Atzinums

Projekta ID
22-TA-2217
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
15.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzu papildināt 10.panta otro daļu ar jaunu apakšpunktu, aiz 2. apakšpunkta: "2') līdzdalība divējādas lietojamības infrastruktūras uzturēšanā un attīstībā;"
Skaidrojam, ka lielākajā daļa ES dalībvalstu kosmosa infrastruktūra ir divējādas lietojamības infrastruktūra, kuras finansēšanā piedalās aizsardzības sektors. 
 
Piedāvātā redakcija
2') līdzdalība divējādas lietojamības infrastruktūras uzturēšanā un attīstībā;
2.
Likumprojekts
Iebildums
Atkārtoti aicinām AM izvērtēt riskus un papildināt 10. panta trešo daļu ar jaunu apakšpunktu 1 prim: "1') ar valsts un aizsardzības nozares drošības interesēm saistītus ierobežojumus atbalsta saņēmējiem, sadarbības partneriem un zināšanu pārnesei;"
Šāda norma ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts aizsardzības intereses un pamatotos gadījumos ierobežotu finansējuma saņēmēju loku, noteiktu specifiskus nosacījumus projekta izpildei un rīcībai ar rezultātiem. 
Vēršam uzmanību uz to, ka pašlaik spēkā esošajos Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumos Nr. 548 “Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam” ir noteikts plašs iespējamo finansējuma saņēmēju loks, kā arī 548. MK noteikumi neparedz uzņēmuma vai organizācijas, kas piesakās dalībai konkursā, vērtēšanu saistībā ar tās dibinātājiem, faktiskajiem īpašniekiem vai patiesā labuma guvējiem, kuri var būt arī trešo valstu pārstāvji. Vēršam uzmanību uz to, ka, piemēram, ES programmā Apvārsnis Eiropa, Regulas 22.panta 5.punktā šada norma ir ietverta, lai nodrošinātu ES stratēģisko interešu aizsargāšanu: "... For duly justified and exceptional reasons, in order to guarantee the protection of the strategic interests of the Union and its Member States, the work programme may also exclude the participation of legal entities established in the Union or in associated countries directly or indirectly controlled by non- associated third countries or by legal entities of non-associated third countries from individual calls for proposals, or make their participation subject to conditions set out in the work programme."
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumi Nr. 548 “Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam” zaudēs spēku, jo līdz ar grozījumiem Mobilizācijas likumā tiks svītrots MK noteikumu izdošanas pamats, aicinām AM apsvērt deleģējuma papildināšanu. 
 
Piedāvātā redakcija
"1') ar valsts un aizsardzības nozares drošības interesēm saistītus ierobežojumus atbalsta saņēmējiem, sadarbības partneriem un zināšanu pārnesei;"
3.
Likumprojekts
Iebildums
Nevaram piekrist AM skaidrojumam izziņā: "Norādām, ka kritērijs ir preču radīšana, produktu izstrāde, kas var būt neinovatīva."

10.panta ceturtajā daļā tiek paredzēta iespēja par valsts budžeta līdzekļiem finansēt un īstenot fundamentālos un lietišķos pētījumu projektus, nepiemērojot Zinātniskās darbības likumā noteiktās prasības. 
Skaidrojam, ka fundamentālo un lietišķo pētījumu pētnieciskās darbības, kas var dot ieguldījumu preču un produktu radīšanā, tiek iedalītas pēc tehnoloģiju gatavības līmeņiem (TRL). Ilustrācijai pievienojam citātu no Apvārsnis 2020 darba programmas apraksta: "HORIZON 2020 – WORK PROGRAMME 2014-2015 General Annexes G. Technology readiness levels (TRL) Where  a topic description refers to a TRL, the following definitions apply, unless otherwise specified: TRL 1 – basic principles observed; TRL 2 – technology concept formulated; TRL 3 – experimental proof of concept; TRL 4 – technology validated in lab; TRL 5 – technology validated in relevant environment (industrially relevant environment in the case of key enabling technologies) ; TRL 6 – technology demonstrated in relevant environment (industrially relevant environment in the case of key enabling technologies) ; TRL 7 – system prototype demonstration in operational environment  TRL 8 – system complete and qualified ; TRL 9 – actual system proven in operational environment (competitive manufacturing in the case of key enabling technologies; or in space).

Tikai TRL 7-9 ir pamatota produktu prototipu testēšana operacionālā vidē, kuru vislabāk var nodrošināt  AM un AM padotības iestādes vai kapitālsabiedrības. TRL 1-5 ir zinātniski projekti, un tiem ir nepieciešama kvalitatīva zinātniskā ekspertīze, ko var nodrošināt jomas eksperti (t.sk ārzemju eksperti). IZM pieņem zināšanai, ka AM stiprinās savu inhouse zinātnisko ekspertīzi, tomēr norāda, ka tik mazā valstī kā Latvija, to nav iespējams nodrošināt vienas institūcijas struktūrvienības ietvaros. Tādēļ IZM aicina AM apsvērt uzticama un kvalificēta ekspertu tīkla izveidi, kas veicinātu sistēmas iekšējās kompetences un kvalitātes izaugsmi. 
 
Piedāvātā redakcija
(4) Aizsardzības ministrijas vai līdzdalības kapitālsabiedrību patstāvīgi realizētus fundamentālos un lietišķos pētījumu projektus, kuru ietvaros tiek izmantotas (radītas) stratēģiskas nozīmes preces, vai izmantota (radīta) tāda informācija, kuras izpaušana var radīt kaitējumu valsts drošībai, Aizsardzības ministrija finansē no tai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, nepiemērojot Zinātniskās darbības likumā noteiktās prasības zinātniskās darbības finansēšanai, nodrošinot neatkarīgu zinātniskās kvalitātes ekspertīzi. 
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam svītrot tekstu "Tāpat norādāms, ka attiecīgā panta redakcija šobrīd ir saskaņota arī ar Izglītības un zinātnes ministriju" attiecībā uz skaidrojumu par 10. panta ceturtajā daļā paredzēto iespēju nepiemērot Zinātniskās darbības likumā noteikto kārtību. Izglītības un zinātnes ministrija ir izteikusi rakstisku iebildumu 26.10.2022 un ir piedāvājusi precizētu redakciju. 
Piedāvātā redakcija
-