Projekta ID
22-TA-861Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
09.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
9. Pirms līguma slēgšanas Informācijas sistēmas pārzinis identificē datu sniedzēju, izmantojot citās valsts informācijas sistēmās pieejamos datus par personu, un pārbauda tā atbilstību Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas likumā noteiktajiem datu sniedzējiem.
Iebildums
Tiesību norma nosaka, ka Informācijas sistēmas pārzinis identificē datu sniedzēju, izmantojot citās valsts informācijas sistēmās pieejamos datus par personu, bet kas šīs ir par sistēmām, nav noteikts. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta “a” apakšpunktā noteiktajam “pārredzamības” principam - datu subjektiem būtu viennozīmīgi jāsaprot no kādām sistēmām tiks apstrādāti personas dati.
Gan no Noteikumu projekta, gan Anotācijā ietvertās informācijas, nav saprotams, kāpēc pirms līguma slēgšanas, Informācijas sistēmas pārzinim, ir nepieciešams identificēt atkārtoti datu sniedzēju, jo no Anotācijā minētā izriet, ka šāda līguma slēgšanai, datu sniedzējs autentificējas izmantojot Vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu www.latvija.lv, tādējādi datu sniedzējs jau ir identificēts.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši situācijai precizēt Noteikumu projektu un attiecīgi arī Anotāciju.
Gan no Noteikumu projekta, gan Anotācijā ietvertās informācijas, nav saprotams, kāpēc pirms līguma slēgšanas, Informācijas sistēmas pārzinim, ir nepieciešams identificēt atkārtoti datu sniedzēju, jo no Anotācijā minētā izriet, ka šāda līguma slēgšanai, datu sniedzējs autentificējas izmantojot Vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu www.latvija.lv, tādējādi datu sniedzējs jau ir identificēts.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši situācijai precizēt Noteikumu projektu un attiecīgi arī Anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
21. Informācijas sistēmas datus par datu sniedzēju – fizisku personu (tās vārdu, uzvārdu un personas kodu) – pieprasa, iesniedzot informācijas pieprasījumu.
Iebildums
No tiesību normas izriet, ka jebkura persona var pieprasīt informāciju par fizisku personu, kas sniegusi informāciju sistēmā.
Ņemot vērā to, ka atbilstoši Datu regulas 5.panta 1.punkta "b" apakšpunktam, datus vāc konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāko apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju, norādot situācijas, kurās personām atbilstoši Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas likuma 3.pantā noteiktajam mērķim, lai piekļūtu aktuālai un pieejamai informācijai par apgrūtinātajām teritorijām un objektiem, būtu nepieciešama informācija arī par datu sniedzēju.
Gadījumā, ja ar tiesību normu paredzētas tiesības piekļūt personas datiem nolūkos, kas nav to vākšanas sākotnējais nolūks, lūdzam anotāciju papildināt, norādot, ka informācija tiks sniegta tikai gadījumos, kad šādas tiesības izriet no citiem normatīvajiem aktiem. Savukārt gadījumā, ja ar minēto tiesību normu plānots radīt jaunas tiesības, tad šāds regulējums ir jāietver noteikumu projekta tekstā.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projektu vai attiecīgi precizēt anotāciju.
Ņemot vērā to, ka atbilstoši Datu regulas 5.panta 1.punkta "b" apakšpunktam, datus vāc konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāko apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju, norādot situācijas, kurās personām atbilstoši Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas likuma 3.pantā noteiktajam mērķim, lai piekļūtu aktuālai un pieejamai informācijai par apgrūtinātajām teritorijām un objektiem, būtu nepieciešama informācija arī par datu sniedzēju.
Gadījumā, ja ar tiesību normu paredzētas tiesības piekļūt personas datiem nolūkos, kas nav to vākšanas sākotnējais nolūks, lūdzam anotāciju papildināt, norādot, ka informācija tiks sniegta tikai gadījumos, kad šādas tiesības izriet no citiem normatīvajiem aktiem. Savukārt gadījumā, ja ar minēto tiesību normu plānots radīt jaunas tiesības, tad šāds regulējums ir jāietver noteikumu projekta tekstā.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projektu vai attiecīgi precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
22.1.1. fiziskai personai – personas kodu un deklarētās dzīvesvietas adresi;
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 22.1 apakšpunktu, pieprasot informāciju, personai cita starpā ir jānorāda arī tās deklarētā adrese.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Datu regulas 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā noteiktajam “datu minimizēšanas" principam, personas datus apstrādā tikai tādā apmērā, kādā tas ir nepieciešams apstrādes nolūkos, apstrāde ir jāsamazina līdz mazākajam iespējamam minimumam, ar kuru varēs sasniegt apstrādes nolūkus.
