Atzinums

Projekta ID
22-TA-972
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Projekta 2. punktā un anotācijas 1.2. apakšsadaļā ir norādīts, ka projekts stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā. Anotācijas 1.2. apakšsadaļā ir skaidrots, ka spēkā stāšanās termiņa noteikšanas pamatojums ir Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punkts. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punkts paredz, ka Būvniecības likuma grozījumi par 12. panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu, 14. panta papildināšanu ar 1.3 daļu un Būvniecības likuma papildināšanu ar 14.1 pantu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā. Minētais spēkā stāšanās termiņš Būvniecības likumā ir noteikts grozījumiem, kas saistīti ar atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošanu ar noklusējumu. Projektā ietvertais regulējums saistīts ne tikai ar minētajiem Būvniecības likuma grozījumiem, jo projekts paredz arī citu regulējumu, piemēram, par būvdarbu laikā radītiem atkritumiem. Ņemot vērā minēto, nav skaidrs, kāpēc 2022. gada 1. jūlijs ir noteikts kā spēkā stāšanās termiņš visam projektam, nevis tikai tiem grozījumiem, kas Būvniecības likumā stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā. Tādējādi lūdzam anotācijas 1.2. apakšsadaļā skaidrot, kāpēc visiem projektā ietvertajiem grozījumiem spēkā stāšanās termiņš ir noteikts 2022. gada 1. jūlijs.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Būvniecības likuma 14.1 panta ceturtā daļa (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) paredz, ka Ministru kabinets būvnoteikumos nosaka gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu. Vienlaikus no Būvniecības likuma 14.1 panta pirmās, otrās un trešās daļas (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) izriet, ka atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu paredzama būvnoteikumos, savukārt termiņi, pēc kuru notecēšanas uzskatāms, ka izdota atļauja, atzīme vai saskaņojums ar noklusējumu, paredzami vispārīgajos būvnoteikumos vai citos normatīvajos aktos. Būvniecības likuma 5. panta pirmās daļas 2. punkta a) un b) apakšpunkts paredz, ka Ministru kabinets izdod speciālos būvnoteikumus, kuros nosaka būvniecības procesa kārtību un būvniecības procesam nepieciešamos dokumentus. Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi"" (turpmāk – projekts) 1.9. apakšpunktā ietvertais Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" (turpmāk – Vispārīgie būvnoteikumi) 12.3 punkts uzskaita, kādos gadījumos atļauju, atzīmi un saskaņojumu var izdot ar noklusējumu, atsaucoties uz speciālajos būvnoteikumos ietvertajām normām. Vispārīgajos būvnoteikumos būtu nosakāms tikai tas regulējums, kas attiecas uz pilnīgi visiem būvniecības procesiem vienādi, savukārt speciālajos būvnoteikumos nosakāms tas regulējums, kas piemērojams konkrētās būves būvniecībā. Tādējādi no Būvniecības likumā noteiktā un vispārīgo un speciālo būvniecības noteikumu mērķa izriet, ka gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu, jānosaka speciālajos būvnoteikumos. Papildus vēršam uzmanību uz to, ka sagatavotajos grozījumos speciālajos būvnoteikumos ir ietverta atsauce uz Vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajiem termiņiem lēmuma pieņemšanai, kas var radīt iespaidu, ka nav piemērojams noklusējums, kas ir lēmuma pieņemšanas kārtība, nevis termiņš. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 1.1., 1.2. un 1.9. apakšpunktu un attiecīgi precizēt projekta 1.23. apakšpunktā ietverto Vispārīgo būvnoteikumu 183. punktu, savukārt gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu, iekļaut speciālajos būvnoteikumos, kas tiek grozīti vienlaikus ar Vispārīgajiem būvnoteikumiem. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.8. apakšpunktā ietvertais Vispārīgo būvnoteikumu 12.21. apakšpunkts, ņemot vērā Būvniecības likuma 12. panta ceturtās daļas 1. punktā (zaudēs spēku 2022. gada 1. jūlijā) un 14. panta 1.3 daļā (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) noteikto, noteic, ka būvvalde izskata būvniecības ieceres dokumentāciju (būvprojektu), pieņem lēmumu un izdara atbilstošas atzīmes būvniecības informācijas sistēmā 20 darba dienu laikā par Būvniecības likuma 14. panta trešās daļas 1. punktā minēto jautājumu. Būvniecības likuma 12. panta ceturtās daļas 1. punkts paredz, ka būvvalde pieņem lēmumu viena mēneša laikā par Būvniecības likuma 14. panta trešās daļas 1. punktā minēto jautājumu. Anotācijā ir noteikts, ka projektā Būvniecības likumā paredzētais viena mēneša termiņš tiek aizstāts ar 20 darba dienām. Vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma  64. panta pirmā daļa paredz, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš, vai citā normatīvajā aktā – īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. No minētā izriet, ka Ministru kabineta noteikumos var paredzēt īsāku termiņu administratīvā akta izdošanai. Projekta 1.8. apakšpunktā ietvertais Vispārīgo būvnoteikumu 12.21. apakšpunktā paredzētais 20 darba dienu termiņš atkarībā no kalendārā mēneša un tajā esošo darbdienu skaita var būt garāks par Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteikto vienu mēnesi. Tādējādi šāda termiņa noteikšana projektā ir pretrunā Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktajam. Ņemot vērā minēto, lūdzam projekta 1.8. apakšpunktā ietvertajā Vispārīgo būvnoteikumu 12.21. apakšpunktā saglabāt Būvniecības likuma 12. panta ceturtās daļas 1. punktā noteikto viena mēneša termiņu attiecīgā lēmuma pieņemšanai vai paredzēt to tādu, kas nepārkāpj viena mēneša termiņa.