Atzinums

Projekta ID
23-TA-3269
Atzinuma sniedzējs
"Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija"
Atzinums iesniegts
05.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
Biedrība “Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija” (turpmāk – Administratoru asociācija) ir saņēmusi Iekšlietu ministrijas lūgumu iesniegt saskaņojumu par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026.gadam (turpmāk – Plāns 2024) saskaņošanu gan Iekšlietu ministrijā, gan Tiesību aktu portālā.

Administratoru asociācija rūpīgi iepazinās ar Iekšlietu ministrijas sagatavoto Plānu 2024, un sniedz savu atzinību kolēģiem no Iekšlietu ministrijas par kvalitatīvu un rūpīgu darbu. Kopumā Administratoru asociācija pauž savu konceptuālu saskaņojumu Plāna 2024 redakcijai. Tomēr, vērš uzmanību uz dažiem pasākumiem 5.rīcības virziena 5.5.punktā (juridiskās personas un veidojumi), kur būtu nepieciešami precizējumi termiņos un atbildīgajām institūcijām (turpmāk – UKI).

Administratoru asociācija norāda, ka Plāna 2024 5.5.punkta 1) UKI paredzēts pilnveidot vadlīnijas attiecībā uz juridiskas personas, kā arī darījuma partnera PLG noskaidrošanu atbilstoši NRA 2023, tomēr tam pretī paredzēts atskaites punkts (reizi ceturksnī) nav korekts un lietderīgs, jo parasti šāda veida vadlīnijas tiek precizētas pastāvīgi un pēc vajadzības. Līdz ar to pie izpildes termiņa būtu precīzāk norādīt “Pastāvīgi” vai “Katru gadu”, ņemot vērā piemērus no Plāna 2024 3.1., 3.14.punkta.

Līdzīga norāde ir attiecībā ar 5.5.punkta 2) pārbaužu veikšana/soda sankcijas, jo praksē ir gadījumi, kad padziļinātas pārbaudes var ilgt vairākus mēnešus, kas pie izpildes termiņa norādes (reizi ceturksnī) var neatspoguļot skaidru statistiku. Līdz ar to Administratoru asociācija aicina pieturēties pie Plāna 2024 citos rīcības virzienos līdzīgu rādītāju veiksmīgāka formulējuma, piemēram, 12.2.punkta, norādot “Vismaz reizi gadā” un salāgojot pārbaužu skaitu ar UKI ikgadējo rīcības plānu, kas paredzēts Plāna 2024 1.5.punktā.

Administratoru asociācija un Maksātnespējas kontroles dienests būtu dzēšami no 5.5.punkta 3) regulāri no likuma subjektiem iegūta informācija par gadījumu skaitu, kuros, nespējot veikt NILLTPFNL noteiktos klienta izpētes pasākumus, likuma subjekts ar klientu nav uzsācis darījuma attiecības vai nekavējoties tās izbeidzis (neatkarīgi no tā, vai ziņots FID), jo maksātnespējas procesa administratori ir vienīgie likuma subjekti, kuriem nav izvēles iespējas izbeigt vai neuzsākt darījuma attiecības ar klientu, jo tiesa ar savu spriedumu ieceļ maksātnespējas procesa administratoru konkrētā parādnieka (klienta) maksātnespējas procesā. Līdz ar to nedz Administratoru asociācija, nedz Maksātnespējas kontroles dienests nevar iegūt šāda veida datus. Administratoru asociācija lūdz dzēst to no atbildīgo institūciju saraksta, attiecīgi precizējot institūciju klāstu.


 
Piedāvātā redakcija
-