Ņemot vērā to, ka no Noteikuma projekta izriet, ka sarakste ar fizisko personu būs elektroniskā formātā, izmantojot tiešsaistes (www.latvija.lv) pakalpojuma pieprasīšanas iespējas, nav saprotama nepieciešamība papildus apstrādāt informāciju arī par personas deklarēto adresi.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu vai papildināt anotāciju ar skaidrojumu par šādas datu apstrādes nepieciešamību.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Datu regulas 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā noteiktajam “datu minimizēšanas" principam, personas datus apstrādā tikai tādā apmērā, kādā tas ir nepieciešams apstrādes nolūkos, apstrāde ir jāsamazina līdz mazākajam iespējamam minimumam, ar kuru varēs sasniegt apstrādes nolūkus.
Ņemot vērā to, ka no Noteikuma projekta izriet, ka sarakste ar fizisko personu būs elektroniskā formātā, izmantojot tiešsaistes (www.latvija.lv) pakalpojuma pieprasīšanas iespējas, nav saprotama nepieciešamība papildus apstrādāt informāciju arī par personas deklarēto adresi.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu vai papildināt anotāciju ar skaidrojumu par šādas datu apstrādes nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
22.2. iespējami precīzu izsniedzamās informācijas apjomu un sastāvu, informācijas izsniegšanas veidu un pēc iespējas norāda Informācijas sistēmas datu izsniegšanas risinājumu atbilstoši pakalpojuma aprakstā noteiktajam.
Iebildums
Ņemot vērā Datu regulas 5.panta 1.punkta "b" apakšpunktā noteikto, ka personas datus apstrādā konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un vērtējot to kopsakarā ar Noteikuma projekta 30. punktu, kurš nosaka, ka Informācijas sistēmas datu saņēmējam ir pienākums nodrošināt, ka Informācijas sistēmas datu tālāku izmantošanu veic identificēta persona un izmantos datus tikai tiem mērķiem, kuriem Informācijas sistēmas pārzinis tos izsniedza, Datu valsts inspekcija lūdz papildināt Noteikuma projekta 22.2. punktu iekļaujot papildus prasību, kura nosaka, ka informācijas pieprasītājam, ir jāiesniedz informācija par izsniedzamās informācijas izmantošanas nolūku.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Noteikumu projekta Anotācijā ir noteikts, ka līguma izpildes ietvaros saņemtos personas datus Informācijas sistēmas pārzinis dzēsīs ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc to līguma saistību izpildes, kurām personas dati bijuši nepieciešami, ja normatīvie akti nenoteic pienākumu tos glabāt ilgāk. Ņemot vērā Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietverto glabāšanas ierobežojuma principu, personas dati netiek glabāti, ilgāk kā nepieciešams nolūkam, kādos attiecīgos personas datus apstrādā.Termiņam ir jābūt minimāli nepieciešamajam, lai sasniegtu likumdevēja noteikto personas datu apstrādes nolūku. No Anotācijās ietvertās informācija nav skaidri saprotams, kas ir šie normatīvie akti, kuri noteiktu glabāt ilgāk personas datus. Inspekcija norāda, ka glabāšanas termiņu, attiecībā uz konkrēto datu apstrādes nolūku, konkrētajā gadījumā: aprstrādāt personas datus - līguma saitību izpildei, ir jāietver Noteikumu projektā, atbilstoši Datu regulas 6. panta 3. punktā noteiktajam.
Inspekcija lūdz, atbilstoši minētajam, papildināt Noteikumu projektu, tajā nosakot konkrētu glabāšanas termiņu un attiecīgi labot Anotācijā ietverto informāciju (Lūgums attiecas uz 6.1.3. un 7.1.3. punktā iekļautajiem personas datiem).
Inspekcija lūdz, atbilstoši minētajam, papildināt Noteikumu projektu, tajā nosakot konkrētu glabāšanas termiņu un attiecīgi labot Anotācijā ietverto informāciju (Lūgums attiecas uz 6.1.3. un 7.1.3. punktā iekļautajiem personas datiem).
Piedāvātā redakcija
-
