Projekta ID
25-TA-218Atzinuma sniedzējs
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
06.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Noteikumi par patērētāja kreditēšanu
Iebildums
Latvijas Finanšu nozares asociācija (turpmāk – Asociācija) ir biedrība, kas pārstāv Latvijas finanšu nozari nacionālajā un starptautiskajā līmenī, apvienojot ne vien Latvijā reģistrētās kredītiestādes un dalībvalstu kredītiestāžu filiāles, bet arī finanšu tehnoloģiju uzņēmumus.
Asociācija ir iepazinusies ar Ekonomikas ministrijas izstrādāto noteikumu projektu “Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 691 "Noteikumi par patērētāja kreditēšanu"” (25-TA-218) (turpmāk – noteikumu projekta), kura mērķis atbilstoši skaidrojumam anotācijā ir novērst papildu maksu piemērošanu patērētājiem kredīta pirmstermiņa atmaksas gadījuma, precizējot spēkā esošo regulējumu, un izsaka sekojošus iebildumus:
[1.] Iebilstam par noteikumu projekta anotācijā iekļauto pamatojumu un lūdzam to precizēt, ņemot vērā faktisko situāciju finanšu pakalpojumu tirgū. Asociācija norāda, ka vispārīgais apgalvojums par komisijas maksas piemērošanu patērētāju kredīta pirmstermiņa atmaksas gadījumā neatbilst faktiskajai situācijai. Ne visas kredītiestādes savos cenrāžos paredz šādu komisijas maksu. Asociācija uzskata, ka šādi vispārīgi formulējumi rada nepamatotu priekšstatu par nozares praksi kopumā.
[2.] Asociācija vērš uzmanību, ka attiecībā uz pārkreditēšanas darījumiem, kuros iesaistīts pirkuma elements, situācija praksē šādu darījumu apkalpošanā ir komplicēta, nevis ir tik vienkārša, kā ministrija to skaidro noteikumu projekta anotācijā. Proti, šādos gadījumos kredīta pirmstermiņa atmaksa nereti var būt saistīta ar papildpakalpojumu sniegšanu, kas nodrošina šāda darījuma izpildi. Pārkreditēšanas process, kurā iesaistīts cits kredīta devējs un trešā persona (pircējs), objektīvi var prasīt papildu pakalpojumu izmantošanu, tādēļ kompensācijas aizlieguma piemērojamība šādos specifiskos gadījumos ir nepamatota. Ja iecere ir piemērot aizliegumu arī šādiem gadījumiem, Asociācija uzskata, ka tam jābūt skaidri un detalizēti atrunātam normatīvajos aktos.
[3.] Asociācija lūdz anotācijā skaidri norādīt, ka minētais kompensācijas aizliegums neattiecas uz pakalpojumiem, kurus pats patērētājs pieprasa savu interešu aizsardzības nodrošināšanai. Praksē nereti ir gadījumi, kad patērētāji paši vēlas izmantot, piemēram, darījuma kontu pirmstermiņa atmaksas procesā, kas saistīts ar pirkuma elementu, lai nodrošinātu savu interešu aizsardzību un drošību visa darījuma procesā. Šādos gadījumos, kad pakalpojums tiek sniegts pēc paša patērētāja pieprasījuma, kompensācijas piemērošana (komisijas maksas apmērā) būtu pieļaujama un nebūtu pretrunā ar patērētāju interešu aizsardzības mērķi.
Asociācija ir iepazinusies ar Ekonomikas ministrijas izstrādāto noteikumu projektu “Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 691 "Noteikumi par patērētāja kreditēšanu"” (25-TA-218) (turpmāk – noteikumu projekta), kura mērķis atbilstoši skaidrojumam anotācijā ir novērst papildu maksu piemērošanu patērētājiem kredīta pirmstermiņa atmaksas gadījuma, precizējot spēkā esošo regulējumu, un izsaka sekojošus iebildumus:
[1.] Iebilstam par noteikumu projekta anotācijā iekļauto pamatojumu un lūdzam to precizēt, ņemot vērā faktisko situāciju finanšu pakalpojumu tirgū. Asociācija norāda, ka vispārīgais apgalvojums par komisijas maksas piemērošanu patērētāju kredīta pirmstermiņa atmaksas gadījumā neatbilst faktiskajai situācijai. Ne visas kredītiestādes savos cenrāžos paredz šādu komisijas maksu. Asociācija uzskata, ka šādi vispārīgi formulējumi rada nepamatotu priekšstatu par nozares praksi kopumā.
[2.] Asociācija vērš uzmanību, ka attiecībā uz pārkreditēšanas darījumiem, kuros iesaistīts pirkuma elements, situācija praksē šādu darījumu apkalpošanā ir komplicēta, nevis ir tik vienkārša, kā ministrija to skaidro noteikumu projekta anotācijā. Proti, šādos gadījumos kredīta pirmstermiņa atmaksa nereti var būt saistīta ar papildpakalpojumu sniegšanu, kas nodrošina šāda darījuma izpildi. Pārkreditēšanas process, kurā iesaistīts cits kredīta devējs un trešā persona (pircējs), objektīvi var prasīt papildu pakalpojumu izmantošanu, tādēļ kompensācijas aizlieguma piemērojamība šādos specifiskos gadījumos ir nepamatota. Ja iecere ir piemērot aizliegumu arī šādiem gadījumiem, Asociācija uzskata, ka tam jābūt skaidri un detalizēti atrunātam normatīvajos aktos.
[3.] Asociācija lūdz anotācijā skaidri norādīt, ka minētais kompensācijas aizliegums neattiecas uz pakalpojumiem, kurus pats patērētājs pieprasa savu interešu aizsardzības nodrošināšanai. Praksē nereti ir gadījumi, kad patērētāji paši vēlas izmantot, piemēram, darījuma kontu pirmstermiņa atmaksas procesā, kas saistīts ar pirkuma elementu, lai nodrošinātu savu interešu aizsardzību un drošību visa darījuma procesā. Šādos gadījumos, kad pakalpojums tiek sniegts pēc paša patērētāja pieprasījuma, kompensācijas piemērošana (komisijas maksas apmērā) būtu pieļaujama un nebūtu pretrunā ar patērētāju interešu aizsardzības mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
