Atzinums

Projekta ID
23-TA-890
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
04.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ekonomikas ministrija atkārtoti vērš uzmanību, ka likumprojekts paredz virkni ierobežojumu, kas skar privātpersonu Satversmē noteiktās tiesības:
- ēdināšanas ierobežojumus;
- vecuma ierobežojums dalībai azartspēlēs palielināts no 21 gada;
- vecuma ierobežojums dalībai izlozēs noteikts no 18 gadiem;
- pienākums azartspēļu un izložu organizētājiem nodalīt azartspēļu organizēšanas vietās ēdināšanas sniegšanas pakalpojumu telpas no telpām, kurās tiek spēlētas azartspēles;
- ierobežojums azartspēļu darba laikam un interaktīvo azartspēļu organizēšanai no plkst. 06.00 līdz plkst. 09.00;
- ierobežojums azartspēļu organizēšanas vietā piedāvāt alkoholiskos dzērienus bez maksas.
Vēršam uzmanību, ka tiesības brīvi rīkoties ar privātīpašumu un veikt uzņēmējdarbību ir būtisks priekšnoteikums brīvā tirgus ekonomikas efektīvai funkcionēšanai. Attiecīgi lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju, izvērtējot katra likumprojektā noteiktā ierobežojuma atbilstību samērīguma principam:
a. Kāds ir piedāvāto ierobežojumu mērķis?  
b. Vai ierobežojums ir samērīgs?: 
i) vai izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, tas ir, vai ar tiem var sasniegt ierobežojuma leģitīmo mērķi; 
ii) vai mērķi nevar sasniegt ar citiem, personas tiesības mazāk ierobežojošiem līdzekļiem; 
iii) vai labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par personas tiesībām nodarīto kaitējumu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Par konstruktīvo nodalīšanu vēršam uzmanību uz to, ka anotācijā nav veikts detalizēts aprēķins par radīto administratīvo slogu, ņemot vērā būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādes izmaksas un būvju kadastrālās uzmērīšanas izmaksas. Šajā sakarā būtu nepieciešams arī ņemt vērā, ka telpu konstruktīvā nodalīšana var radīt nepieciešamību saskaņot būvniecības ieceri būvvaldē un pasūtīt jaunu būvju kadastrālo uzmērīšanu. Šis process atkarībā no Valsts zemes dienesta noslodzes var aizņemt laiku pat līdz 6 mēnešiem. Skatoties no šāda aspekta anotācijā arī nav veikt aprēķins par nodarītajiem zaudējumiem šajā sakarā, liedzot veikt uzņēmējdarbību. Papildus būtu nepieciešams arī ņemt vērā, ka faktiski liedzot izmantot esošās telpas atbilstoši līdzšinējām legālajam telpas lietošanas veidam, tiek skartas būves īpašnieka tiesības uz īpašumu. Lūdzam šajā sakarā anotācijā ietvert izvērstus argumentāciju par atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 105.pantam. Vienlaikus būtu nepieciešams ņemt vērā, ka ne visos gadījumos attiecīgās telpas būs iespējams sadalīt, ievērojot nepieciešamību saskaņā ar spēkā esošajiem būvnormatīviem nodrošināt atbilstošu evakuāciju. Tiesības lietot telpu atbilstoši projektētajam lietošanas veidam rodas ar šīs telpas atjaunošanas būvdarbu pabeigšanu saskaņā ar būvniecības jomas regulējumu (paziņojuma otrās daļas iesniegšanu vai atzīmi par būvdarbu pabeigšanu no būvvaldes puses Būvniecības informācijas sistēmā), nevis reģistrāciju Valsts Zemes dienestā. Tas vien, ka telpa tiks sadalīta vairākās telpās nemainīs to, ka apmeklētājs šajā vietā varēs visus attiecīgos pakalpojumus, kas pieejami šīs ēkas telpās.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
PTAC ieskatā, ņemot vērā pamatnostādnēs plānoto, kā arī Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas kompetenci un profesionalitāti azartspēļu likumības jomā, 82.panta otrās daļas 13.punktu atbikstošāk būtu izteiktā redakcijā, kura skaidri nosaka Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas uzdevumu uzraudzīt reklāmu azartspēļu jomā. Vienlaikus šī panta otrās daļas 14.punkta jēdziens "reklāmas nosacījumu ievērošana" var radīt neskaidrību par iestādes kompetenci izložu uzraudzības jomā. Proti, nav skaidri saprotams, vai šī tiesību norma nosaka iestādei uzdevumu uzraudzīt reklāmu izložu jomā kopumā, vai tikai šādas reklāmas atsevišķus elementus, kuru noteikšana patreizēja redakcijā ir neskaidra. Līdz to, šī punkta redakciju būtu nepieciešams precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
PTAC ieskatā 82.panta otrās daļas 13.un 14.punkts būtu nosakāms šādā redakcijā:
13) uzraudzīt reklāmu azartspēļu jomā;
14) uzraudzīt reklāmu izložu jomā.
