pret Ukrainu vērstās militārās agresijas rezultātā, lūdzam noteikumus papildināt ar normām vai papildināt noteikumu projekta 13.4 un 20.4 punktus tā, lai skaidrs, ka komersanta parādsaistības, var tikt dzēstas tikai tad, ja komersants par iznīcinātajām precēm vai pakalpojumiem jau nav saņēmis samaksu/avansu. Lūdzam atbilstoši precizēt iepriekš minētos noteikumu projekta punktus un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka no noteikumu projekta 13.4 un 20.4 punktos minētā nav skaidrs, kā materiālā vērtība (prece, pakalpojums), kas tiek iznīcināta pret Ukrainu vērstās militārās agresijas rezultātā, ir saistīta ar projekta ietvaros veikto ieguldījumu vērtības saglabāšanu Latvijā, lūdzam anotācijā ar piemēriem skaidrot procesu un pamatojumu komersanta parādsaistību, kas radušās saistībā ar attiecīgo aizdevumu, dzēšanai. Lūdzam precizēt arī noteikumu projekta noteikumu projekta 13.4 un 20.4 punktus. Vienlaikus lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, ka komersanta parādsaistību, kas radušās saistībā ar attiecīgo aizdevumu, dzēšana, ir iespējama tikai, vienlaikus, ievērojot noteikumos ietvertās prasības, tostarp, noteiktās kumulācijas normas un Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta nosacījumu par 25% brīvs no komercdarbības atbalsta, t.i., piemēram, komersanta parādsaistību dzēšana iespējama, ja uzņēmums jau nav saņēmis maksimāli pieļaujamo atbalsta apmēru un ievēro piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka, pamatsummu vai pamatsummas daļu dzēšot, atbalsta subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar dzēsto kredītsaistību pamatsummas apmēru (t.i. dzēstā summa pēc būtības ir grants, no kura vairs nekas netiek atskaitīts), un arī procentu likmes faktiski netiek piemērotas, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 31.1.apakšpunktu, kā arī vienlaikus lūdzam dzēst noteikumu projekta 31.1.apakšpunkta pēdējo teikumu. Papildus lūdzam atbilstoši precizēt informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijas sadaļā 1.3. “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” skaidrot kādos gadījumos ir paredzama kredītsaistību dzēšana un norādīt kādā apmērā tās paredzamas, ņemot vērā kā šie būs izdevumi ar ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar grozījumiem kumulācija ir paredzēta arī šo noteikumu ievaros, t.i., tiek paredzēta kredītsaistību dzēšana, kas var attiekties kā uz aizdevumu, kas sniegts ar de minimis, tā arī uz aizdevumu, kas ir sniegts ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, lūdzam noteikumu projekta 34.2.apakšpunktu papildināt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
34.2. par tām pašām attiecināmajām izmaksām var apvienot ar šīs vai citas atbalsta programmas vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros saņemto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām saņemto atbalstu, ja šo noteikumu ietvaros saņemtais atbalsts kopā ar citas atbalsta programmas vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros saņemto atbalstu nepārsniedz šajos noteikumos paredzēto finansējuma intensitāti, kā arī Komisijas regulas Nr. 651/2014, Komisijas regulas 2022/2472 vai Komisijas regulas 2022/2473 maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti;
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijā ietverto informāciju saistībā ar virzītajiem grozījumiem noteikumu projektā, t.sk., par noteikumu projekta 5.7. apakšpunktu, ka ieguldījumi tiks veikti Latvijas teritorijā.
Piedāvātā redakcija
-
