Atzinums

Projekta ID
23-TA-212
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas 2023.gada 6.februāra atzinumā izteikto iebildumu, ka šobrīd neatbalstām Ministru kabineta rīkojuma projekta tālāku virzību, pirms Ministru kabinetā tiek izskatīti normatīvie akti, kas saistīti ar šo rīkojuma projektu, un kuru ieviešanas rezultātā plānots rast finansējumu rīkojuma projektā paredzēto normu izpildei. Attiecīgi šobrīd nevirzot normatīvā akta projektu bez finansiāla seguma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta rīkojuma projekta 1.punktu, pirms vārdiem "pedagogu zemākās darba samaksas pieauguma grafiku" papildinot ar vārdu "indikatīvo".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas 2023.gada 6.februāra atzinumā izteikto iebildumu, ka pedagogu darba samaksas pieauguma grafiku 2024.gadā plānots pārskatīt pamatojoties uz Centrālās statistikas pārvaldes darba samaksas struktūras apsekojumu “Pārskats par darba samaksas struktūru’’ par 2022.gadu. Norādām, ka iekļaujot rīkojuma projektā šādu punktu, tiek radīta nenoteiktība, kuras rezultātā var rasties neprognozējamas saistības valsts budžetam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nav skaidrs pamatojums anotācijas 1.3.apakšsadaļā sniegtajai informācijai par ikgadējo pedagogu darba samaksas palielinājumu proporcionāli tik lielā apmērā:
- vispārējā izglītībā no 01.09.2023. par 13,3%, no 01.01.2024 vēl par 12,2% un no 01.01.2025 vēl par 8,5%;
- pirmsskolas izglītībā no 01.09.2023. par 15,8%, no 01.01.2024 vēl par 16,6% un no 01.01.2025 vēl par 14,5%;
- augstākajā izglītībā no 01.09.2023. par 13% un no 01.01.2024 vēl par 12%.

Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.apakšsadaļā sniegtā informācija par pedagogu darba samaksas palielinājumam nepieciešamā finansējuma apmēra noteikšanas principu - nepieciešamā finansējuma apmērs nākamajam periodam noteikts ņemot par pamatu 2023.gada pagaidu budžetā apstiprināto finansējumu pedagogu darba samaksai un to palielinot proporcionāli zemākās vienas stundas likmes pieaugumam - veido pretrunu ar ar 2021. gada 21. decembra Ministru kabineta rīkojumu Nr. 992 apstiprināto Koncepciju par jaunā pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa “Skolēns pašvaldībā” ieviešanu, atbilstoši kurai rīkojuma projekta anotācijā iekļautajiem aprēķiniem būtu jābalstās nevis uz proporcionāla budžetā plānotā finansējuma pieaugumu, bet gan uz detalizētiem un faktos balstītiem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas trešajā sadaļā minēts, ka zemākās vienas stundas likmes paaugstināšanai 2023.gada 4 mēnešiem pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai būtu nepieciešami 5 461 687 eiro. Balstoties un normatīvajos aktos noteikto un izvērtējot pedagogu tarifikācijas 2022./2023. mācību gadam, tai skaitā arī, ņemot vērā paredzēto slodzes līdzsvarošanu (65%/35%), Izglītības un zinātnes ministrija ir aprēķinājusi, ka indikatīvi papildu nepieciešamais finansējums ir 1 293 620 eiro, bet  pārējais finansējums  4 168 067 eiro apmērā nodrošināms kārtojot skolu tīklu. Vienlaikus rīkojuma projekta 7.punkts paredz pieņemt zināšanai, ka, ņemot vērā skolu tīkla sakārtošanas procesu 2023.-2025.gadā, zemākās darba samaksas likmes pieaugums negarantē proporcionālu mērķdotācijas apmēra uz vienu izglītojamo pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai pieaugumu. Pamatojoties uz iepriekš minēto, lūdzam anotācijā skaidrot, kādā veidā papildus aprēķinātais finansējums pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai  1 293 620 eiro apmērā tiks sadalīts un piešķirts pašvaldībām, ievērojot pašreizējo Ministru kabineta noteikto kārtību, kādā tiek aprēķināta un sadalīta valsts budžeta mērķdotācijas pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējām izglītības iestādēm.  
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļas "Cita informācija" pirmajā rindkopā svītrot vārdus "kas saskaņots ar Finanšu ministriju", jo pamatojošā informācija ir sniedzama atbilstoši faktiskajai situācijai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā sniegto informāciju, jo no anotācijas 1.-5.punktā ietvertās informācijas nav skaidrs, vai viss uzrādītais finansējums ir nepieciešams papildus, vai arī to ir iespējams nodrošināt esošo budžeta līdzekļu ietvaros. Norādām, ka atbilstoši anotācijas aizpildīšanas metodikai, 4.punktā norāda kompensējošos pasākumus, ar kuriem paredzēts nodrošināt normatīvā regulējuma īstenošanu, un 6.punktā norāda informāciju, kādas izmaiņas veiktas, lai nodrošinātu kompensējošos pasākumus esošā budžeta ietvaros.
Vienlaikus precizētā finansiālā ietekme norādāma arī anotācijas 3.sadaļas 5.1.apakšpunktā.

Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 12.decembra noteikumiem Nr.994 “Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem” no valsts budžeta līdzekļiem augstskolām netiek finansētas konkrētas izdevumu pozīcijas, bet gan studiju vietas. Vienlaikus Izglītības un zinātnes ministrija katru gadu aprēķina studiju vietas bāzes izmaksas nākamajam budžeta gadam (t.i., no 1.janvāra līdz 31.decembrim).
Ņemot vērā minēto, finansējuma pieaugumu akadēmiskā personāla atlīdzībai ir iespējams ieplānot tikai no 2024.gada janvāra, nevis 2023.gada septembra. Attiecīgi precizējams Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4.punkts un svītrojams 10., 11., 12. un 13.punkts.
Papildus norādām, ka Ministru kabineta rīkojuma projektam nav pievienoti aprēķini, kas pamato papildu nepieciešamā finansējuma apmēru akadēmiskā personāla atlīdzības likmju paaugstināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas trešajā sadaļā minēto informāciju, ka papildu nepieciešamais finansējums slodzes līdzsvarošanai tiks aprēķināts pēc pedagogu, tajā skaitā atbalsta personāla, darba slodžu un to līdzsvarošanas iespēju un risinājumu izvērtēšanas, bet nav sniegta informācija par tā apmēru, norādām, ka iekļaujot MK sēdes protokollēmumā šādu punktu, tiek radīta nenoteiktība, kuras rezultātā var rasties neprognozējamas saistības valsts budžetam.
Piedāvātā redakcija
-