Projekta ID
24-TA-2516Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tomēr Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (kā piemēru skatīt lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus.
Lūdzam ievērot minēto likumprojekta 3. punktā (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta ceturtais punkts), kur daļēji pārrakstīta Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģētā regulas (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu (turpmāk - Regula 2024/1364) 3. panta pirmā punkta 2.daļa, un likumprojektā kopumā. Tā vietā, lūdzam likumprojektā ietvert atsauces uz konkrētām Regulas 2024/1364 normām. Savukārt, ja nepieciešams pārrakstīt regulu normas, lūdzam tās pārrakstīt identiski un papildus skaidrot nepieciešamību veikt regulas teksta daļu inkorporēšanu nacionālajos tiesību aktos. Vēršam uzmanību, ka, ja regulas normas netiek precīzi pārrakstītas, pastāv atšķirīgas interpretācijas risks, kas nav pieļaujams.
Lūdzam ievērot minēto likumprojekta 3. punktā (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta ceturtais punkts), kur daļēji pārrakstīta Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģētā regulas (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu (turpmāk - Regula 2024/1364) 3. panta pirmā punkta 2.daļa, un likumprojektā kopumā. Tā vietā, lūdzam likumprojektā ietvert atsauces uz konkrētām Regulas 2024/1364 normām. Savukārt, ja nepieciešams pārrakstīt regulu normas, lūdzam tās pārrakstīt identiski un papildus skaidrot nepieciešamību veikt regulas teksta daļu inkorporēšanu nacionālajos tiesību aktos. Vēršam uzmanību, ka, ja regulas normas netiek precīzi pārrakstītas, pastāv atšķirīgas interpretācijas risks, kas nav pieļaujams.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 3. pantu, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 131. punktam tiesību akta projektā var ietvert atsauces uz citām tiesību akta projekta normām vai tāda paša vai augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. Nacionālajos normatīvajos aktos nav iespējams juridiski korekti izdarīt atsauces uz starptautisko tiesību dokumentiem, kas nav saistoši Latvijai, nav tulkoti latviešu valodā un attiecīgi publiskoti, kā arī nav iespējams izveidot juridiski korektas atsauces uz tā saucamo soft law (dokumentiem, kas pēc savas būtības nav juridiski saistoši, piemēram, vadlīnijas, deklarācijas, rekomendācijas, rokasgrāmatas, ieteikumi). Minētais izriet no fakta, ka Latvijas Republikas normatīvo aktu normas uzliek privātpersonām saistības un ir obligātas visā Latvijas Republikas teritorijā. Piemēram, nav korekti noteikt par obligātām tādas starptautisko dokumentu prasības, kam ir rekomendējošs vai skaidrojošs raksturs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka rekomendācijas, vadlīnijas un tamlīdzīgi dokumenti ir piemērojami kā saistošo tiesību aktu normu interpretācijas palīglīdzeklis.
Vēršam uzmanību uz likumprojekta 3. pantā (Energoefektivitātes likums 12.1 panta piektais punkts) ietverto atsauci uz “Eiropas Savienības Rīcības kodeksu attiecībā uz datu centru energoefektivitāti”. Ievērojot to, ka šis dokuments nav juridiski saistošs un tam ir ieteikuma raksturs, lūdzam precizēt likumprojekta 3. pantu, izslēdzot atsauci uz to. Tā vietā, ja nepieciešams, lūdzam attiecīgo rīcības kodeksa saturu, kuru nepieciešams padarīt saistošu privātpersonām, pārņemt likumprojektā, līdzīgi kā pārņem direktīvu normas.
