Projekta ID
24-TA-348Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
12.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
"2.1 pants. Biroja risku analīzes informācijas sistēma
(1) Biroja risku analīzes informācijas sistēma (turpmāk – BRAIS) un tās programmnodrošinājums ir valsts informācijas sistēma, kuras uzturēšanu un attīstību finansē no valsts pamatbudžeta.
(2) BRAIS izmantošanas mērķis ir nodrošināt Biroja datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti par šā panta trešajā daļā minētajām personām nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
(3) BRAIS pārzinis un turētājs ir Birojs, kas organizē un vada informācijas sistēmas darbību atbilstoši šā panta otrajā daļā paredzētajam izmantošanas mērķim, kā arī veic datu apstrādi:
1) par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Krimināllikuma izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī par politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 25.panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par Krimināllikuma 326.2 un 326.3 pantā minētajiem valsts vai pašvaldības iestādes darbiniekiem, kuri nav valsts amatpersonas, vai valsts institūciju pilnvarotām tādām pašām personām, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, šo personu radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
4) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
5) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir kāda no 1., 2., 3. un 4. punktā minētajām personām.
(4) BRAIS netiek veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem.
(5) BRAIS tiek apstrādāta informācija par personām, faktiem un notikumiem šajā likumā Birojam noteikto funkciju izpildei.
(6) BRAIS tiek apstrādātas šā panta trešās daļas 1. – 4. punktā minēto fizisko personu šādas datu kategorijas:
1) identifikācijas dati;
2) dati par amatiem un dati, kas norāda uz piederību valsts amatpersonas statusam;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību;
6) dati par patiesajiem labuma guvējiem.
(7) Lai identificētu personas, par kurām atbilstoši KNAB kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude, BRAIS tiek veikta profilēšana, pamatojoties uz šā panta sestajā daļā minētajām datu kategorijām.
(8) Fiziskas personas datu apstrāde BRAIS tiek veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai ir tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par saviem apstrādātajiem personas datiem. Fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
(9) Informācijas sistēmā dati tiek iegūti no Komercreģistra, Biedrību un nodibinājumu reģistra, Politisko partiju reģistra, Mantojumu reģistra, Gaisa kuģu reģistra, Latvijas Kuģu reģistra, VID Datu noliktavas sistēmas, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas, VID Politiski nozīmīgu personu reģistra, VID publiskojamo datu bāzes, Fizisko personu reģistra, Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas, CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra, sistēmas “Valsts vienotā datorizētā Zemesgrāmata”, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas, Būvniecības informācijas sistēmas, Elektronisko iepirkumu sistēmas (vai IUB Publikāciju vadības sistēmas), Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektu vienotās informācijas sistēmas un Biroja Elektronisko datu ievades sistēmas.
(10) Ministru kabinets nosaka Biroja risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, iekļaujamās informācijas apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu glabāšanas nosacījumus un kārtību. "
(1) Biroja risku analīzes informācijas sistēma (turpmāk – BRAIS) un tās programmnodrošinājums ir valsts informācijas sistēma, kuras uzturēšanu un attīstību finansē no valsts pamatbudžeta.
(2) BRAIS izmantošanas mērķis ir nodrošināt Biroja datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti par šā panta trešajā daļā minētajām personām nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
(3) BRAIS pārzinis un turētājs ir Birojs, kas organizē un vada informācijas sistēmas darbību atbilstoši šā panta otrajā daļā paredzētajam izmantošanas mērķim, kā arī veic datu apstrādi:
1) par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Krimināllikuma izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī par politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 25.panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par Krimināllikuma 326.2 un 326.3 pantā minētajiem valsts vai pašvaldības iestādes darbiniekiem, kuri nav valsts amatpersonas, vai valsts institūciju pilnvarotām tādām pašām personām, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, šo personu radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
4) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
5) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir kāda no 1., 2., 3. un 4. punktā minētajām personām.
(4) BRAIS netiek veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem.
(5) BRAIS tiek apstrādāta informācija par personām, faktiem un notikumiem šajā likumā Birojam noteikto funkciju izpildei.
(6) BRAIS tiek apstrādātas šā panta trešās daļas 1. – 4. punktā minēto fizisko personu šādas datu kategorijas:
1) identifikācijas dati;
2) dati par amatiem un dati, kas norāda uz piederību valsts amatpersonas statusam;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību;
6) dati par patiesajiem labuma guvējiem.
(7) Lai identificētu personas, par kurām atbilstoši KNAB kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude, BRAIS tiek veikta profilēšana, pamatojoties uz šā panta sestajā daļā minētajām datu kategorijām.
(8) Fiziskas personas datu apstrāde BRAIS tiek veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai ir tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par saviem apstrādātajiem personas datiem. Fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
(9) Informācijas sistēmā dati tiek iegūti no Komercreģistra, Biedrību un nodibinājumu reģistra, Politisko partiju reģistra, Mantojumu reģistra, Gaisa kuģu reģistra, Latvijas Kuģu reģistra, VID Datu noliktavas sistēmas, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas, VID Politiski nozīmīgu personu reģistra, VID publiskojamo datu bāzes, Fizisko personu reģistra, Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas, CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra, sistēmas “Valsts vienotā datorizētā Zemesgrāmata”, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas, Būvniecības informācijas sistēmas, Elektronisko iepirkumu sistēmas (vai IUB Publikāciju vadības sistēmas), Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektu vienotās informācijas sistēmas un Biroja Elektronisko datu ievades sistēmas.
(10) Ministru kabinets nosaka Biroja risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, iekļaujamās informācijas apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu glabāšanas nosacījumus un kārtību. "
Iebildums
Lai arī sistēma tiek veidota kā datu uzkrāšanas, monitoringa un analīzes rīks vienas iestādes vajadzībām, tomēr būtu izskatāmi risinājumi arī datu nodošanai (piekļuvei) citām iestādēm, vismaz tām, kam arī kontrolējoši uzraugošās funkcijas, Valsts kontrole, piemēram.
Tāpat uzskatām, ka nepieciešama informācijas publicēšana atvērto datu portālā par statistikas rādītājiem vai cita veida publiskojamiem datiem.
Datu izgūšana "pa tiešo" ar nosauktajām IS, iespējams, dažos gadījumos ir dārga ekstra, ja paralēli tiks nodrošināta datu iegūšana izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR).
Tāpat uzskatām, ka nepieciešama informācijas publicēšana atvērto datu portālā par statistikas rādītājiem vai cita veida publiskojamiem datiem.
Datu izgūšana "pa tiešo" ar nosauktajām IS, iespējams, dažos gadījumos ir dārga ekstra, ja paralēli tiks nodrošināta datu iegūšana izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR).
Piedāvātā redakcija
-
