Atzinums

Projekta ID
25-TA-877
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Ekonomiskā ilgtspēja nav definēts termins, līdz ar to likumprojekta nosaukums var būt maldinošs. Uz šī likuma pamata īstenotajiem pasākumiem var būt gan pozitīva gan negatīva ietekme uz valsts ekonomiku.
Piedāvātā redakcija
Līdzšinējais likumprojekta nosaukums precīzāk atspoguļoja tā saturu.
2.
Likumprojekts
Iebildums
Iebilstam, ierosinām dzēst (5) daļas divus pēdējos teikumus. Zemkopības ministrija (ZM) nevar uzņemties finansiālu atbildību. Ņemot vērā nepietiekamo finansējumu; pasākumu ieviešanas grūtības; procesus, kas novērojami dabā un starptautiskajā politikā, Latvija visticamāk nesasniegs ZIZIMM mērķus 2026.g.-2030.g. periodā un iespējams arī 2021.-2025.g. periodā. Vadoties no esošajām prognozēm par iespējamo ZIZIMM sektora mērķu izpildi ES 2026.-2030.gadā, tikai dažas dalībvalstis izpildīs tām nospraustos mērķus. Tas nozīmē, ka gada emisijas sadales vienības un piesaistes vienības vispār nebūs iespējams nopirkt vai arī to cena būs tik augsta, ka daudz izdevīgāk būs neizpildi ar iespējamām sankcijām (koeficientu 1,08) pārcelt uz nākošo periodu. Bez tam ZM nepārvalda klimata pasākumu finansējumu, no kura lielāko daļu veido/veidos ETS un ETS2 sektoru kvotu pārdošanas ieņēmumi, Modernizācijas un Taisnīgās pārkārtošanās fondi. Līdz ar to ZM iespējas ietekmēt mērķu sasniegšanu ir ļoti ierobežotas.

Papildus info: 6. panta (5) daļas pēdējā teikuma atkāpe varētu attiekties uz lauksaimniecības mērķa neizpildi, ja ne-ETS sektorā kopumā izpilda mērķi, bet īsti nav piemērojama uz ZIZIMM sektora neizpildi, kura paredzama būtiski lielāka par iespējamo ne-ETS pārpildi. Attiecībā uz pēdējo teikumu “…bet Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķis ir nodrošināts…”, tad saskaņā ar mums pieejamo informāciju, tāds kopējais Latvijas mērķis nav noteikts. Ir ne-ETS un ZIZIMM mērķi. Tiesa, ne-ETS pārpildi var novirzīt (bet nav obligāti) ZIZIMM mērķa izpildei bez ierobežojumiem, tomēr saskaņā ar prognozēm ne-ETS paredzētā pārpilde ir tikai 0,2 MT. ZIZIMM mēs runājam par vairāk kā 3MT neizpildi 2030. gadā un aptuveni 10 MT neizpildi 2026.-2029. periodā, respektīvi ne-ETS pārpilde nesegs ZIZIMM neizpildi.
Piedāvātā redakcija
(5) Latvijas Republikai ir tiesības pārdot tai piešķirtās gada emisijas sadales vienības un piesaistes vienības, kas nav izmantotas vai potenciāli netiks izmantotas, lai nodrošinātu Latvijas Republikas siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas un oglekļa dioksīda piesaistes saistību izpildi, vai pirkt gada emisijas sadales vienības un piesaistes vienības, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu Latvijas Republikas siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas un oglekļa dioksīda piesaistes saistību izpildi. Šā likuma 4. panta piektajā daļā noteiktās koordinējošās ministrijas ir atbildīgas par finansējuma nodrošināšanu gada emisijas sadales vienību un piesaistes vienību iegādei, ja, izstrādājot šā panta ceturtajā daļā minēto informatīvo ziņojumu, tiek konstatēta siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas un oglekļa dioksīda piesaistes sektorālo mērķu neizpilde. Ja kāds no sektorālajiem mērķiem nav sasniegts, bet Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķis ir nodrošināts, tad koordinējošajai ministrijai nav jānodrošina finansējums gada emisiju sadales vienību vai piesaistes vienību iegādei.