Vēršam uzmanību uz likumprojekta 3. pantā (Energoefektivitātes likums 12.1 panta piektais punkts) ietverto atsauci uz “Eiropas Savienības Rīcības kodeksu attiecībā uz datu centru energoefektivitāti”. Ievērojot to, ka šis dokuments nav juridiski saistošs un tam ir ieteikuma raksturs, lūdzam precizēt likumprojekta 3. pantu, izslēdzot atsauci uz to. Tā vietā, ja nepieciešams, lūdzam attiecīgo rīcības kodeksa saturu, kuru nepieciešams padarīt saistošu privātpersonām, pārņemt likumprojektā, līdzīgi kā pārņem direktīvu normas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 5. sadaļu, ņemot vērā, ka:
1) atbilstoši likumprojekta redakcijai tajā tiek ieviesta arī Regula 2024/1364, bet 5. sadaļā pat netiek minēta. Lūdzam, atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā, aizpildīt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu sniedzot pilnīgu informāciju par likumprojekta atbilstību Regulai 2024/1364. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
a) likumprojekta 3. pantā (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta pirmā daļa), ietverot atsauci uz regulu 2024/1364, tiek nodrošināta tās ieviešana;
b) atbilstoši likumprojekta 3. panta redakcijai, piemēram, plānotā Energoefektivitātes likuma 12.1 panta pirmā daļa ievieš arī Regulas 2024/1364 1. pantu un 3. panta pirmo punktu;
2) nepilnīgi atspoguļota Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Direktīvas (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2023/1791) pārņemšana. Piemēram, atbilstoši likumprojekta 4. panta redakcijai tas pārņem Direktīvas 2023/1791 36. panta pirmā punkta 3. daļu, bet 3. pants (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta trešā daļa) pārņem normas gan no Direktīvas 2023/1791 12. panta pirmās, gan otrās daļas. Lūdzam izvērtēt Direktīvas 2023/1791 pārņemšanu likumprojektā un sniegt pilnīgu informāciju par likumprojekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem;
3) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas sadaļā "Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?" skaidro informāciju, kas attiecas uz dalībvalstīm paredzētās rīcības brīvības izmantošanu. Cita rakstura informāciju iesakām norādīt sadaļā "Cita informācija";
4) Direktīva 2023/1791 vēl nav pilnībā pārņemta un nav sniegta informācija par to, kā tiks nodrošināta pilnīga direktīvas normu pārņemšana Latvijas tiesību aktos. Proti, anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīts tikai tas, ka likumprojektā pārņemtas atsevišķas Direktīvas 2023/1791 vienības, neradot izpratni par tās ieviešanu kopumā. Attiecīgi, lūdzam skaidrot, kā pilnībā tiek/ tiks izpildītas no Direktīvas 2023/1791 izrietošās saistības un nodrošināta tās pārņemšana pilnībā.
1) atbilstoši likumprojekta redakcijai tajā tiek ieviesta arī Regula 2024/1364, bet 5. sadaļā pat netiek minēta. Lūdzam, atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā, aizpildīt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu sniedzot pilnīgu informāciju par likumprojekta atbilstību Regulai 2024/1364. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
a) likumprojekta 3. pantā (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta pirmā daļa), ietverot atsauci uz regulu 2024/1364, tiek nodrošināta tās ieviešana;
b) atbilstoši likumprojekta 3. panta redakcijai, piemēram, plānotā Energoefektivitātes likuma 12.1 panta pirmā daļa ievieš arī Regulas 2024/1364 1. pantu un 3. panta pirmo punktu;
2) nepilnīgi atspoguļota Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Direktīvas (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2023/1791) pārņemšana. Piemēram, atbilstoši likumprojekta 4. panta redakcijai tas pārņem Direktīvas 2023/1791 36. panta pirmā punkta 3. daļu, bet 3. pants (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta trešā daļa) pārņem normas gan no Direktīvas 2023/1791 12. panta pirmās, gan otrās daļas. Lūdzam izvērtēt Direktīvas 2023/1791 pārņemšanu likumprojektā un sniegt pilnīgu informāciju par likumprojekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem;
3) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas sadaļā "Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?" skaidro informāciju, kas attiecas uz dalībvalstīm paredzētās rīcības brīvības izmantošanu. Cita rakstura informāciju iesakām norādīt sadaļā "Cita informācija";
4) Direktīva 2023/1791 vēl nav pilnībā pārņemta un nav sniegta informācija par to, kā tiks nodrošināta pilnīga direktīvas normu pārņemšana Latvijas tiesību aktos. Proti, anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīts tikai tas, ka likumprojektā pārņemtas atsevišķas Direktīvas 2023/1791 vienības, neradot izpratni par tās ieviešanu kopumā. Attiecīgi, lūdzam skaidrot, kā pilnībā tiek/ tiks izpildītas no Direktīvas 2023/1791 izrietošās saistības un nodrošināta tās pārņemšana pilnībā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā konkretizēt likumprojekta 3. pantā plānoto Energoefektivitātes likuma 12.1 panta pirmās daļas redakciju, ņemot vērā, ka no anotācijas 1.3. apakšsadaļas skaidrojuma izriet minētās tiesību normas saistība tieši ar Regulas 2024/1364 I un II pielikumu, nevis visu Regulu 2024/1364. Tāpat arī no Regulas 2024/1364 un Direktīvas 2023/1791 būtības izriet, ka likumprojekta 3. pantā (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta pirmā daļa) minētā publiskojamā informācija noteikta tieši Regulas 2024/1364 I un II pielikumā. Norādām, ka tiesību normas lietotājiem ir vieglāk uztvert savus pienākumus, ja ir norādītas konkrētas regulu normas, no kurām izriet attiecīgie pienākumi.
