Atzinums

Projekta ID
22-TA-3230
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši noteikumu projekta “Reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas kārtība” 23.punktam un Vadlīnijas par Reģionālās attīstības indikatoru modulī iekļautajām datu kopām, to struktūru un datu nodošanas kārtību projekta 1.6.1.apakšpunktam , Valsts ieņēmumu dienests datus var nodot XLS formātā, ne tikai līdz noteikumu projekta “Reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas kārtība” 23.punkta noteiktajam periodam, bet kā noteikts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vadlīniju projektā “Reģionālās attīstības indikatoru modulī iekļautajām datu kopām, to struktūru un datu nodošanas kārtību projekta ” 1.6.1.apakšpunktam, kurš nav terminēts. Šobrīd gan vadlīniju projekts “Reģionālās attīstības indikatoru modulī iekļautajām datu kopām, to struktūru un datu nodošanas kārtību projekta ” Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas mājaslapas sadaļā “Reģionālās attīstības uzraudzība un novērtēšana” nav ievietotas.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar 2014.gada 1.jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr.367 7.pielikumu, kurā nav lauka, kas tiek  ierakstīts noteikumu projekta 15.4. apakšpunktā un Valsts ieņēmumu dienests sagatavos datu iepriekšēja struktūra, kur tiek norādīts tikai gads.
 Ņemot vērā, ka Valsts ieņēmumu dienests datus nodot par gadu, tad lūdzam papilināt noteikumu projekta 15.4.apakšpunktu aiz vārda "datums" ar vārdiem "vai gads".
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Valsts ieņēmumu dienests iepriekš izmaiņas datu nodošanā nebija plānojis, nepieciešams paredzēt, ka arī datus  par 2023.gadu iespējams nodot esošajā kārtībā, piemērojot Ministru kabineta 2014. gada 1. jūlija noteikumus Nr. 367 "Reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas kārtība".
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 13.2.apakšpunktā tiek noteikts, ka pašvaldībām ir pienākums sniegt datus, kuri tiks norādīti noteikumu projekta 6.7.apakšpunktā minētajās vadlīnijās, lūdzam izvērtēt, vai datu sagatavošana neradīs pašvaldībām papildu izdevumus, attiecīgo informāciju norādot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
          Ar noteikumu projekta 13.punktu un tā pielikumu tiek noteikts sniedzamo datu apjoms, 14.punktā tiek noteikti datu nodošanas kanāli un 15.punktā minimālās prasības informācijas sniegšanai par datu kopām, un noteikumu projekta 16.punktā ir norādīts, ka šo noteikumu ​pielikumā minēto datu precīzs saturs, struktūra un formāts ir norādīts 6.7. apakšpunktā minētajās vadlīnijās.
          Noteikumu projekta anotācijas 1.3.sadaļā ir norādīts, ka MK noteikumu projektā ir iekļauts 6.7. apakšpunkts, kas nosaka, ka VARAM izstrādā un aktualizē vadlīnijas par RAIM iekļautajām datu kopām, to struktūru un datu nodošanas kārtību. VARAM vadlīnijas saskaņo ar MK noteikumu projekta 13. punktā minētajām institūcijām un ievieto tīmekļa vietnē www.varam.gov.lv, informējot par to MK noteikumu projekta 13. punktā minētās institūcijas un VRAA.
          Tādējādi noteikumu projekta un tā anotācijas izriet, ka ar noteikumiem tiek noteikts sniedzamās saturs, informācijas sniegšanai minimālās prasības un savukārt kārtība, kādā tiek sniegta informācija tiek noteikta vadlīnijās.
           Iestāžu sadarbības pamatnoteikumi izriet no Valsts pārvaldes iekārtas likuma. Līdz ar to, datu kopas, to struktūra un datu nodošanas kārtība tiek noteikta slēdzot starpresoru vienošanās ar konkrētām institūcijām atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas  likumā noteiktajam, savukārt vadlīnijas varētu kalpot kā informācija, kur vienā dokumentā ir apkopots kā citas institūcijas sniedz informāciju. Tāpat pirms starpresoru vienošanās parakstīšanas iestāde saskaņo projektu ar augstāku iestādi. Līdz ar to ar vienošanos tiek noregulēta iestāžu savstarpējā sadarbība.
