Projekta ID
22-TA-2306Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt projekta 2.punktu, lai instrukcijas mērķis būtu nepārprotams un instrukcija ietvertu visas valsts kā akcionāra tiesības valsts kapitāla daļu pārvaldīšanā, ne tikai akcionāru sapulces kompetencē esošo lēmumu pieņemšanā, ņemot vērā, ka projekta 1.punktā paredzēts, ka instrukcija nosaka kārtību, kādā tiek organizēta valsts kapitāla daļu pārvaldīšana Rīgas ostas un Ventspils ostas pārvaldēs – publiski privātās kapitālsabiedrībās, kurās valsts kapitāla daļu turētājas ir četras ministrijas. Vēršam uzmanību ka valsts kapitāla daļu pārvaldīšana neaprobežojas tikai ar dalību un balsošanu akcionāru sapulcēs, bet ir veicamas arī citi uzdevumi, piemēram, padomes locekļu nominēšana, valsts stratēģisko mērķu pārvērtēšana, kā arī katram akcionāram ir tiesības apstrīdēt akcionāru sapulces lēmumus, celt prasību pret valdes vai padomes locekļiem utt.
Vienlaikus, lūgums precizēt terminoloģiju, ministrijas norādot kā valsts kapitāla daļu turētājas, nevis kā kapitāla daļu turētāju pārstāvjus. Ņemot vērā minēto, lūgums precizēt terminoloģiju arī pārējos instrukcijas projekta punktos.
Vienlaikus, lūgums precizēt terminoloģiju, ministrijas norādot kā valsts kapitāla daļu turētājas, nevis kā kapitāla daļu turētāju pārstāvjus. Ņemot vērā minēto, lūgums precizēt terminoloģiju arī pārējos instrukcijas projekta punktos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lūgums precizēt sadaļas nosaukumu, ņemot vērā, ka ministrijas ir valsts kapitāla daļu turētājas, nevis pārstāvji.
Piedāvātā redakcija
Valsts kapitāla daļu turētāju pilnvarotā persona
3.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta pašreizējā redakcija paredz, ka Satiksmes ministrijai ir lielāks balsu skaits, nekā visām pārējām ministrijām, jo katra ministrija realizē tiesības saskaņošanas sapulcē atbilstoši šīs ministrijas turējumā nodoto akciju proporcijai pret visām valstij piederošajām akcijām. Savukārt projekta 13.punktā paredzēts, ka ministrijas lēmumus pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu, izņemot kapitālsabiedrības akcionāru līgumā paredzētos jautājumus, kuros akcionāru lēmuma pieņemšanai nepieciešams saņemt 100% no akcionāru sapulcē klātesošo balsstiesīgo akcionāru balsīm - šajos jautājumos lēmuma pieņemšanai par balsošanas uzdevumu nepieciešama visu pārstāvju piekrišana. Līdz ar to veidojas pretrunas. Ņemot vērā minēto, lūgums attiecīgi precizēt projekta 4. un 13.punktu, lai būtu noteikta nepārprotama balsošanas kārtība saskaņošanas sanāksmē. Kā arī, ņemot vērā, ka katra ministrija pārstāv valsti un gadījumos, kad akcionāru sapulcē valsti pārstāvēs viena visu četru ministriju pilnvarotā persona, tad tā balsos ar visām valstij piederošajām balsīm (akcijām), lūdzam paredzēt saskaņošanas sanāksmē vienlīdzības principu, nosakot, ka katrai ministrijai ir viena balss.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 5.punkts ir pretrunā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 12.panta pirmo daļu un 17.panta pirmo daļu, kas paredz, ka, ja valsts kapitāla daļu turētājs ir ministrija,tad kapitāla daļu turētāja lēmumus pieņem ministrijas valsts sekretārs vai ar valsts sekretāra rīkojumu noteikta cita ministrijas amatpersona un kapitāla daļu turētāju akcionāru sapulcē pārstāv kapitāla daļu turētāja pārstāvis. Savukārt minētā likuma 17.panta otrā daļa paredz tiesības nevis pienākumu pilnvarot atbildīgo darbinieku vai citu personu pārstāvēt kapitāla daļu turētāju akcionāru sapulcē. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt 5.punktu, paredzot, ka visas ministrijas (kapitāla daļu turētājus) var pārstāvēt viena pilnvarotā persona, attiecīgi precizējot arī pārējos punktus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 12.panta trešajā daļu atbildīgais darbinieku ieceļ valsts sekretārs no ministrijas ierēdņu vidus. Tā kā saskaņošanas sanāksmē piedalās vairākas ministrijas, tad šo likuma normu nebūs iespējams izpildīt un iecelt atbildīgo darbinieku. