Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
21-TA-457
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija ir izskatījusi Aizsardzības ministrijas precizēto Ministru kabineta noteikumu projektu “Drošības noteikumi Jaunsardzes centra organizētajās nodarbībās un pasākumos” (turpmāk – projekts) un atbalsta tā tālāku virzību, vienlaikus izsakot šādus iebildumus.
1. Projekta 2. punktu nepieciešams svītrot, jo tas neatbilst Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma (turpmāk – likums) 2. panta ceturtajā daļā noteiktajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabinets ar projektā paredzētajiem noteikumiem var regulēt tikai Jaunsardzes centra organizētās nodarbības un pasākumus, nevis “gadījumus, kad plānota izglītojamo dalība citu juridisku vai fizisku personu nodarbībās vai pasākumos”. Tādējādi šāds punkts projektā var radīt maldinošu priekštatu, ka tajos esošais regulējums ir saistošs, piemēram, šaušanas sporta federācijām vai privātpersonām, kuras komercdarbības ietvaros organizē fiziskās atpūtas un izklaides pasākumus.
2. Projekta 3. punktu nepieciešams precizēt, proti, pēc vārda “Uzsākot” papildināt ar vārdiem “Jaunsardzes centra organizētās”, lai normu mērķis būtu nepārprotam un atbilstošs likuma pilnvarojumam. Papildus piedāvājam izvērtiet iespēju veidot šī mērķa apzīmējuma saīsinājumu un to konsekventi izmantot, lai turpmākajā projekta tekstā nerastos šaubas par regulējuma piemērošanas robežām.
3. Projekta 2. un 3. nodaļas nosaukumu, 4. nodaļas apakšnodaļu nosaukumus, kā arī šajās nodaļās esošo vispārīgo regulējumu nepieciešams papildus izvērtēt un precizēt atbilstoši likumā noteiktajam pilnvarojumam, proti, projektā nav jāparedz nodarbību un pasākumu plānošana un organizēšana, bet gan nodarbību un pasākumu drošības plānošana un organizēšana, kā arī drošības uzraudzība un kontrole nodarbību un pasākumu izpildes laikā. Piemēram, projekta 6. punktā vārdus “pasākuma plānu” var aizstāt ar vārdiem “pasākuma drošības plānu”, projekta 7. punkta ievaddaļā vārdus “pasākuma riska līmeni” var aizstāt ar vārdiem “pasākuma drošības riska līmeni”. Līdzīgi nepieciešams precizēt arī citas normas, lai projektā paredzētā regulējuma mērķis būtu nepārprotams.
4. Projekta 5. punktā šobrīd ir paredzēta nodarbību plānošana nometnēs. Vēršam uzmanību, ka likuma 5. panta pirmā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par nometņu organizēšanas un darbības kārtību. Tieslietu ministrijas ieskatā šajā projektā var iekļaut tikai regulējumu par drošības pasākumiem nometnēs, kas ir Jaunsardzes organizēti pasākumi, nevis to nodarbību plānošanu. Ievērojot minēto, projekta 5. punktu nepieciešams atbilstoši precizēt.
5. Projekta 6. punktā un turpmāk tiek izmantots apzīmējums “nodarbības vai pasākuma vadītājs”, bet vienlaikus projektā netiek skaidrots, kāds ir šīs personas statuss, lai viņu varētu nepārprotami identificēt. Likumā ir pietiekami precīzi noteikts, ka gan valsts aizsardzības mācības, gan arī Jaunsardzes interešu izglītību īstenošanu veic jaunsargu instruktori. Ievērojot minēto, projektu nepieciešams papildināt ar normu (norādi), ka “nodarbības vai pasākuma vadītājs” ir jaunsargu instruktors. Tādējādi šāda norāde projektā neradīs šaubas par nodarbības vai pasākuma vadītāja statusu un kompetenci, piemēram, aizsardzības ministra vai Jaunsardzes centra direktora iekšējo normatīvo aktu vai lēmumu izpildē.
6. Projekta 19.2.2. apakšpunktu nepieciešams precizēt, jo tajā nav pietiekami saprotami vārdi “stacionārā šaušana”. Vēršam uzmanību, ka normatīvajā aktā nevar izmantot neatrunātus, dažādi interpretējamus apzīmējumus. Ja šajā normā ir paredzēta šaušana šautuvē, piedāvājam to atbilstoši papildināt.
7. Projekta 22.8. apakšpunktu nepieciešams papildus izvērtēt un precizēt vai svītrot, jo šādi izteikta norma neatbilst likuma pilnvarojumam. Projektā nav jāveido regulējums par nodarbību dalībnieku apgūtajām zināšanām un prasmēm un to novērtējumu, bet gan drošību. Tādējādi šī projekta ietvaros nodarbībai būs pozitīvs novērtējums, ja nenotiks drošības incidents. Izņēmums varētu būt konkrētos gadījumos, ja nodarbības mērķis ir apgūt noteiktas projektā paredzētas drošības prasības.
8. Projekta 29. punktu piedāvājam precizēt un vārdus “mobilais tālrunis” aizstāt ar vārdiem “sakaru līdzekļi”. Vēršam uzmanību, ka tehnoloģiju attīstības procesā ir pieejami arī dažādi citi sakaru līdzekļi, kas nodrošina balss saziņu.
9. Projekta 39.3. apakšpunktā paredzēto prasību par neatliekamās medicīniskās palīdzības ārsta palīga brigādes dalību nodarbībā nepieciešams papildus izvērtēt saistībā ar projekta 9. un 10. punktā noteikto regulējumu. Projekta 39.3. apakšpunkts faktiski paredz, ka jebkurā šaušanas nodarbībā ar mazkalibra ieročiem, tai skaitā visām drošības prasībām aprīkotā šautuvē, būs nepieciešama neatliekamās medicīniskās palīdzības ārsta palīga brigādes dalība. Šāds regulējums var radīt pārmērīgu slogu nodarbību organizēšanai.
10. Projekta 40. punktu nepieciešams svītrot, jo šādi izteiktas normas mērķis nav saprotams. Tieslietu ministrija atkārtoti norāda, ka likuma pilnvarojums paredz veidot regulējumu par Jaunsardzes centra organizētajām nodarbībām un pasākumiem. Tādējādi Jaunsardzes centra darbinieka dalība pasākumos, kontroles ziņojuma sastādīšana un nodošana organizatoram projektā kā pēdējais punkts nav saprotama. Jaunsardzes centra darbinieku kompetence Jaunsardzes centra organizētās nodarbībās un pasākumos ir noteikta projekta 3. nodaļā.

 
Piedāvātā redakcija
-