         Līdz ar to datu nodošanas kārtība izriet no starpresoru vienošanas, nevis no vadlīnijām.
Savukārt vadlīnijas ir konkrētas iestādes izdots dokuments, ko izdevējiestādes apstiprina ar rīkojumu.
Ievērojot minēto, lūgums papildināt noteikumu projekta anotāciju skaidrojot, ka slēdzot starpresoru vienošanos iestādes vienojās par datu nodošanas kārtību.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto informāciju saistībā ar RAIM papildinājumu uzturēšanai nepieciešamo finansējumu 248 897 euro apmērā, skaidrojot, vai tas nepieciešams no 2026.gada un vai arī tas ir pieprasīts anotācijā minētā prioritārā pasākuma pieteikuma ietvaros, kā arī detalizētāk skaidrot izmaksu apmēru, ņemot vērā, ka tas ir būtiski lielāks kā esošais finansējums RAIM uzturēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktā detalizētāk skaidrot papildu nepieciešamā finansējuma aprēķinu, ņemot vērā, ka RAIM jaunas funkcionalitātes izmaksas būtiski pārsniedz esošo finansējumu RAIM uzturēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto informāciju, ka Reģionālās attīstības indikatoru moduļa (turpmāk – RAIM) esošās funkcionalitātes uzturēšana tiek paredzēta esošo resursu ietvaros 81 472 euro apmērā, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 1.1. apakšpunktā ailēs “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīto informāciju, proti, 0 vietā norādot 81 472 euro.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļā ir norādīts, ka nepieciešamais finansējums ir pieprasīts kā daļa no prioritārā pasākuma “Administratīvi teritoriālās reformas uzraudzības nodrošināšana”, tomēr norādām, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022.gada 30.jūnijā vēstulē Nr.1-132/4676 iesniegtā prioritārā pasākumu pieteikuma 21_15_P “Administratīvi teritoriālās reformas uzraudzības nodrošināšana” ietvaros pieprasītais finansējums 2024. un 2025.gadam ir mazāks nekā anotācijas 3.sadaļas attiecīgajiem gadiem ailē “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” 2.1.apakšpunktā, kā arī 6. un 7.punktā norādītais finansējums. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 3.sadaļā norādīto ietekmi uz budžetu, norādām, ka jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2023.gadam un turpmākajiem gadiem ir izskatāms likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem. Vienlaikus lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija” papildināt ar informāciju, kā tiks nodrošināta noteikumu projekta ieviešana, ja budžeta procesā papildu finansējums netiks piešķirts. Papildus vēršam uzmanību, ja noteikumu projekta ieviešana nav iespējama bez papildu finansējuma piešķiršanas, tad noteikumu projekta turpmāka virzība ir iespējama tikai tad, ja budžeta sagatavošanas procesā tiek atbalstīts nepieciešamais papildu finansējums tā īstenošanai. Vienlaikus norādām, ka attiecībā uz jaunu amata vietu izveidi būtisks ir Valsts kancelejas viedoklis.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši ES struktūrfondu regulējumam par finanšu instrumentiem parasti tiek uzskatītas kredītiestāžu garantijas, aizdevumi, riska kapitāls un citi instrumenti, lūdzam izvērtēt, vai  noteikumu projekta 13.2.2. apakšpunktā minētie "ārvalstu finanšu instrumenti" atbilst šim sarakstam. Gadījumā, ja šeit tiek domāts par vispārīgajiem atbalsta veidiem, kuri tiek sniegti paralēli ar ES fondiem, tad lūdzam izteikt  13.2.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
"13.2.2. Eiropas Savienības fondu vai citu ārvalstu atbalsta instrumentu finansēto projektu novērtēšanas un uzraudzības veikšanai". 
12.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.2.apakšsadaļu ar pamatojumu paredzētajam projekta spēkā stāšanās termiņam - 2023.gada 1.janvārim.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt anotāciju ar informāciju vai zemsvītras atsaucēm par ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” ietvaros izveidotajām informācijas sistēmām, kas minētas anotācijas tekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 5.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-