Atzinums

Projekta ID
24-TA-260
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
No informatīvā ziņojuma svītrots teksts "Līdz ar to, spēkā esošais regulējums neparedz iespēju atsavināšanā iegūto līdzekļu novirzīšanai Ukrainai, attiecīgi nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus normatīvajā regulējumā, piemēram, likumā "Par rīcību ar nekustamo īpašumu, kas nepieciešama valsts drošības apdraudējuma novēršanai", kas paredzētu atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīt valsts budžetā, kā arī noteikt konkrētu mērķi, kāda atbalsta sniegšanai Ukrainai finansējums novirzāms", tā vietā papildināts ar tekstu "Likumā kā speciālā tiesību akta pārejas noteikumos šobrīd Ministru kabinetam ir dots deleģējums, ja tiek lemts par īpašuma atsavināšanu (pārdošanu) kā labāko tālāko rīcības variantu, lemt par atsavināšanas (pārdošanas) rezultātā iegūto līdzekļu turpmāko izlietošanu, līdz ar to, šobrīd speciālais tiesību akts ir devis tiesības izņēmuma kārtā šajā konkrētajā gadījumā atkāpties no Budžeta likumā noteiktā".
Iebilstam minētajam precizējumam. Norādām, ka likuma "Par rīcību ar nekustamo īpašumu, kas nepieciešama valsts drošības apdraudējuma novēršanai" pārejas noteikums paredz Ministru kabinetam līdz 2024.gada 31.martam iesniegt Saeimai ziņojumu par plānoto turpmāko rīcību ar konkrēto nekustamo īpašumu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 47.punktu informatīvais ziņojums ir informācija vai pārskats par Ministru kabineta kompetencē esoša jautājuma risināšanas gaitu, par Ministru kabineta atbalstīta plānošanas dokumenta īstenošanu vai tiesību akta izpildi, un tajā neietver konceptuālus jautājumus. Līdz ar to nepiekrītam, ka likuma "Par rīcību ar nekustamo īpašumu, kas nepieciešama valsts drošības apdraudējuma novēršanai" pārejas noteikums būtu vienlaikus uzskatāms kā speciālā tiesību norma ar deleģējumu, ja tiek lemts par īpašuma atsavināšanu (pārdošanu) kā labāko tālāko rīcības variantu, lemt par atsavināšanas (pārdošanas) rezultātā iegūto līdzekļu turpmāko izlietošanu, atkāpjoties no spēkā esošā likuma līmeņa regulējuma.
Saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" 55.pantu noteikts, ka valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas izlieto tās pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai (izņemot netiešo izmaksu segšanai), tajā skaitā valsts nekustamo īpašumu uzlabošanas darbu veikšanai, vidi degradējošo objektu sakārtošanai un energoefektivitātes pasākumu īstenošanai. Minētos līdzekļus, kas 2024.gadā nav izlietoti valsts īpašumā un valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai, līdz 2024.gada 31.decembrim ieskaita valsts budžetā.
Ņemot vērā minēto apstākli, lūdzam paredzēt, ka papildus kopā ar ziņojumu par plānoto turpmāko rīcību ar konkrēto nekustamo īpašumu Saeimai tiek iesniegs arī priekšlikums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma grozījumiem ar lūgumu to virzīt kā atbildīgas komisijas priekšlikumu, paredzot tajā speciālo tiesību normu attiecībā uz nekustamā īpašuma atsavināšanas rezultātā iegūto finanšu līdzekļu ieskaitīšanu valsts budžetā un novirzīšanu noteiktam mērķim.
Papildus vēršam uzmanību, ka attiecībā uz atsavināšanas rezultātā iegūto finanšu līdzekļu novirzīšanu normām ir jābūt skaidrām un saprotamām, kam tieši finansējums ir novirzāms, piemēram, vai tas ir novirzāms Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024.gadam ietvaros (apstiprināts ar Ministru kabineta 2023.gada 23.decembrī rīkojumu Nr.927).
Vienlaikus būtiski ņemt vērā arī, ka nekustamā īpašuma pārdošanai, atkarībā no tirgus situācijas un potenciālo pircēju intereses, varētu būt nepieciešams ilgāks laiks (t.i., pārdošana arī varētu nenotikt 2024.gadā).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punktu.
Piedāvātā redakcija
2. Atbalstīt Satiksmes ministrijas valdījumā esošā valsts nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 505 0008) - būves (būves kadastra apzīmējums 0100 005 0016 001) - Marijas ielā 7, Rīgā, un valsts nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma  kadastra Nr.0100 005 0016) - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 005 0016) - Marijas ielā 7, Rīgā, nodošanu valdījumā Finanšu ministrijai un to atsavināšanu (pārdošanu).
 
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam Ministru kabineta protokollēmuma projekta 4. punktā un ziņojumā pie informācijas par Satiksmes ministrijas nekustamo īpašumu apsaimniekošanas un apsardzības izmaksu segšanu un Iekšlietu ministrijas apsardzības un kārtības nodrošināšanas izmaksu segšanu iekļaut norādi “ja tās nav iespējams segt citu līdzekļu ietvaros”.
 
Piedāvātā redakcija
Satiksmes ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” šā protokollēmuma 2. punktā minēto nekustamo īpašumu apsaimniekošanas un apsardzības izmaksu segšanai Satiksmes ministrijai, un apsardzības un kartības nodrošināšanas izmaksu segšanai Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai) līdz šā protokollēmuma 2. punktā minēto nekustamo īpašumu valdītāja un pārvaldītāja maiņai vai apsardzes pārtraukšanas brīdim atbilstoši faktiski apzinātajām izmaksām, ja tās nav iespējams segt citu līdzekļu ietvaros.