Atzinums

Projekta ID
24-TA-3153
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Izziņas 2.punktā uz Finanšu ministrijas izteikto iebildumu paskaidrots, ka: "uz pārņemamām zemes vienībām neatrodas NĪVKIS reģistrētas inženierbūves. Ņemot vērā faktiskos apstākļus dabā esošā transporta objekta "Pilskalna ceļš", kas atrodas Ķekavas novada pašvaldības bilancē, bet kas nav reģistrēts Kadastra informācijas datos un nav iekļauts nekustamā īpašuma sastāvā, posmi paliek Ķekavas novada pašvaldības  valdījumā līdz to demontāžai Rail Baltica projekta ietvaros. Transporta objekta "Pilskalna ceļš" posmu demontāža tiks veikta saskaņā ar starp Ķekavas novada pašvaldību un Satiksmes ministriju 2024. gada 30. decembrī noslēgtā sadarbības līguma par savstarpējo sadarbību Rail Baltica projekta īstenošanā nosacījumiem."

Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, aicinām skaidrot, kāpēc Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datos inženierbūves ir dzēstas ( jo iepriekš tās bija kadastra datos reģistrētas), bet transporta objekts "Pilskalna ceļš", atrodas pašvaldības bilancē. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "Zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0722 un 8056 001 0724, kurās plānota valstij piederošu pašvaldības nozīmes autoceļa posmu izbūve, kopā ar autoceļa posmiem pēc būvdarbu pabeigšanas plānots nodot atpakaļ bez atlīdzības pašvaldībai tās valstij nodoto nekustamā īpašuma daļu." Turklāt, anotācijā norādīts, ka: "Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums. 

Norādām, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta otrā daļa nenosaka nekustamā īpašuma piederību pašvaldībai, bet gan paredz, ka atvasinātas publiskas personas, t.sk., pašvaldības nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības citas atvasinātas publiskas personas vai valsts īpašumā. Attiecīgi šī informācija būtu precizējama, sīkāk skaidrojot par problēmu, jo no šobrīd norādītās informācijas nav skaidra sasaiste ar risinājuma nepieciešamību, ja pašvaldībai tiks nodotas atpakaļ tās valstij nodotās zemes vienības ar uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu. 

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka "Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) (dati skatīti 2024. gada 4. februārī) valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamajām Zemes vienībām reģistrēti šādi apgrūtinājumi {..}" 
Vēršam uzmanību, ka TA lietai paskaidrojošiem dokumentiem ir pievienotas aktuālās Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas un zemesgrāmatu nodalījuma izdrukas un anotācijā norādītā informācija atšķiras t.sk., par zemes vienībām reģistrētajiem apgrūtinājumiem. Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi anotācijā precizēt informāciju par zemes vienībām reģistrētajiem apgrūtinājumiem atbilstoši aktuālajai informācijai. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts,ka: "Nekustamā īpašuma sastāvā reģistrētas sekojošas zemes vienības – zemes vienību kadastra apzīmējumi 8056 001 0525, 8056 001 0526, 8056 001 0678, 8056 001 0721, 8056 001 0722, 8056 001 0723, 8056 001 0724, 8056 001 0725."

Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām skaidrot, no kurienes ( Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas vai zemesgrāmatas nodalījuma) izriet, ka nekustamā īpašuma "Pilskalna ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra numurs 8056 001 0366)  sastāvā reģistrēta arī zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0678, ņemot vērā, ka piemēram, atbilstoši paskaidrojošiem dokumentiem pievienotajai aktuālajai zemesgrāmatas nodalījuma izdrukai, rīkojuma projekta minētā nekustamā īpašuma sastāvā neietilpst šāda zemes vienība ar šādu kadastra apzīmējumu. 

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "Rīkojuma projektā paredzētais valsts īpašuma tiesību aprobežojums par aizlieguma atsavināt ierakstīšanu ir nepieciešams, tādējādi efektivizējot un nodrošinot, ka nākotnē tiks izpildīts Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā noteiktais pienākums atdot atpakaļ pašvaldībai nekustamo īpašumu, kas tai nodots uz laiku konkrētas funkcijas īstenošanai".
Vēršam uzmanību, ka, lai nodrošinātu Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā noteikto pienākumu atdot atpakaļ pašvaldībai nekustamo īpašumu, kas tai nodots uz laiku konkrētas funkcijas īstenošanai, vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta rīkojuma projekta 3.punkts nosaka, ka Satiksmes ministrijai, ierakstot zemesgrāmatā nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta šā rīkojuma 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Piedāvātā redakcija
-