Atzinums

Projekta ID
23-TA-2609
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi"" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (turpmāk – anotācija) 4. sadaļā ir norādīts, ka projekta 1. punktā ietvertais regulējums ir saistīts ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 443 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas uzraudzības noteikumi"" (23-TA-2040) un tie virzāmi vienlaikus. Norādām, ka projekta un minētā Ministru kabineta noteikumu projekta vienlaicīga virzīšana izskatīšanai Ministru kabinetā nenodrošina, ka tie stāsies spēkā vienlaicīgi. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt projektu ar noteikumu par projekta 1. punktā ietvertā regulējuma spēkā stāšanās datumu, saskaņojot to ar Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 443 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas uzraudzības noteikumi"" (23-TA-2040) paredzētā regulējuma spēkā stāšanās datumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, kādu informāciju tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sniedzēji, ar kuriem biedrībai "Latvijas Nedzirdīgo savienība", biedrībai "Latvijas Neredzīgo biedrība" un valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" ir līgumattiecības, saskaņā ar projekta 2. punktā paredzēto regulējumu varēs iesniegt Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā (turpmāk – sistēma). Anotācijā ir norādīts, ka tehniskā palīglīdzekļa izgatavotājam tiks nodrošinātas tiesības sistēmā konkrētā klienta lietā ievadīt datus par klientam izgatavoto un izsniegto tehnisko palīglīdzekli. Savukārt Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk – sistēmas noteikumi) 13.64. apakšpunkts paredz, ka sistēmā iekļauj datus par pakalpojuma sniedzēja dokumentāciju, piemēram, lēmumi (datums, numurs, veids – piešķirt, uzņemt rindā vai atteikt pakalpojumu) un uzaicinājumi saņemt tehnisko palīglīdzekli vai tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu (uzaicinājuma nosūtīšanas datums personai un tās pārstāvim, atkārtotā uzaicinājuma nosūtīšanas datums). Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 878 "Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi" paredz, ka lēmumus pieņem (piemēram, 12., 13. un 18. punkts) un uzaicinājumus nosūta (piemēram, 16., 17. un 18. punkts) tikai sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"". Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumi Nr. 250 "Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku" paredz, ka lēmumus pieņem (piemēram, 12., 26. un 48. punkts) un uzaicinājumus nosūta (piemēram, 29. punkts) tikai biedrība "Latvijas Nedzirdīgo savienība" un biedrība "Latvijas Neredzīgo biedrība". Ievērojot minēto, secināms, ka tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniedzēju, kas ir līgumattiecībās ar minētajām organizācijām, rīcībā nebūs informācija, kuru tām par pienākumu ievadīt sistēmā paredz projekta 2. punktā noteiktais.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, kādu informāciju pakalpojumu sniedzēji, ar kuriem biedrībai "Latvijas Nedzirdīgo savienība" un biedrībai "Latvijas Neredzīgo biedrība" ir līgumattiecības, saskaņā ar projekta 3. punktā paredzēto regulējumu varēs iesniegt sistēmā. Sistēmas noteikumu 13.5 punkts paredz, ka sistēmā iekļauj datus par valsts finansētu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu personām ar redzes vai dzirdes invaliditāti un surdotulka pakalpojumu, piemēram, informāciju par personas iesniegumu un pakalpojuma sniedzēja lēmumiem. Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumi Nr. 250 "Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku" paredz, ka iesniegumus iesniedz (piemēram, 8., 19. un 44. punkts) un lēmumus pieņem (piemēram, 12., 26. un 48. punkts) tikai biedrība "Latvijas Nedzirdīgo savienība" un biedrība "Latvijas Neredzīgo biedrība". Ievērojot minēto, secināms, ka konkrēto pakalpojuma sniedzēju, kas ir līgumattiecībās ar minētajām organizācijām, rīcībā nebūs informācija, kuru tām par pienākumu ievadīt sistēmā paredz projekta 3. punktā noteiktais.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju projekta 6., 7. un 8. punktā ietvertajam regulējumam noteikt konkrētu spēkā stāšanās datumu, kad plānotā funkcionalitāte būs ieviesta, lai personām būtu skaidrs, no kura datuma attiecīgā informācija ir sniedzama. No projekta 6., 7. un 8. punktā ietvertajām normām izriet, ka informācijas sniegšanas sākuma datums saistīts ar apstākļu iestāšanos nezināmā laika periodā. Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot projekta 6., 7. un 8. punktā ietvertā regulējuma nepieciešamību, ņemot vērā to, ka anotācijā tā nav norādīta.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijas 8.1.13.apakšpunktu, norādot tiesisko pamatu projekta ietvaros plānotajai personas datu apstrādei, tajā skaitā, veselības datu apstrādei.
Paskaidrojam, kā tiesiskais pamats projektā plānotajai personas datu apstrādei, nebūtu norādāms pats projekts vai Ministru kabineta noteikumi, kas tiek grozīti ar šo projektu. Kā tiesiskais pamats ir norādāms spēkā esošs ārējais normatīvais aktu (-i) un tā norma (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā. Tieslietu ministrijas ieskatā, šajā gadījumā tās būtu likuma normas, ar kurām likumdevējs pilnvaro Ministru kabinetu noregulēt ierobežojumus personas pamattiesībām uz personas datu aizsardzību Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā. Ņemot vērā minēto, būtu precizējami anotācijā norādītie tiesiskie pamati personas datu apstrādei, piemēram, ka “datu subjekta veselības datu apstrāde tiks veikta uz MK noteikumu Nr. 587  17.22., 17.23 un 18.13.apakšpunkta pamata”.
Piedāvātā redakcija
-