Atzinums

Projekta ID
24-TA-302
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai no noteikumiem nepārprotami būtu skaidri Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punkta nosacījumi, lūdzam noteikumu 23. punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
23. Atbalstu saskaņā ar regulu 2023/2831 piešķir, ievērojot regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību izņēmumus. Ja gala labuma guvējs darbojas kādā no regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) vai d) apakšpunktā minētajām neatbalstāmajām nozarēm, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas darbības un finanšu plūsmas atbalstāmās nozarēs, nodrošinot, ka darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no pasākuma ietvaros piešķirtā atbalsta.

 
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu 28. punkts paredz iespēju de minimis atbalstu kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam,  ja ar šo kumulāciju netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā, lūdzam papildus noteikumos paredzēt normu, ka, piesakoties de minimis atbalstam ar regulu 2023/2831, atbalsta pretendentam ir jāsniedz atbalsta sniedzējam informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tā paša projekta ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai noteikumos iekļautu skaidrus de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus saskaņā ar Komisijas regulas Nr. ​2023/2831 3. panta 2. punktu lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18. jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021. gada 18. jūnijam.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Skaidrojam, ka, lai publiska persona, veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam piegādātājam, tai jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekam, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem. Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā.
Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt noteikumu 4. punktu ar nosacījumu, ka, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs apakšpasākuma īstenošanai tiek izvēlēts saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
 
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs ir atbalsta pretendents, kas apakšpasākuma īstenošanai izvēlēts, organizējot publisko iepirkumu atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas procedūras veidā.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot to, ka noteikumi paredz komercdarbības atbalsta sniegšanu saskaņā ar regulu 2023/2831, bet noteikumos nav ietverta nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšana, lūdzam precizēt noteikumu projektu, paredzot nosacījumu, ka, pārkāpjot regulas 2023/2831 prasības, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt Lauku atbalsta dienestam projekta ietvaros nelikumīgi saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā ir definēts "viens vienots uzņēmums", tādējādi lūdzam precizēt 27. punkta pēdējo teikumu nodrošinot atbilstību regulā 2023/2831 2. panta 2. punktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-