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot norādi uz atbildīgo darbinieku, bet instrukcijā paredzēt kārtību, ka kapitāla daļu turētāja pārstāvji var, saskaņošanas sanāksmē vienojoties, pilnvarot vienu personu, kas pārstāvēs valsti akcionāru sapulcē un balsos ar visām valstij piederošajām akcijām atbilstoši dotajam pilnvarojumam, ievērojot likuma prasības.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekšējos iebildumus, lūdzam precizēt šo punktu, paredzot situācijas, kad akcionāru sapulcē piedalīsies kapitāla daļu turētāju pārstāvji, nevis pilnvarotā persona. Instrukcijā ir jāparedz, ka saskaņošanas sanāksmē valsts kapitāla daļu turētāju pārstāvji pieņem lēmumu par vienotu nostāju un attiecīgi balso akcionāru sapulcē, bet katram valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvim ir tiesības izteikt komentārus jeb viedokli par attiecīgo jautājumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar risinājumu situācijai, ja vienošanās par kādu no jautājumiem tomēr nav panākta arī atkārtotajā saskaņošanas sanāksmē. Kā arī izvērtēt vai noteikt, ka balsīm sadaloties vienādi, izšķirošā ir saskaņošanas sanāksmes vadītāja balss.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Satiksmes ministrija organizē saskaņošanas sanāksmi, lūdzam precizēt projekta 14.punktu, tajā paredzot, ka Satiksmes ministrija nodrošina sekretariāta funkcijas, tostarp veic saskaņošanas sanāksmes protokolēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt šo punktu, kā arī papildināt anotāciju ar skaidrojumiem, kas ir paredzēts šajā punktā. Jo pašlaik nav saprotams, par kādiem lēmumiem ministrijām ir jāvienojas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas ir domāts ar terminu "vienota nominācijas komisija". Vēršam uzmanību, ka nominācijas komisiju izveido padomes locekļu amata kandidātu atlasei un novērtēšanai atbilstoši kārtībai, kādā nominē kandidātus padomes locekļu amatiem kapitālsabiedrībās, kurās valstij kā akcionāram ir tiesības izvirzīt padomes locekļus. Instrukcijā ir jānosaka, ja tiks nolemts organizēt kopīgu nominācijas procesu visām ministrijām, tad saskaņošanas sanāksmē būtu jāvienojas par nominācijas komisijas potenciālo sastāvu, prasībām padomes locekļiem, kompetenču sadalījumu utt.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Skaidrības labad, lūdzam norādīt termiņu "ne vēlāk kā trīs darba dienas"
Piedāvātā redakcija
-
12.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 31.panta piekto daļu Koordinācijas institūcija organizē nominācijas procesus, izveido un vada nominācijas komisiju valsts kapitālsabiedrības padomes locekļu nominācijai. Attiecīgi, ņemot vērā, ka šīs būs publiski privātās kapitālsabiedrības, tad būtu jāizvērtē, vai šajā punktā minētais nav pretrunā ar likuma 31.pantā minēto un vai nominācijas procesus būtu jāorganizē katrai ministrijai, iepriekš vienojoties par padomes locekļu kompetenču sadalījumu un citiem būtiskajiem jautājumiem. Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi precizēt instrukcijas projektu un papildināt anotāciju ar skaidrojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai šis punkts ir nepieciešams un vai tas nedublē Ministru kabineta 2020.gada 7.janvāra noteikumos Nr.20 “Valdes un padomes locekļu nominēšanas kārtība kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij vai atvasinātai publiskai personai” noteikto, jo minētie noteikumi tieši nosaka kārtību, kādā nominē kandidātus padomes locekļu amatiem kapitālsabiedrībās, kurās valstij kā akcionāram ir tiesības izvirzīt padomes locekļus, tostarp kompetences, kādas ir nepieciešamas padomes locekļiem. Attiecīgi aicinām precizēt punktu, piemēram šādi: "Valsts kapitāla daļu turētāji saskaņošanas sanāksmē vienojas par padomes locekļu nominācijas procesa organizēšanu un padomes locekļu amatu kandidātiem izvirzāmajām minimālajām prasībām, ievērojot kārtību, kādā nominē kandidātus valdes un padomes locekļu amatiem kapitālsabiedrībās, kurās valstij kā dalībniekam (akcionāram) ir tiesības izvirzīt valdes vai padomes locekļus."
Piedāvātā redakcija
-