Atzinums

Projekta ID
23-TA-132
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 12. pielikumā (sadaļā kūltūraugi) izvērtēt pieturzīmes iekavas lietojumu, tās aizstājot ar pieturzīmi komats vai domuzīme. Iekavu lietošana var padarīt tiesību normu neskaidru un apgrūtināt tās viennozīmīgu uztveri. Norādām, ka iekavās ietvertais teksts var ne tikai padarīt tiesību aktu neskaidru, bet var arī sašaurināt vai paplašināt normas tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 10.1. apakšpunkts noteic, ka atbalstu nepiešķir, ja atbalsta pretendentam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums, tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai saimnieciskās darbības veicēji atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru. Ievērojot minēto, norādām uz šādiem apsvērumiem:
pirmkārt, lūdzam precizēt noteikumu projekta 10.1.  apakšpunktā lietoto terminoloģiju atbilstoši Maksātnespējas likumā lietotajai:
1)  dzēšot, precizējot vai arī skaidrojot atsauci uz sanāciju un mierizlīgumu, jo šādi maksātnespējas risinājumi nav paredzēti spēkā esošajā Maksātnespējas likumā. Šādi maksātnespējas risinājumi bija paredzēti Maksātnespējas likumā, kas bija spēkā līdz 2010. gada 31. oktobrim un likumā "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju". Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar minētajiem likumiem pasludināto maksātnespējas procesu skaits ir niecīgs;
2)  dzēšot vai precizējot formulējumu "uzsākta bankrota procedūra". Proti, spēkā esošais Maksātnespējas likums juridiskās personas maksātnespējas procesā neparedz bankrota procedūru. Bankrota procedūra kā viens no maksātnespējas risinājumiem bija paredzēts Maksātnespējas likumā, kas bija spēkā līdz 2010. gada 31. oktobrim un likumā "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju".
Otrkārt, attiecībā uz normā ietverto formulējumu "vai saimnieciskās darbības veicēji atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru" norādām, ka jēdziens "maksātnespējas procedūra" netiek lietots maksātnespējas jomu regulējošos nacionālajos normatīvajos aktos. Proti, tas tiek lietots Eiropas Savienības tiesību aktos. Turklāt tā tvērums tajos ir plašāks – aptverot arī tiesiskās aizsardzības procesu. Papildu norādām, ka Maksātnespējas likuma 57. panta pirmajā daļā ietvertas juridiskās personas maksātnespējas procesa pasludināšanas pazīmes. Vēršam uzmanību apstāklim, ka atsevišķu pazīmju konstatēšana var būt problemātiska, jo par tām var pastāvēt strīds par tiesībām. Piemēram, Maksātnespējas likuma 57. panta pirmās daļas 2., 3., 4., 5. punkts.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par grozījumu ietekmi uz saņemto, izmaksāto atbalstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu skaidrot un pamatot atbalsta, kas paredzēts noteikumu IV2 nodaļā, kas paredz nosacījumus atbalsta pasākumam digitālās platformas izmantošanas iespēju attīstībai un paplašināšanai visā pārtikas ķēdē, atbilstību Komisijas 2022. gada 14. decembra regulai (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu.
Vērām uzmanību, ka iepriekš minētajā regulā atbalsts tiek paredzēts zemes konsolidācijai, atbalstu informēšanas darbībām, ko lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē veic, lai informāciju darītu pieejamu nenoteiktam skaitam labuma guvēju, noieta veicināšanas pasākumiem, kas izpaužas kā publikācijas, kuru mērķis ir uzlabot plašākas sabiedrības informētību par lauksaimniecības produktiem. Attiecīgi lūdzam izvērsti skaidrot, vai atbalsts digitālās platformas izmantošanas iespēju attīstībai un paplašināšanai visā pārtikas ķēdē atbilst, ir pielīdzināms regulā 2022/2472 24. panta 3. punktam noteiktajam atbalstam (publikācijām, kas minētas regulas 2022/247 2. punkta b) apakšpunktā, kas nemin konkrētu uzņēmumu, zīmolvārdu vai izcelsmi).
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
 Lūdzam svītrot visus 52.5 punkta apakšpunktus, jo regulas 2022/2472  38. panta 7.punktā jau ir norādītas attiecināmās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 52.74. apakšpunktā tiek paredzēts, ka atbalstu piešķir pretendentam, kas ir noslēdzis sadarbības līgumu ar biedrību "Zemnieku saeima" vai ar Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociāciju, vai ar vismaz vienu Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes dalīborganizāciju, kas ir saistīta ar attiecīgās kultūraugu grupas sēklu vai pavairojamā materiāla izmantošanu.
Izsakām bažas, ka šāds regulējums pirmšķietami varētu būt diskriminējos attiecībā pret citā biedrībām un nodibinājumiem, kas ir saistītas ar attiecīgās kultūraugu grupas sēklu vai pavairojamā materiāla izmantošanu.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 91.  pantu visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā, kā arī Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 21. pants aizliedz jebkāda veida diskrimināciju. Skaidrajam, ka cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas. Kā atzinusi Satversmes tiesa (lietā Nr. 2003–04–02), ierobežojumiem ir jābūt ar leģitīmu mērķi un samērīgiem. Atšķirīga attieksme ir pieļaujama to pamatojot ar leģitīma mērķa sasniegšanu (lietā Nr.  2005-08-01). Attiecīgi lūdzam izvērtēt šāda regulējuma atbilstību tiesiskās vienlīdzības un diskriminācijas aizlieguma principa prasībām un veikt atbilstošus precizējumus noteikumu projektā vai tā anotācijā sniegt izvērstu pamatojumu šāda ierobežojuma nepieciešamībai.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 52.74. punktā izvērtēt pieturzīmes iekavas lietojumu. Iekavu lietošana var padarīt tiesību normu neskaidru un apgrūtināt tās viennozīmīgu uztveri. Norādām, ka iekavās ietvertais teksts var ne tikai padarīt tiesību aktu neskaidru, bet var arī sašaurināt vai paplašināt normas tvērumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta  52.9 punktā noteiktā termiņa samērīgumu. Norādām, ka atbalsta pretendentam ir jābūt informētam par iespēju pieteikties atbalstam un jādod samērīgs termiņš atbalsta saņemšanas nosacījumu izpildei, tajā skaitā atbalsta pieteikuma iesniegšanai. Uzskatām, ka noteikumu projekta saskaņošanas un spēkā stāšanās laiks nedos iespēju atbalsta pretendentam līdz 15. aprīlim sagatavoties un iesniegt atbalsta pieteikumu.
 
Piedāvātā redakcija
-