Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
21-TA-984
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.1. un 9.2. apakšpunkts noteic, ka, izvērtējot projekta sākotnējo ietekmi, cita starpā vērtē iespējamās alternatīvas, kas paredz zemāka līmeņa vai cita veida tiesiskā regulējuma izstrādi vai neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, kā arī vērtē tiesiskā regulējuma vienkāršošanas iespējas. Vērtējot projekta sākotnējo ietekmi, vērtē arī projekta efektivitāti mērķa sasniegšanā, tai skaitā vispusīgi vērtējot alternatīvo risinājumu ieviešanas trūkumus un priekšrocības. Vēršam uzmanību, ka tiesību akta projekta anotācijas 1.3. sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļā "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?" ne vien norāda, vai alternatīvie risinājumi ir izvērtēti, bet arī raksturo izvērtētos alternatīvos risinājumus (sk. Valsts kanceleja. Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā, 2021. 49. lpp.).

Ievērojot minēto, lūdzam papildināt projekta anotācijas 1.3. sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļu "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?" ar izvērtēto alternatīvo risinājumu raksturojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projektā ietvertā regulējuma izriet, ka projekts tieši skars būvspeciālistus. Piemēram, projekta 10. punkts paredz noteikt, ka Ministru kabineta 2018. gada 20. marta noteikumu Nr. 169 "Būvspeciālistu kompetences novērtēšanas un patstāvīgās prakses uzraudzības noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 169) 65.2. apakšpunktā noteiktā maksa par Latvijas standartu tiešsaistes lasītavas abonēšanu, ko būvspeciālisti maksā saskaņā ar kompetences pārbaudes iestādes un nacionālās standartizācijas institūcijas noslēgto līgumu, turpmāk būs jāmaksā līdz kārtējā gada 1. februārim. Projekta 4. punkts paredz noteikt, ka turpmāk ekspertu komisijā, kas nodrošina Noteikumu Nr. 169 19. punktā minēto kompetences novērtēšanu, varēs iekļaut arī būvspeciālistus, kuru sertifikāta darbība bijusi apturēta, pamatojoties uz Noteikumu Nr. 169 51.2. apakšpunktu. Projekts paredz arī citus grozījumus, kas, Tieslietu ministrija ieskatā, rada ietekmi uz būvspeciālistiem. 

Ievērojot minēto, lūdzam papildināt projekta anotācijas 2. sadaļu ar skaidrojumu par projekta ietekmi uz būvspeciālistiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Noteikumu Nr. 169 7.8. apakšpunkts paredz pienākumu iestādei, kas veic būvspeciālistu kompetences novērtēšanu un patstāvīgās prakses uzraudzību (turpmāk – kompetences pārbaudes iestāde), izstrādāt un saskaņot ar Ekonomikas ministriju un publicēt tīmekļvietnē būvspeciālistu kompetences pārbaudes saturu, kārtību un minimālās praktiskā darba pieredzes programmu. Arī Noteikumu Nr. 169 7.9., 7.10., 7.11. un 7.12. apakšpunkts paredz kompetences pārbaudes iestādes pienākumu saskaņot ar Ekonomikas ministriju tajos minētos dokumentus vai informāciju. Tieslietu ministrijas ieskatā, no Noteikumu Nr. 169 7.8., 7.9., 7.10., 7.11. un 7.12. apakšpunkta redakcijas izriet kompetences iestādes pienākums saskaņot ar Ekonomikas ministriju arī izmaiņas, kas veiktas šajos apakšpunktos minētajos dokumentos un informācijā. Proti, nav pamata secināt, ka kompetences pārbaudes iestādei būtu tiesības veikt izmaiņas ar Ekonomikas ministriju saskaņotajā Noteikumu Nr. 169 7.8., 7.9., 7.10., 7.11. un 7.12. apakšpunktā minētajā dokumentācijā bez Ekonomikas ministrijas saskaņojuma. Informējam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto regulējumu.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 2. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta anotācijas 1.3. sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļas "Pašreizējā situācija" 3. punktā un apakšsadaļas "Problēmas un risinājumi" 3. punktā ietverto atsauci uz Ministru kabineta 2019. gada 5. marta noteikumiem Nr. 100 "Būvspeciālistu uzraudzības un kompetences novērtēšanas cenrādis".
Piedāvātā redakcija
-