Atzinums

Projekta ID
21-TA-52
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
11.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar likumprojekta “Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021. – 2027.gada plānošanas perioda vadības likums” (turpmāk – likumprojekts) 5.panta trešās daļas 6.punktu vadošai iestādei ir tiesības, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK prasības, saņemt fizisko personu datus, ja tas ir nepieciešams šā likuma 5.panta otrās daļas 11.punkta pienākuma izpildei.

Likumprojekta 5.panta otrās daļas 11.punkts paredz vadošās iestādes pienākumu atbilstoši regulas Nr.2021/1060 44.panta 1.punktam un regulas Nr.2021/1057 23.panta 3.punktam nodrošināt programmas ieviešanas novērtēšanu.

Saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 44.panta 1.punktu dalībvalsts vai vadošā iestāde izvērtē programmu pēc viena vai vairākiem noteiktiem kritērijiem (efektivitāte, lietderīgums, piemērotība, saskanība, iekļautība, nediskriminācija u.c.), savukārt atbilstoši 44.panta 4.punktam dalībvalsts vai vadošā uzraudzības iestāde nodrošina, ka ir ieviestas procedūras, kas vajadzīgas, lai sagatavotu un savāktu izvērtējumiem vajadzīgos datus.

Ievērojot regulas Nr.2021/1060 44.panta 4.punktu, lūdzam likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā skaidrot, kādas procedūras ieviestas, lai sagatavotu un savāktu izvērtējumiem vajadzīgos datus, norādot tiesību aktu, kurā noteikts datu apjoms, kāds tiks apstrādāts attiecīgā nolūka sasniegšanai, proti, programmas izvērtējumam pēc viena vai vairākiem kritērijiem. Tāpat lūdzam precizēt likumprojekta 5.panta trešās daļas 6.punktu, norādot avotu/(-us), no kāda/(-iem) vadošai iestādei ir tiesības saņemt fizisko personu datus.

Cita starpā aicinām apsvērt iespēju dzēst likumprojekta 5.panta trešās daļas 6.punktā iekļauto atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa Regulu (ES) Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK, jo tā nav nepieciešama, proti, neatkarīgi no atsauces esamības ievērojamas minētās regulas prasības. 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Ievērojot, ka piekļuve datiem valsts informācijas sistēmās noteikta attiecīgo sistēmu normatīvajos aktos, lūdzam precizēt tiesību normu daļā par datu apjomu, norādot uz tiesībām pieprasīt un saņemt datus tādā apjomā, kāds noteikts sistēmas normatīvajos aktos un nepieciešams revīzijas iestādes pienākumu izpildei.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 9.panta 11.punktā ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt programmas informācijas sistēmas, tai skaitā elektroniskās datu apmaiņas sistēmas izveidošanas un izmantošanas kārtību. No piedāvātās likumprojekta 9.panta 11.punkta redakcijas nav saprotams, kādas informācijas sistēmas tiks izveidotas, proti, vai programmas informācijas sistēma un elektroniskā datu apmaiņas sistēma ir divas patstāvīgas informācijas sistēmas. Tāpat likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā nav atrodams skaidrojums saistībā ar informācijas sistēmu/(-ām), kādu/(-as) paredzēts izveidot.

Vēršam uzmanību Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula, turpmāk – Datu regula) 6.panta 3.punktam, saskaņā ar kuru datu apstrādes juridiskajā pamatā norādāms apstrādes nolūks;  apstrādājamo datu veidi; attiecīgie datu subjekti; vienības, kurām personas dati var tikt izpausti, un mērķi, kādiem tie var tikt izpausti; apstrādes nolūka ierobežojumi; glabāšanas termiņi; un apstrādes darbības un apstrādes procedūras [..]. Savukārt, Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta pirmā daļa paredz, ka valsts informācijas sistēmu izveido, pamatojoties uz normatīvajiem aktiem, kuros norādīts vismaz valsts informācijas sistēmas pārzinis; valsts informācijas sistēmā iekļaujamā informācija; valsts informācijas sistēmas pārzinim noteiktās funkcijas, uzdevumi un mērķi, kuru izpildei nepieciešamās informācijas apriti nodrošina, izveidojot valsts informācijas sistēmu; kārtību, kādā nodod informāciju iekļaušanai valsts informācijas sistēmā; nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.

Ievērojot minēto, lūdzam papildināt likumprojektu atbilstoši Datu regulas 6.panta 3.punktam un Valsts informācijas sistēmu likuma 5.pantam (skatīt, piemēram, Bāriņtiesu likuma 25.1 pantu).

 
Piedāvātā redakcija
-