Atzinums

Projekta ID
22-TA-2628
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ar noteikumu projektu tiek paredzēts, ka noteikumu projekta 3.punktā minētos uzdevumus pirmās nepieciešamības preču nodrošināšanai pilda SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (turpmāk - Possessor). Noteikumu projekta 6.punkts nosaka, ka Ekonomikas ministrija un Possessor noslēdz līgumu par šo noteikumu 3.punktā noteikto uzdevumu izpildi. Ievērojot norādīto, lūdzam skaidrot, kādu līgumu Ekonomikas ministrija ar Possessor slēgs. 
Vienlaikus, ņemot vērā anotācijā norādīto, proti, ka: "lai arī Possessor nav iepriekšēja pieredze ar pirmās nepieciešamības preču nodrošināšanu, Possessor vēsturiski ir izveidojusi būtisku pieredzi dažādu valsts aktīvu pārvaldībā. Vienlaikus. Possessor juridiskais statuss dod iespēju sekmīgi plānot darbību ilgtermiņā", lūdzam skaidrot, kāpēc tieši Possessor ir tas, kas veiks noteikumu projektā minētos uzdevumus un, vai ir izvērtēti citi varianti, kas varētu šos noteikumu projektā minētos uzdevumus veikt. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projektu SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" plāno finanšu līdzekļus šādu izdevumu segšanai:
3.2.1. pirmās nepieciešamības preču iegāde un to krājumu atjaunošana;
3.2.2. pirmās nepieciešamības preču piegāde līdz to uzglabāšanas vietai;
3.2.3. pirmās nepieciešamības preču uzglabāšana;
3.2.4. šajos noteikumos noteikto uzdevumu īstenošanas nodrošināšana.

Lūdzam papildināt anotāciju ar finansējuma avotu, kas paredzēts minēto darbību segšanai (izņemot pirmās nepieciešamības preču krājumu izveidošanu), kā arī ņemot vērā, ka SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” atbilstoši Eiropas Savienības nacionālo un reģionālo kontu metodoloģijai (EKS)  ir klasificēta vispārējās valdības sektorā un ar savu saimniecisko un finanšu darbību ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu, lūdzam papildināt anotācijas sadaļu pie “Cita informācija” ar informāciju par indikatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci sadalījumā pa gadiem, atbilstoši EKS metodoloģijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” resora 74. “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā  18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” bija paredzēts finansējums iedzīvotāju nodrošināšanai ar pirmās nepieciešamības precēm valsts apdraudējumu gadījumā 2023.gadā 6 222 980 euro apmērā, 2024. un 2025.gadā ik gadu 12 445 960 euro apmērā, proti pirmās nepieciešamības preču krājumu izveidošanai, nevis to uzglabāšanai un krājumu atjaunošanai.
Lūdzam anotācijas attiecīgajā sadaļā skaidri norādīt finansējuma apmēru, kas ir nepieciešama krājumu izveidošanai un tikai tādā apmērā paredzēt to pārdalei no programmas  18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem”.  Vēršam uzmanību arī uz  likumā “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” 70. panta 3. punktā minēto, ka, lai nodrošinātu paredzēto valsts budžeta līdzekļu maksimāli efektīvu izlietošanu, finanšu ministram ir tiesības ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei no šā panta pirmajā daļā minētās programmas pārdalīto un noteiktajiem mērķiem neizmantoto finansējumu pārdalīt no ministrijas vai citas centrālās valsts iestādes budžeta uz šā panta pirmajā daļā minēto programmu.
Lūdzam attiecīgi precizēt anotācijas 3. sadaļas apakšsadaļu "Cita informācija", t.sk. precizējot atsauci uz likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gada” 5.panta 3.punktu, kā arī atsauci  uz minēto likuma pantu lūdzam precizēt arī Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4.punktā. 

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai arī Finanšu ministrijas izteiktajam priekšlikumam, Ekonomikas ministrija izziņas 32.punktā norāda, ka izteiktais priekšlikums nav ņemts vērā, jo tiesiskās situācijas Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma, Mobilizācijas likuma un noteikumu projekta piemērošanā praksē var būt ļoti plašas un dažādas, kas vienlaikus nav iepriekš prognozējamas, kā arī nākotnē veiktie grozījumi var  ietekmēt tiesību normu piemērošanas metodoloģiju minētajos normatīvajos aktos, Finanšu ministrijas ieskatā, tomēr, ņemot vērā, ka noteikumu projekta grozījumi tiek virzīti šobrīd un uz šo brīdi būtu jākonstatē Mobilizācijas likuma un attiecīgi arī Ministru kabineta noteikumu projekta normas kā speciālās tiesību normas attiecībā pret Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu piemērošanu attiecībā uz pirmās nepieciešamības preču, proti, valsts kustamās mantas, atsavināšanu (izsniegšanu) iedzīvotājiem valsts apdraudējuma gadījumā, šo noteikumu anotācija būtu papildināma ar informāciju par Mobilizācijas likuma un attiecīgi arī Ministru kabineta noteikumu projekta normu kā speciālā regulējuma attiecībā pret Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu piemērošanu attiecībā uz pirmās nepieciešamības preču, proti, valsts kustamās mantas, atsavināšanu (izsniegšanu) iedzīvotājiem valsts apdraudējuma gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punktu, izsakot to piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
3. Pieņemt zināšanai, ka plānotais finansējums iedzīvotāju nodrošināšanai ar pirmās nepieciešamības precēm valsts apdraudējuma gadījumā 2023. gadā 6 222 980 euro apmērā netika pieprasīts.