Projekta ID
23-TA-532Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Aizsardzības ministrijas precizētais Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra noteikumos Nr.632 “Kārtība, kādā Jaunsardzes centra darbiniekam un uz Jaunsardzes centru pārvietotam profesionālā dienesta karavīram kompensē mācību izdevumus, un šo izdevumu kompensēšanas un atmaksāšanas nosacījumi”” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.
Projekta 2. punktā piedāvātais Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra noteikumu Nr.632 “Kārtība, kādā Jaunsardzes centra darbiniekam un uz Jaunsardzes centru pārvietotam profesionālā dienesta karavīram kompensē mācību izdevumus, un šo izdevumu kompensēšanas un atmaksāšanas nosacījumi”” (turpmāk – noteikumi) 1.1.1 apakšpunkts ir pretrunā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 100. punktā noteikto par noteikumu 1. punkta saturu. Šāda veida regulējumu par mācību izdevumu apjomu var iekļaut citos noteikumu punktos, piemēram, veidot noteikumu 2.1 punktu.
Projekta 2. punktā piedāvātais Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra noteikumu Nr.632 “Kārtība, kādā Jaunsardzes centra darbiniekam un uz Jaunsardzes centru pārvietotam profesionālā dienesta karavīram kompensē mācību izdevumus, un šo izdevumu kompensēšanas un atmaksāšanas nosacījumi”” (turpmāk – noteikumi) 1.1.1 apakšpunkts ir pretrunā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 100. punktā noteikto par noteikumu 1. punkta saturu. Šāda veida regulējumu par mācību izdevumu apjomu var iekļaut citos noteikumu punktos, piemēram, veidot noteikumu 2.1 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 2. punktā piedāvāto noteikumu 1.1.11. apakšpunktu nepieciešams papildus izvērtēt un piedāvājam to precizēt atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 26. panta pirmajā daļā noteiktajam regulējumam un otrajā daļā noteiktajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību, ka šobrīd projektā par mācību komandējumu saistītiem izdevumiem tiesiskais regulējums ir nepilnīgs, tāpēc to nepieciešams papildināt. Normas par mācību komandējumiem saistīto izdevumu apmēru jāveido izvērstā veidā, jo par šiem komandējuma izdevumiem tad tiks slēgts līgums. Vispārīgais regulējums par komandējumiem ir, piemēram, Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumos Nr.969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi”. Tieslietu ministrija pieļauj, ka noteikumos var veidot ārējās atsauces par citos normatīvajos aktos (komandējumu, grāmatvedības uzskaites) paredzēto regulējumu, jo šāds regulējums atbilstoši likuma pilnvarojumam būs mācību izdevumu kompensēšanas un atmaksāšanas nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrija vērš uzmanību, ka noteikumu 3. punktā esošais regulējums ir paredzēts un saistošs gan Jaunsardzes centra darbiniekiem, gan karavīriem. Savukārt noteikumu 4. punktā ir iekšējā atsauce uz noteikumu 3. punktu. Tādējādi noteikumu 4. punkta pirmā un otrā teikuma regulējums ir piemērojams gan Jaunsardzes centra darbiniekiem, gan karavīriem. Vienlaikus noteikumu 8. punkta pirmais teikums dublē noteikumu 4.punktā jau noteiktu regulējumu. Tieslietu ministrija piedāvā papildus izvērtēt noteikumos esošo regulējumu Jaunsardzes centra darbiniekiem un karavīriem, un iespēju robežās to veidot vienotu, bet atsevišķas normas viena veida darbībām paredzēt gadījumos, ja rīcība ir būtiski atšķirīga. Ja nepieciešamo grozījumu apjoms ir ievērojams, piedāvājam izvērtēt nepieciešamību noteikumus izteikt jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekts saistībā ar mācību maksas kompensācijas palielināšanu paredz arī palielināt dienesta laiku no trīs uz pieciem gadiem. Vēršam uzmanību, ka šādā gadījumā projektu nepieciešams papildināt ar pārejas noteikumu, kurā tiktu noteikts, ka projektā paredzētais regulējums nav piemērojams gadījumiem, kas ir uzsākti līdz jaunā regulējuma spēkā stāšanās brīdim. Vēršam uzmanību, ka dienesta termiņa palielinājums ir vērtējams kā privātpersonai nelabvēlīgs regulējums, tādēļ to nevar attiecināt uz visiem gadījumiem. Pārejas regulējumā nevar paredzēt, ka noteikumi nav piemērojami līgumiem par mācību izdevumu kompensēšanu, kas noslēgti līdz 2023. gada 1. septembrim, jo visi līgumi, kas noslēgti līdz minētajam termiņam saskaņā ar spēkā esošo regulējumu, ir saistoši kopsakarībā ar noteikumos paredzēto regulējumu, kāds bija spēkā līguma slēgšanas brīdī. Vienlaikus norādām, ka noteikumi šobrīd par mācību izdevumu kompensāciju paredz līgumus, kas noslēgti starp Jaunsardzes centru un izglītības iestādi (noteikumu 4. punkts), par mācību izdevumu kompensēšanu, kas noslēgti karavīram (noteikumu 6. punkts), bet Jaunsardzes centra darbiniekam līgums par mācību izdevumu kompensēšanu un attiecīgi arī atmaksas pienākums līguma nepildīšanas gadījumā ar darba devēju netiek paredzēts. Tādējādi pārejas regulējumu šobrīd nevar saistīt ar noslēgtajiem līgumiem un jāparedz citi nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-