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Būvniecības likuma 14.1 panta pirmā daļa (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) paredz, ka uzskatāms, ka būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, ir pieņēmusi labvēlīgu lēmumu vai atzīme ir veikta saskaņā ar būvniecības ierosinātāja sniegto informāciju, ja būvnoteikumos noteiktajos gadījumos un normatīvajos aktos noteiktajos termiņos nav pieņemts lēmums vai nav veikta atzīme attiecībā uz būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi būvniecības administratīvajā procesā, kura ierosināšanai ir nepieciešams paskaidrojuma raksts. Projekta 1.9. apakšpunktā ietvertā Vispārīgo būvnoteikumu 12.3 punkta ievaddaļa daļēji dublē Būvniecības likuma 14.1 panta pirmajā daļā (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) noteikto. Papildus norādām, ka nosacījums par to, ka normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav pieņemts lēmums, attiecināms gan uz labvēlīgu lēmumu, gan nelabvēlīgu lēmumu, proti, atteikumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 1.9. apakšpunktā ietverto Vispārīgo būvnoteikumu 12.3 punkta ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Būvniecības likuma 14.1 panta otrā daļa (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) paredz, ka uzskatāms, ka citas valsts vai pašvaldību institūcijas ir saskaņojušas būvprojektu un nepieciešamās atļaujas ir izdotas saskaņā ar būvniecības ierosinātāja sniegto informāciju, ja būvnoteikumos noteiktajos gadījumos un normatīvajos aktos noteiktajos termiņos nav pieņemts lēmums par būvprojekta saskaņošanu vai nav izdotas normatīvajos aktos noteiktās atļaujas būvprojekta realizācijai. Projekta 1.10. apakšpunktā ietvertais Vispārīgo būvnoteikumu 12.4 punkts daļēji dublē Būvniecības likuma 14.1 panta otrajā daļā (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) noteikto. Papildus norādām, ka nosacījums par to, ka normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav pieņemts lēmums par būvprojekta saskaņošanu, attiecināms gan uz labvēlīgu lēmumu, gan nelabvēlīgu lēmumu, proti, atteikumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 1.19. apakšpunktā ietverto Vispārīgo būvnoteikumu 12.4 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Būvniecības likuma 14.1 panta trešā daļa (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) paredz, ka uzskatāms, ka īpašnieks vai tiesiskais valdītājs ir saskaņojis būvprojektu attiecībā uz viņa inženiertīkla vai autoceļa šķērsošanu vai būvdarbu veikšanu viņa inženiertīkla vai autoceļa aizsargjoslā (izņemot pieslēgšanos inženiertīklam vai autoceļam vai atslēgšanos no inženiertīkla vai autoceļa), ja viņš būvnoteikumos noteiktajos gadījumos un vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajā termiņā nav atteicis šāda būvprojekta saskaņošanu. Projekta 1.11. apakšpunktā ietvertā Vispārīgo būvnoteikumu 12.5 punkta ievaddaļa daļēji dublē Būvniecības likuma 14.1 panta trešajā daļā (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) noteikto. Papildus norādām, ka saskaņā ar Būvniecības likuma 14.1 panta trešajā daļā (stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā) noteikto Vispārīgajos būvnoteikumos ir jābūt noteiktam termiņam, kādā saskaņojams attiecīgais būvprojekts, tādējādi nav saprotams, kāpēc nav ietverta atsauce uz Vispārīgo noteikumu 12.2 punktā, ar kuru projekta 1.8. apakšpunkts papildina Vispārīgos būvnoteikumus, noteiktajiem termiņiem. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 1.11. apakšpunktā ietverto Vispārīgo būvnoteikumu 12.5 punkta ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc projekta 1.20. apakšpunktā ietvertajā Vispārīgo būvnoteikumu 178. punktā kā nosacījums ir noteikts 2021. gada 31. oktobris, kas jau ir pagājis. Vēršam uzmanību uz to, ka spēkā esošajā Vispārīgo būvnoteikumu 178. punktā nav atsauces uz termiņu, tādējādi šobrīd tas netiek piemērots tikai tiem gadījumiem, kad atzīme par izpildi vai akcepts dots līdz 2021. gada 31. oktobrim.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 1.8. apakšpunktu, nosakot, kuru Vispārīgo būvnoteikumu nodaļu ir paredzēts papildināt ar jaunu 12.2 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām projekta 1.7. apakšpunktā ietvertajā Vispārīgo būvnoteikumu 8. punktā aizstāt vārdu savienojumu "speciālie noteikumi" ar vārdu savienojumu "speciālie būvnoteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai izvairītos no nepieciešamības grozīt Vispārīgos būvnoteikumus, jo mainījusies projekta 1.9. apakšpunktā ietvertajā Vispārīgo būvnoteikumu 12.3 punktā ietverto speciālo būvnoteikumu punktu numerācija vai izdoti jauni speciālie būvnoteikumi, lūdzam projekta 1.9. apakšpunktā ietvertajā Vispārīgo būvnoteikumu 12.3 punktā neatsaukties uz speciālajiem būvnoteikumiem un to attiecīgajām normām, bet uzskaitīt konkrētos gadījumus.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk