Atzinums

Projekta ID
22-TA-717
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
20.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
“Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju”

IEBILDUMS
Nav skaidrs/ ir apšaubāms, kā un vai projektā paredzētās aktivitātes atbilst programmas mērķim.
(piemēram, kā šajā programmā iekļaujas Bāriņtiesas darbinieku sertificēšana vai Bāriņtiesu likuma komentāru izstrāde?)
Mēs pārlieku fokusējamies uz speciālistu apmācību, nevajadzīgi un nepārdomāti pārliekot/pārbīdot atbildības akcentus.

PRIEKŠLIKUMS
Lietderīgāk ir fokusēties uz mērķtiecīgi organizētu, ilgstošu izglītojoši informatīvu pasākumu kompleksu vecākiem par atbildību un lomu bērna audzināšanā un izglītošanā. (Izglītības likuma 57.pants, 58.pants)
Un jauniešu izglītošanu!
Neatliekami risināt jautājumu par “Ģimenes un Veselības mācības” programmas izstrādi un ieviešanu izglītības iestādēs.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums: Kaut gan Informatīvajā ziņojuma 1 daļas 8.punktā un II daļas 19.1.punktā kā pasākuma mērķa grupā ir noradīti  speciālisti, kuru profesionālā darbība ir saistīta ar bērnu tiesību un tiesisko interešu aizsardzības nodrošināšanu (VBTAI darbinieki, bāriņtiesu amatpersonas un darbinieki, policijas darbinieki, tiesneši, prokurori, zvērināti advokāti u.c. speciālisti), diemžēl Informatīvā ziņojumā norādītie pasākumi neattiecās uz visiem minētājiem speciālistiem un nesniedz informāciju par to, kā tiks veidota vienota attiecīgo speciālistu izpratne par bērnu tiesību aizsardzības jautājumiem, kā padāvātie pasākumi (bāriņtiesas locekļu sertifikācija, Bāriņtiesu likuma komentāri, vadības apmācību modulis un supervīzijas bāriņtiesas darbiniekiem) nodrošinās  visas sistēmas pilnveidošanu. Vienotu izpratni un sadarbības veicināšanu ir iespējams panākt, izstrādājot integrētās apmācības visām iesaistītajām iestādēm, kopīgās praktiskas darbības un sadarbības modeļus, prakses apmaiņas kārtību, ko arī piedāvājām precizēt ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums: Informatīvajā ziņojuma I daļas 10.punktā norādīts uz nepieciešamību nodrošināt supervīzijas bāriņtiesu amatpersonām, tas pats norādīts savukārt II daļas 27.4.punktā, taču bērnu tiesību aizsardzības sistēmas un bāriņtiesu stiprināšanai būtu nepieciešams supervīzijas nodrošināt arī bāriņtiesas locekļu palīgiem, bāriņtiesas psihologiem, juristiem, kuri strādā ar bāriņtiesu lietām un kuru zināšanām un spējām bērnu tiesību aizsardzības jomā arī jābūt atbilstošā līmenī, t.i., attiecīgo sadaļu punkti būtu atbilstoši jāprecizē.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums: Informatīvajā ziņojuma I daļas 7.punktā norādīts uz to, ka tiks izstrādāts viens jauns mācību modulis par vadības jautājumiem bāriņtiesu priekšsēdētājiem, bāriņtiesu priekšsēdētāju vietniekiem, VBTAI vadītājam, tā vietniekiem un struktūrvienību vadītājiem, kā arī ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru un valsts un pašvaldību bērnu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu vadītājiem, norādīts  ņemot vērā, ka Rīgas bāriņtiesā ir arī nodaļu vadītāji un, iespējams, pēc pašvaldību/bāriņtiesu reformas arī citu pašvaldību bāriņtiesās varētu būt struktūrvienības un attiecīgi struktūrvienību vadītāji, būtu nepieciešams, jaunajā mācību moduļa par vadības jautājumiem kā apmācāmos iekļaut arī bāriņtiesu struktūrvienību vadītājus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
"Līdz ar to ir nepieciešamas būtiskas izmaiņas ne tikai bērnu tiesību aizsardzības sistēmas institucionālajā ietvarā, bet arī sabiedrības domāšanas un attieksmes maiņā, jo īpaši bērna likumisko pārstāvju izpratnes veicināšanā. Lai mazinātu to gadījumu skaitu, kad ģimenes ar bērniem nonāk institūciju redzeslokā, cēloņu līmenī ir jāveicina vecāku izpratne par pienākumiem un atbildību attiecībā uz bērnu."