Gadījumā, ja tomēr saglabājama atsauce uz visu regulu kopumā, iesakām precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā sniegto skaidrojumu, no kura izriet informācija par Regulas 2024/1364 I un II pielikuma ieviešanu.
Gadījumā, ja tomēr saglabājama atsauce uz visu regulu kopumā, iesakām precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā sniegto skaidrojumu, no kura izriet informācija par Regulas 2024/1364 I un II pielikuma ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam konkretizēt likumprojekta 3. pantu (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta otrais un trešais punkts), nodrošinot juridiskās tehnikas prasībām atbilstošu, tiesību normu adresātiem skaidru un nepārprotamu likumprojekta un no tā izrietošo tiesību un pienākumu izpratni.
Skaidrojam, ka lietojot simbolu "/" un formulējumu "un/vai" tiek radīta neviennozīmīgi uztverama tiesību norma, ņemot vērā, ka:
1) ar simbolu „/” saprotams saiklis „un” vai saiklis „vai”;
2) saiklis „un” ir kumulatīvs nosacījums, kura lietošanas gadījumā ir jāiestājas visiem noteikumu projektā minētajiem priekšnosacījumiem;
3) saiklis „vai” ir alternatīvs nosacījums, kura lietošana nosaka tikai viena priekšnosacījuma iestāšanās nepieciešamību.
Attiecīgi, simbola "/" vietā lietojams vai nu saiklis "un" vai "vai", bet formulējuma "un/vai" gadījumā jāizvēlas viens no saikļiem, jo tie nav savstarpēji savienojami. Pamatojoties uz veiktajiem precizējumiem, lūdzam aktualizēt arī skaidrojumus anotācijā.
Skaidrojam, ka lietojot simbolu "/" un formulējumu "un/vai" tiek radīta neviennozīmīgi uztverama tiesību norma, ņemot vērā, ka:
1) ar simbolu „/” saprotams saiklis „un” vai saiklis „vai”;
2) saiklis „un” ir kumulatīvs nosacījums, kura lietošanas gadījumā ir jāiestājas visiem noteikumu projektā minētajiem priekšnosacījumiem;
3) saiklis „vai” ir alternatīvs nosacījums, kura lietošana nosaka tikai viena priekšnosacījuma iestāšanās nepieciešamību.
Attiecīgi, simbola "/" vietā lietojams vai nu saiklis "un" vai "vai", bet formulējuma "un/vai" gadījumā jāizvēlas viens no saikļiem, jo tie nav savstarpēji savienojami. Pamatojoties uz veiktajiem precizējumiem, lūdzam aktualizēt arī skaidrojumus anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē. Piemēram, Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģētā regula (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu. Minētais attiecināms arī uz likumprojekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotācijas 1.1. apakšsadaļu, kur kā izstrādes pamatojums norādīta ministrijas iniciatīva, bet apraksta sadaļā, to skaidrojot konkrētāk, norādīts, ka likumprojekts izstrādāts, lai pārņemtu Direktīvas 2023/1791 prasības. Attiecīgi, domājams, likumprojekta izstrādes pamatojums ir arī minētais Eiropas Savienības tiesību akts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 1.3. apakšsadaļu nodrošinot tajā precīzu, salāgotu un nepārprotamu likumprojekta atspoguļojumu un skaidrojumus par tā saistību ar pārņemtajām, ieviestajām Eiropas Savienības tiesību normām. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) nav skaidrots likumprojekta 2. pants;
2) nepietiekami izvērsti skaidrota, pamatota likumprojekta 3. panta (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta trešās daļa) redakcijas nepieciešamība, tas, kā konkrētie datu centri veiks nepieciešamos aprēķinus, informācijas izgūšanu no kopējiem datiem, kas satur arī neziņojamo informāciju, un vai tas lieki apgrūtina datu centrus, kā tieši regulējums nedz neparedz stingrākas prasības, nedz atvieglo tās? Papildus iesakām izvērtēt arī to, vai nav iespējams vienkāršot pašreizējo redakciju, ņemot vērā, ka tajā tiek pārrakstīta gan daļa 12.1 panta pirmās gan otrās daļas;
