Projekta ID
24-TA-2092Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
28.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(12) Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija nodrošina atbalstu reģionālās attīstības stratēģijas izstrādē Rail Baltica projekta īstenošanai.
Iebildums
No likumprojekta un tam pievienotās anotācijas nav izprotams, kādu atbalstu tieši ministrijai nepieciešams sniegt reģionālās attīstības kontekstā. Ņemot vērā minēto, lūdzu precizēt anotāciju, tajā ietverot informāciju, kā Satiksmes ministrijas ieskatā izpaudīsies atbalsta funkcijas sniegšana.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Ja ir saņemta vismaz viena būvatļauja Rail Baltica publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras būvniecībai, būvniecība attiecībā uz visu Rail Baltica publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru ir uzsākta un teritorijas izmantošanas nosacījumi Rail Baltica publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai nepieciešamajām teritorijām, ietverot ierobežojumus nekustamā īpašuma izmantošanai, Zemes pārvaldības likuma 5.panta sestās daļas izpratnē ir spēkā līdz visas Rail Baltica publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras būvniecības pabeigšanai.
Iebildums
Ņemot vērā Zemes pārvaldības likuma 5. panta otrās daļas 1. punkta regulējumu, ka teritorijas izmantošanas nosacījumus tehniskās publiskās infrastruktūras attīstībai nepieciešamajām teritorijām, ietverot ierobežojumus nekustamā īpašuma izmantošanai nacionālo interešu objektiem nosaka Ministru kabineta noteikumos, likumprojektā nav nepieciešams dublēt Zemes pārvaldības likuma 5.panta sestās daļas regulējumu. Atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta sestās daļas 2. punktam, ja konstatē pretrunu starp vienāda juridiska spēka vispārējo un speciālo tiesību normu, vispārējo tiesību normu piemēro tiktāl, ciktāl to neierobežo speciālā tiesību norma. Tādējādi, kā jau iepriekš minēts, speciālajai tiesību normai ir skaidri jānošķir regulējuma piemērojamības tvērums.
Tādējādi lūdzam svītrot likumprojekta 10.pantu vai to izteikt citā redakcijā, nedublējot Zemes pārvaldības likumā ietverto (pretējā gadījumā, mainoties regulējumam, konkrētās normas piemērošana var kļūt apgrūtinoša).
Tādējādi lūdzam svītrot likumprojekta 10.pantu vai to izteikt citā redakcijā, nedublējot Zemes pārvaldības likumā ietverto (pretējā gadījumā, mainoties regulējumam, konkrētās normas piemērošana var kļūt apgrūtinoša).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(1) Rail Baltica projekta ietvaros paredzēto inženierkomunikāciju, tostarp cauruļvadu, gaisvadu līniju un pazemes kabeļu būvniecība trešajām personām piederošā zemē un tiem nepieciešamo aizsargjoslu apgrūtinājumu noteikšana veicama tādā kārtībā, kāda noteikta normatīvajos aktos, kas regulē attiecīgo objektu būvniecību un to aizsargjoslu noteikšanu, paredzot arī atlīdzības izmaksu, ja minētajā normatīvajā aktā tāda ir paredzēta, un tiesības uz zaudējumu atlīdzību Civillikumā noteiktajā kārtībā, taču projektēšanas, būvdarbu un aizsargjoslu noteikšanas saskaņošana ar zemes īpašnieku (vai tiesisko valdītāju) jebkurā gadījumā ir aizstājama ar zemes īpašnieka (vai tiesiskā valdītāja) informēšanu gan projektēšanas laikā, paziņojot, ka tiek projektēta inženierbūve, gan pēc nodošanas ekspluatācijā, datus iesniedzot Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā.
Iebildums
Aicinām svītrot 19.panta pirmo daļu (līdz vietai, kur saskaņošana aizstājama ar informēšanu) attiecībā uz aizsargjoslas noteikšanu, jo tā faktiski dublē Aizsargjoslu likuma normas. Aizsargjoslu likums jau nosaka aizsargjoslu nodibināšanas un reģistrācijas kārtību, tai skaitā reģistrāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastrā un Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā. Ja likumprojekts faktiski atkārto šo regulējumu, nepieciešams precīzāk norādīt, kā tas papildina vai atšķiras no Aizsargjoslu likuma normām. Norādām, ka attiecīgajam objektam aizsargjosla tiek noteikta, ja ir izbūvēts pats objekts un stājušies spēkā normatīvie akti, kas nosaka konkrētās aizsargjoslas veidojošos elementus – platumu un aprobežojumus tajās.
Arī atsauce uz Civillikuma regulējumā noteikto kārtību nebūtu saglabājama, jo kā jau minēts iepriekš, speciālajai tiesību normai ir skaidri jānošķir regulējuma piemērojamības tvērums (ja netiek noteikts no vispārīgām normām atšķirīgs regulējums, vispārīgo normu dublēšanai nav nepieciešamības, skat. Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta sestās daļas 2. punktu).
Arī atsauce uz Civillikuma regulējumā noteikto kārtību nebūtu saglabājama, jo kā jau minēts iepriekš, speciālajai tiesību normai ir skaidri jānošķir regulējuma piemērojamības tvērums (ja netiek noteikts no vispārīgām normām atšķirīgs regulējums, vispārīgo normu dublēšanai nav nepieciešamības, skat. Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta sestās daļas 2. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Par aizsargjoslām un tauvas joslām, kas nodibināmas Rail Baltica infrastruktūras kā nacionālo interešu objekta ietvaros izbūvējamiem autoceļiem, inženierkomunikācijām, hidrotehniskām būvēm un ūdensteču posmiem, apgrūtinātā nekustamā īpašuma īpašnieks informējams, ne vēlāk kā līdz attiecīgā objekta nodošanai ekspluatācijā ievietojot grafisko (ģeotelpisko) informāciju Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā. Šā panta nosacījumi nav attiecināmi uz informēšanu par tādiem apgrūtinājumiem, kas tiek nodibināti šā likuma 17. pantā paredzētajā kārtībā.
Iebildums
Likumprojekta 19. un 24. pantā iekļautais regulējums daļēji pārklājas un var radīt neskaidrības to piemērošanā, jo abi panti nosaka informēšanas kārtību, bet ieceres īstenošanas atšķirīgos etapos. Lai nodrošinātu skaidru regulējumu, aicinām pārskatīt un, ja nepieciešams precizēt minētajos pantos iekļauto regulējumu, anotācijā sniedzot skaidrojumu to atšķirībai (ja tāda pastāv), kā arī lūdzam novērst iespējamo dublēšanos ar Aizsargjoslu likumu.
Piedāvātā redakcija
-
