Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2516
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Likumprojektā nav norādīts šeit anotācijā minētais likuma spēkā stāšanās termiņš. Turklāt spēkā stāšanās termiņš ir saskaņojams ar  saistītā regulējuma spēkā stāšanās aspektiem (t.sk. Ministru kabineta noteikumiem, kuros nepieciešamas izmaiņas saistībā ar jauna  tiesību subjekta uz veselības aprūpes pakalpojumiem) un pamatojams.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Lūdzam norādīt, ka projekts skar iesaucamos un VAD karavīrus (Latvijas Republikas pilsoņus - fiziskas personas no 18 līdz 27 gadiem - vīriešus un papildus - brīvprātīgos Latvijas Republikas pilsoņus - fiziskas personas no 18 līdz 27 gadiem vīriešus un sievietes) un, ja iespējams, norādīt skaitlisko mērķgrupas lielumu, kas ir svarīgi apzinot izmaksu apmērus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Valsts aizsardzības dienesta (turpmāk - VAD) karavīru tiesības uz apmaksātu veselības aprūpi nākotnē līdztekus:
1) likumprojekta   "Grozījumi Veselības aprūpes finansēšanas likumā" (22-TA-2512) 6.panta otrās daļas un 11.panta otrās daļas redakcijā paredzētajam, ka personas, kuras iesauktas vai brīvprātīgi pieteikušās valsts aizsardzības dienestam ir atbrīvotas no pacienta līdzmaksājuma veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējam, saņemot valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, kā arī paredz tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros (anotācijā nav skaidrota ietekme uz valsts budzēta izmaksām un nav norādīts to segšanas avots);
2) likumprojekta "Valsts aizsardzības dienesta likums" (22-TA-2481) 39.pantā paredzētajam, ka ja VAD karavīru atvaļina no dienesta sakarā ar veselības stāvokļa neatbilstību aktīvajam dienestam, kam par iemeslu bijusi trauma, kas iegūta dienesta laikā, pildot dienesta pienākumus, vai slimība, kuras cēlonis saistīts ar aktīvo dienestu, VAD karavīram dienesta laikā gūto veselības traucējumu ārstēšanas un rehabilitācijas izmaksas sedz Aizsardzības ministrija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apjomā (anotācijā nav skaidrots, kas ir ietverts vārdā "rehabilitācija" (medicīniskā, sociālā, profesionālā utt.));
paredzētas šī likumprojekta 39.panta redakcijā, kas noteic, ka Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, valsts drošības iestāžu amatpersonām (darbiniekiem), neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem, karavīriem un valsts aizsardzības dienesta karavīriem ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi. Apmaksātās veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un neapmaksājamos izdevumus nosaka Ministru kabinets.
Tā kā nevienā saistīto tiesību aktu projektu anotācijā nav skaidrots, kādas būs veselības aprūpes izmaksas VAD kareivjiem un no kādām valsts budžeta pozīcijām tās segs, lūdzam papildināt šo sadaļu ar informāciju, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 6. augusta noteikumu Nr. 468 "Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru un zemessargu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību" 2. punktā noteikto, izdevumus par šajos noteikumos minētajiem veselības aprūpes pakalpojumiem sedz Aizsardzības ministrija no valsts pamatbudžeta līdzekļiem, kas Aizsardzības ministrijai piešķirti saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam, kā arī apzināt izmaksas.
Papildus lūdzam vērtēt, vai nav nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 6. augusta noteikumos Nr. 468 "Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru un zemessargu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību". Pirmšķietami nepieciešams papildināt vismaz ar jaunu tiesību subjektu uz kuru attieksies konkrētais regulējums, jo Militārā dienesta likuma iespējamo grozījumu, kurā tiek noteikta tajā lietotā terminoloģija, teksts nebija pieejams uz atzinuma sagatavošanas brīdi (22-TA-2492), tad pieņemams, ka termins "karavīrs" un "VAD karavīrs" ir divi dažādi termini. Ja grozījumi noteikumos nepieciešami, lūdzam papildināt anotācijas IV sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Ņemot vērā to, ka ne likumprojekts "Valsts aizsardzības dienesta likums" no kura daļēji izriet nepieciešamība pēc šajā likumprojektā ietvertā regulējuma (VAD karavīru veselības aprūpes tiesības un to apmērs), ne šis likumprojekts netika nodots sabiedrības līdzdalībai (turklāt tiek virzīts steidzamības kārtībā), lūdzam nodrošināt jēgpilnu sabiedrības līdzdalību (t.sk. diasporu). 
Satversmes tiesa ir atzinusi, ka demokrātiskā valstī skarto sabiedrības grupu iesaistīšana lēmumu pieņemšanas procesā ir nozīmīgs pilsoniskās sabiedrības līdzdalības veicināšanas mehānisms. Īpaši vēlams attiecīgo sabiedrības grupu viedokli uzklausīt būtu tādās situācijās, kad pieņemamais normatīvais akts ierobežo tām Satversmē garantētās pamattiesības (Satversmes tiesas 2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01 17.2.apakšpunkts). Valsts pārvaldes galvenie principi, kas regulē administratīvo diskrecionāro varu, prasa, lai ieinteresētajai sabiedrībai tiktu dota patiesa iespēja izteikt savu viedokli un tikt uzklausītai, pirms tiek pieņemts galīgais lēmums, kas var iespaidot tās tiesības vai intereses. (Satversmes tiesas 2003. gada 14. februāra spriedums lietā Nr. 2002-14-04) Sabiedrības līdzdalība lēmumu pieņemšanā nodrošina demokrātijas leģitimitāti un efektivitāti. Tāpat skaidro, ka sabiedrības līdzdalības mērķis ir pieņemt objektīvu lēmumu un panākt dažādu interešu līdzsvaru. Līdzdalības tiesības neparedz lēmuma pieņēmēja pienākumu akceptēt visus izteiktos viedokļus. (Satversmes tiesas 2005. gada 13. maija spriedums lietā Nr. 2004-18-0106 secinājumu 7.punkts).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam norādīt, ka izpildi nodrošinās Aizsardzības ministrija, Nacionālie bruņotie spēki, Zemessardze (t.sk. komandieri, ārsti), valsts civilā dienesta vai militārās izglītības iestāde, kurā VAD kareivim notiek VAD, veselības aprūpes iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.11. uz veselību
Iebildums
Lūdzam aizpildīt šo punktu, ņemot vērā to, ka regulējums skar VAD kareivju veselības aprūpes jautājumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām aizstāt vārdu "aiz" ar vārdu "pēc". Minētais attiecināms arī uz likumprojekta 4. un 5.pantu.
Un vēršam uzmanību, ka redakcija tiek papildināta arī ar skaitli, tāpēc "ar vārdiem un skaitli".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Tā kā nepieciešamais tiesību aktu projekts jau ir pieteikts TAP portālā, lūdzam norādīt projekta TA (ID) numuru.
Tāpat aicinām norādīt, ka saistītais projekts vēl ir likumprojekts nevis likums.
Papildus skatīt iebildumu pie anotācijas 3.sadaļas.
Piedāvātā redakcija
-