 
4.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Ekonomikas ministrija atkārtoti vērš uzmanību, ka likumprojekts ievērojami ietekmes veselas nozares darbību, kas iespējami var rezultēties arī ar azartspēļu zāļu slēgšanu, ietekmi uz ienākumiem no ārvalstu ceļotājiem un valsts ieņēmumiem no nodokļiem, lūdzam izvērtēt regulējuma ietekmi uz tautsaimniecību, sniedzot iespējami vispusīgu izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Ekonomikas ministrija atkārtoti vērš uzmanību, ka likumprojekts paredz virkni jaunu pienākumu un prasību, kas veido administratīvās vai atbilstības izmaksas uzņēmējiem, un kuru izpildei nepieciešami papildu finanšu līdzekli (piemēram, spēlētāja vecuma pārbaude, spēlētāja reģistrācija, videoieraksta glabāšana, brīvprātīgās sadarbības programmas ieviešana, ar azartspēļu spēlēšanu saistīto risku uzraudzība un ar interaktīvo izložu spēlēšanu saistīto risku uzraudzība, azartspēļu zāļu vizuālā noformējuma prasības, funkcionāla telpu nodalīšana u.c.). Līdz ar to ir nepieciešams šo izmaksu detalizēts aprēķins (tie ir jāaprēķina uz visu mērķgrupu).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Ekonomikas ministrija atkārtoti vērš uzmanību, ka likumprojekts paredz virkni jaunu pienākumu un prasību, kas veido administratīvās vai atbilstības izmaksas uzņēmējiem, un kuru izpildei nepieciešami papildu finanšu līdzekli (piemēram, spēlētāja vecuma pārbaude, spēlētāja reģistrācija, videoieraksta glabāšana, brīvprātīgās sadarbības programmas ieviešana, ar azartspēļu spēlēšanu saistīto risku uzraudzība un ar interaktīvo izložu spēlēšanu saistīto risku uzraudzība, azartspēļu zāļu vizuālā noformējuma prasības, funkcionāla telpu nodalīšana u.c.). Līdz ar to ir nepieciešams šo izmaksu detalizēts aprēķins (tie ir jāaprēķina uz visu mērķgrupu).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ekonomikas ministrija vērš uzmanību, ka regulējumam, kas paredzētu Inspekcijas tiesības ierobežot piekļuvi nelegālās reklāmas izplatīšanas saskarnēm vai neatļautas reklāmas saturam būtu jābūt regulētam Azartspēļu un izložu likumā, nevis tikai Elektronisko sakaru likumā. Vēršam uzmanību, ka elektronisko sakaru komersanti nevar bloķēt vai ierobežot reklāmas saturu tiešsaistes saskarnē, bet var ierobežot visu tīmekļvietni pēc domēna vārda vai IP adreses. Līdz ar to šāds risinājums nebūtu piemērojams, piemēram, Google ads reklāmas izņemšanai. Un līdz ar to bloķēšanas nav tikai elektronisko sakaru jomas jautājums.
Ekonomikas ministrija aicina noteikt Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijai bloķēsanas pilnvaras līdzīgi kā tās ir noteiktas PTAC un Veselības inspekcijai Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 26.15 panta piektajā daļā 
Piedāvātā redakcija
-