3) ne anotācijas 1.3. apakšsadaļā, ne 5. sadaļā nav skaidrota no Regulas 2024/1791 3. panta pirmā punkta izrietošā dalībvalsts rīcības brīvība, tiesības izveidot/neizveidot valsts ziņošanas shēmu datu paziņošanai Eiropas datubāzei, kuras neizveidošanas gadījumā datu centru operatoriem ir pienākums nepieciešamo informāciju un galvenos snieguma rādītājus paziņo tieši Eiropas datubāzei;
4) nav skaidrots, vai skaidrots nepilnīgi tas, kā paralēli nodrošināta Direktīvas 2023/1791 pārņemšana un Regulas 2024/1364 ieviešana, ņemot vērā, ka daļēji to saturs pārklājas. Piemēram, Regulas 2024/1364 I un II pielikumā noteikts, kādu informāciju par datu centru jāpaziņo Eiropas datubāzei, kas daļēji noteikts arī Direktīvas 2023/1791 VII pielikumā. Attiecīgi, ņemot vērā, ka anotācijas 5.4. apakšsadaļā skaidrots, ka likumprojekta 3. pants pārņem Direktīvas 2023/1791 VII pielikumu, bet no likumprojekta 3. panta izriet Regulas 2024/1364 ieviešana un to, ka, salīdzinot abu tiesību aktu minētos pielikumus, secināms, ka Regulas 2024/1364 I un II pielikums neaptver, piemēram, datus, kuru publicēšana izriet no Direktīvas 2023/1791 VII pielikuma c) punkta, ir pārskatāms gan likumprojekts, gan anotācija, nodrošinot korektu izpratni par likumprojekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem..
1) nav skaidrots likumprojekta 2. pants;
2) nepietiekami izvērsti skaidrota, pamatota likumprojekta 3. panta (Energoefektivitātes likuma 12.1 panta trešās daļa) redakcijas nepieciešamība, tas, kā konkrētie datu centri veiks nepieciešamos aprēķinus, informācijas izgūšanu no kopējiem datiem, kas satur arī neziņojamo informāciju, un vai tas lieki apgrūtina datu centrus, kā tieši regulējums nedz neparedz stingrākas prasības, nedz atvieglo tās? Papildus iesakām izvērtēt arī to, vai nav iespējams vienkāršot pašreizējo redakciju, ņemot vērā, ka tajā tiek pārrakstīta gan daļa 12.1 panta pirmās gan otrās daļas;
3) ne anotācijas 1.3. apakšsadaļā, ne 5. sadaļā nav skaidrota no Regulas 2024/1791 3. panta pirmā punkta izrietošā dalībvalsts rīcības brīvība, tiesības izveidot/neizveidot valsts ziņošanas shēmu datu paziņošanai Eiropas datubāzei, kuras neizveidošanas gadījumā datu centru operatoriem ir pienākums nepieciešamo informāciju un galvenos snieguma rādītājus paziņo tieši Eiropas datubāzei;
4) nav skaidrots, vai skaidrots nepilnīgi tas, kā paralēli nodrošināta Direktīvas 2023/1791 pārņemšana un Regulas 2024/1364 ieviešana, ņemot vērā, ka daļēji to saturs pārklājas. Piemēram, Regulas 2024/1364 I un II pielikumā noteikts, kādu informāciju par datu centru jāpaziņo Eiropas datubāzei, kas daļēji noteikts arī Direktīvas 2023/1791 VII pielikumā. Attiecīgi, ņemot vērā, ka anotācijas 5.4. apakšsadaļā skaidrots, ka likumprojekta 3. pants pārņem Direktīvas 2023/1791 VII pielikumu, bet no likumprojekta 3. panta izriet Regulas 2024/1364 ieviešana un to, ka, salīdzinot abu tiesību aktu minētos pielikumus, secināms, ka Regulas 2024/1364 I un II pielikums neaptver, piemēram, datus, kuru publicēšana izriet no Direktīvas 2023/1791 VII pielikuma c) punkta, ir pārskatāms gan likumprojekts, gan anotācija, nodrošinot korektu izpratni par likumprojekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem..
Vienlaicīgi lūdzam nodrošināt, ka sniegtie skaidrojumi ir precīzi, piemēram, norādot, ka likumprojekta 3. pantā nevis "tiek skaidrots", bet "tiek noteikts", bet daļā "šā likuma 12.1 panta otrās daļas pienākums neattiecas" domājams norādāma atsauce uz 12.1 panta pirmo daļu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotācijas 6. sadaļu, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumus Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" un sniegt precīzu, tiesību normās balstītu sabiedrības līdzdalības procesa neattiecināšanas pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 7. sadaļu, ņemot vēra, ka, piemēram, atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai likumprojekts skar Klimata un enerģētikas ministriju.
Piedāvātā redakcija
-