PRIEKŠLIKUMS!
Ļoti pozitīvs akcents, kuram būtu jāvelta daudz lielāka projektā paredzēto aktivitāšu sadaļa!
Riski - TRŪKST detalizēta plāna, KĀ tas tiks īstenots? (Rodas priekšstats par “reklāmas rullīšiem” televīzijā).
Uzmanība šajā gadījumā vēršama uz vienotas prakses ieviešanu!
Piem., pienākums maksāt par bērnam sniegto ārpusģimenes  aprūpes pakalpojumu.
(Bērnu tiesību aizsardzības likuma 30.pants un 35.panta trešā un ceturtā daļa.) u.c.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
"Zīmīgi, ka 296 personām jeb 28,52% pārskata gadā bērna aizgādības tiesības pārtrauktas atkārtoti un salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, vērojams šādu gadījumu skaita pieaugums. Visbiežāk bērnu izņemšanai no ģimenes nav kāds viens atsevišķs riska faktors, bet gan dažādu faktoru kombinācija."

PRIEKŠLIKUMS!
Bieži bāriņtiesas saskaras ar situācijām, kad vecākiem, kam atņemtas aizgādības tiesības uz citiem bērniem un tie vēl atrodas ārpusģimenes aprūpē, piedzimst nākamais bērns.
ROSINĀT izmaiņas likumdošanā, kas paredz, ka šādā gadījumā aizgādības tiesības uz jaundzimušo tiek nekavējoties pārtrauktas. (ja vecāks nav veicis darbības un pildījis pienākumu sadarboties ar Sociālo dienestu, lai veicinātu bērnu atgriešanos ģimenē!)
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
"Vienlaikus vecāku iesaiste problēmsituāciju risināšanā ir ārkārtīgi zema, un tikai 13% gadījumu viņi ir tie, kuri savlaicīgi pamana problēmas un rīkojas. 82% bērnu, kuri nonāk speciālistu redzeslokā, saņem palīdzību nevis pēc pašu vai vecāku iniciatīvas, bet pēc skolotāju vai citu speciālistu iesaistīšanās."

PRIEKŠLIKUMS!
Tieši tāpēc daudz efektīvāk būtu līdzekļus izlietot jau minētajam mērķim-“Ģimenes un veselības mācības” programmas izstrādei un ieviešanai izglītības iestādēs, paredzot finansējumu speciālistu/ pedagogu apmācībai. Un Vecāku izglītošanai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
"Tādēļ minētā risināšanai valstiskā līmenī jau preventīvi – cēloņfāzes līmenī, nepieciešams uzsākt darbu pie izmaiņām bērnu tiesību aizsardzības sistēmā kopumā, to efektīvi pilnveidojot, kā arī pārstrukturizējot esošos pieejamos resursus, lai sasniegtu vislabāko rezultātu bērna tiesību un interešu nodrošināšanai."

PRIEKŠLIKUMS
“Preventīvo pasākumu komplekss” ir jāsāk, IZGLĪTOJOT vispirms jau pašus jauniešus! (resurss- jau pieminētā “Ģimenes un veselības mācība”)
Bez pašu jauniešu izglītošanas, atbildības veicināšanas un izpratnes veidošanas speciālistu izglītošana būs mazefektīva.
 
Piedāvātā redakcija
-