Projekta ID
23-TA-1941Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
22.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Satiksmes ministrijas izstrādāto Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāna līdz 2030. gadam projektu (23-TA-1941).
Plāna projekta “Ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāns 2024.-2030.gadam pasākumi” 4. pasākums paredz izveidot vienotu Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta iestādi. LTRK aicina Satiksmes ministriju izvērtēt šāda pasākuma lietderību, kā arī LTRK aicina izvērtēt iespēju šādas iestādes funkciju realizēšanu jau esošo iestāžu un institūciju ietvaros, lai nepamatoti neizveidotu jaunu iestādi, kas var atrasties ārpus kopējā valsts sabiedriskā transporta plānošanas tvēruma.
Tāpat kopumā ir atbalstāma Satiksmes ministrijas iniciatīva palielināt sabiedriskā transporta pakalpojumu (turpmāk – STP) lietotāju skaitu. Vienlaikus LTRK norāda, ka pietiekoši nav ņemts vērā tiesiskais regulējums par STP piešķiršanu, tādējādi radot ne tikai atbilstības tiesību normām risku, no kura izriet valsts atbalsta riski, bet arī atbilstības jau noslēgtajiem līgumiem par STP sniegšanu reģionālos vietējās nozīmes maršrutos riskus. Paredzēts slēgt vairākus reģionālos vietējās nozīmes autobusu maršrutus, piedāvājot alternatīvus SIA “Rīgas satiksme” maršrutus, kas iziet ārpus Rīgas valstspilsētas administratīvajām robežām, kuru finansēšanā varētu piedalīties vai nu valsts, vai Pierīgas pašvaldības (2.2.5. nodaļa). LTRK ieskatā nepastāv šķēršļi piešķirt stratēģiski svarīga pakalpojuma – pasažieru pārvadājumu – nodrošināšanu privātajam pakalpojuma sniedzējam konkursa rezultātā, vienlaikus sasniedzot noteiktos mērķus.
LTRK jau iepriekš vairākkārt ir paudusi, ka reģionālās nozīmes un starppilsētu maršrutos, kuros pakalpojumi tiek sniegti ar autobusiem, ir pietiekami liela konkurence un to skaitā ir pietiekams privāto uzņēmumu skaits, kuri var piedāvāt un nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumus. Vienlaikus ir būtiski, lai tie tiktu nodrošināti pēc iespējas lielākā Latvijas teritorijā. Tāpat pēc iespējas ir jāmazina apstākļi, kas, iespējams, privātos pakalpojumu sniedzējus nostāda nevienlīdzīgā situācijā. Vienlaikus LTRK vērš uzmanību, ka Konkurences padome 2020. un 2021. gadā, vērtējot publisku personu – valsts un pašvaldību – sagatavotos līdzdalības kapitālsabiedrībā pārvērtējumus, ir sniegusi atzinumus par sešu kapitālsabiedrību sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Konkurences padome ir sagatavojusi apkopojumu ar būtiskākajiem secinājumiem par pašvaldību sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem, to sniegšanas pamatotību un nepieciešamību, kā arī iespējamību pakalpojumu sniegšanā iesaistīt privāto sektoru.[1] LTRK aicina turpmākajā Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāna līdz 2030. gadam projekta izstrādē ņemt vērā arī Konkurences padomes paustos apsvērumus.
[1] https://www.kp.gov.lv/lv/media/9989/download
Plāna projekta “Ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāns 2024.-2030.gadam pasākumi” 4. pasākums paredz izveidot vienotu Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta iestādi. LTRK aicina Satiksmes ministriju izvērtēt šāda pasākuma lietderību, kā arī LTRK aicina izvērtēt iespēju šādas iestādes funkciju realizēšanu jau esošo iestāžu un institūciju ietvaros, lai nepamatoti neizveidotu jaunu iestādi, kas var atrasties ārpus kopējā valsts sabiedriskā transporta plānošanas tvēruma.
Tāpat kopumā ir atbalstāma Satiksmes ministrijas iniciatīva palielināt sabiedriskā transporta pakalpojumu (turpmāk – STP) lietotāju skaitu. Vienlaikus LTRK norāda, ka pietiekoši nav ņemts vērā tiesiskais regulējums par STP piešķiršanu, tādējādi radot ne tikai atbilstības tiesību normām risku, no kura izriet valsts atbalsta riski, bet arī atbilstības jau noslēgtajiem līgumiem par STP sniegšanu reģionālos vietējās nozīmes maršrutos riskus. Paredzēts slēgt vairākus reģionālos vietējās nozīmes autobusu maršrutus, piedāvājot alternatīvus SIA “Rīgas satiksme” maršrutus, kas iziet ārpus Rīgas valstspilsētas administratīvajām robežām, kuru finansēšanā varētu piedalīties vai nu valsts, vai Pierīgas pašvaldības (2.2.5. nodaļa). LTRK ieskatā nepastāv šķēršļi piešķirt stratēģiski svarīga pakalpojuma – pasažieru pārvadājumu – nodrošināšanu privātajam pakalpojuma sniedzējam konkursa rezultātā, vienlaikus sasniedzot noteiktos mērķus.
LTRK jau iepriekš vairākkārt ir paudusi, ka reģionālās nozīmes un starppilsētu maršrutos, kuros pakalpojumi tiek sniegti ar autobusiem, ir pietiekami liela konkurence un to skaitā ir pietiekams privāto uzņēmumu skaits, kuri var piedāvāt un nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumus. Vienlaikus ir būtiski, lai tie tiktu nodrošināti pēc iespējas lielākā Latvijas teritorijā. Tāpat pēc iespējas ir jāmazina apstākļi, kas, iespējams, privātos pakalpojumu sniedzējus nostāda nevienlīdzīgā situācijā. Vienlaikus LTRK vērš uzmanību, ka Konkurences padome 2020. un 2021. gadā, vērtējot publisku personu – valsts un pašvaldību – sagatavotos līdzdalības kapitālsabiedrībā pārvērtējumus, ir sniegusi atzinumus par sešu kapitālsabiedrību sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Konkurences padome ir sagatavojusi apkopojumu ar būtiskākajiem secinājumiem par pašvaldību sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem, to sniegšanas pamatotību un nepieciešamību, kā arī iespējamību pakalpojumu sniegšanā iesaistīt privāto sektoru.[1] LTRK aicina turpmākajā Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāna līdz 2030. gadam projekta izstrādē ņemt vērā arī Konkurences padomes paustos apsvērumus.
[1] https://www.kp.gov.lv/lv/media/9989/download
Piedāvātā redakcija
-