Atzinums

Projekta ID
25-TA-1524
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Ņemot vērā, ka ne visi noteikumu projekta grozījumi ir saistīti ar 2024. gada 23. maijā pieņemtajiem grozījumiem 1995. gada Starptautiskajā konvencijā par zvejas kuģu personāla sagatavošanas un diplomēšanas, kā arī sardzes pildīšanas standartiem ieviešanu vai izpildi, aicinām izvērtēt un skaidrot noteikumu projekta anotācijā, kādēļ paredzēts noteikt, ka viss noteikumu projekta regulējums stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī. Papildus lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5.5. apakšsadaļas 2. tabulā konkretizēt, kuras minēto grozījumu normas tiks izpildītas (ieviestas) ar noteikumu projektu, bet kuras - ar grozījumiem Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumos Nr. 895 “Jūrnieku sertificēšanas noteikumi”, precīzi arī norādot atbildīgo institūciju par konkrēto grozījumu Ministru kabineta noteikumos sagatavošanu, kā arī termiņu grozījumu iesniegšanai Ministru kabinetā.
Kā arī lūdzam noteikumu projekta anotācijas 1.2. apakšsadaļā ietverto informāciju salāgot ar noteikumu projekta 1.24. apakšpunktā paredzēto vairāku noteikumu normu spēkā stāšanās kārtību (2026. gada 1. jūlijā), anotācijā sniedzot arī detalizētu pamatojumu 1.24. apakšpunktā ietvertajam pārejas regulējumam (ņemot vērā arī to, ka vairākas saistītās normas, piem., noteikumu projekta 1.23. apakšpunkts stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu ar skaidrojumu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīvas (ES) 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija) (turpmāk - direktīva Nr. 2022/993) 12. panta 2. punkta pārņemšanu, kā arī 12. panta 7. punktā ietvertās rīcības brīvības izmantošanu vai neizmantošanu noteikumu projektā.
Papildus lūdzam konkretizēt minētajā anotācijas tabulā ietvertos skaidrojumus par minētās direktīvas 12. panta 1. un 4. punkta pārņemšanu, jo attiecīgās direktīvas prasības ir detalizētas, un tām acīmredzami nekorespondē viss Ministru kabineta noteikumu teksts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100.2. apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
"1.2. kārtību, kādā izsniedzams ārsta atzinums par jūrnieka veselības atbilstību darbam uz kuģa;
 1.3. kritērijus, pēc kādiem jūrnieku veselības pārbaudē konstatējama jūrnieku un izziņas pretendenta veselības atbilstība darbam uz kuģa"
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt, nepārprotami norādot, uz ko attiecināmi noteikumi. Vēršam uzmanību, ka šobrīd no noteikumu projekta neizriet, kādos gadījumos noteikumi attiecas uz loci un attiecīgo personu. Ja citi normatīvie akti paredzēs šos noteikumus attiecināt uz loci un personu, aicinām svītrot noteikumu projekta 1.5. apakšpunktu, jo 1.5. apakšpunktā ietvertais regulējums ir lieks.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot norādes: "vai personai, kura veic pirmreizējo veselības pārbaudi pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas" atbilstību direktīvas Nr. 2022/993 12. panta 5. punktā noteiktajam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai konkrētajā gadījumā, ja sertifikāts kļūst lietošanai nederīgs, tiek izsniegts jauns sertifikāts, kā arī lūdzam norādīt, kādā kārtībā sertifikāts tiek apmainīts (piemēram, vai nepieciešams iesniegums jauna sertifikāta izsniegšanai u.tml.), nepieciešamības gadījumā papildinot noteikumu projektu ar atsauci uz konkrētu normatīvo aktu vai to jomu, kas to regulē. Savukārt, ja minētā kārtība nav regulēta ārējos normatīvajos aktos, tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar attiecīgu regulējumu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot  Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 1. punktā nostiprināto glabāšanas ierobežojuma principu, lūdzam noteikt precīzu medicīniskās dokumentācijas un izsniegto atzinumu glabāšanas termiņu. Skaidrojam, ka no šīs tiesību normas izriet, ka ārstam ir pienākums glabāt medicīnisko dokumentāciju un izsniegtos atzinumus vismaz 10 gadus, un šo datu glabāšanas ilguma maksimālais ierobežojums nav noteikts. Lai nepieļautu nepamatoti ilgstošu personas datu glabāšanu, lūdzam precīzi noteikt glabāšanas termiņu, papildus anotācijā sniedzot tā pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu, lūdzam nodrošināt, ka skaidrojums noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļā tiek sniegts par katra būtiskā grozījuma Ministru kabineta 2014. gada 3. jūnija noteikumos Nr. 273 "Noteikumi par jūrnieku veselības atbilstību darbam uz kuģa" nepieciešamību un mērķi, tostarp arī noteikumu projekta 1.23., 1.27. (ciktāl nav saistīts ar tiesiskās formas maiņu) un 1.28. apakšpunktā ietverto grozījumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.24. apakšpunktu un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 2. punktu, papildinot to attiecībā uz noteikumu projekta 1.21. un 1.27. apakšpunkta spēkā stāšanos, tādējādi nedublējot noteikumu projektā abu minēto apakšpunktu spēkā stāšanās kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "Informatīvās atsauces uz Direktīvu 2022/993 minētajos normatīvajos aktos ir vai vēl tiks iekļautas, virzot grozījumus šajos normatīvajos aktos pēc būtības." Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 3.1 punktam "Normatīvā akta grozījumus sagatavo, ja normatīvo aktu nepieciešams grozīt pēc būtības. Redakcionālus precizējumus sagatavo vienlaikus ar normatīvā akta grozījumiem pēc būtības". Attiecīgi secināms, ka no anotācijā minētā pamatoti izriet, ka pieļaujama vienīgi normatīvā akta grozījumu sagatavošana un virzība, ja normatīvo aktu nepieciešams grozīt pēc būtības. Vienlaikus, ņemot vērā Eiropas Komisijas šī brīža nostāju, tostarp arī Tieslietu ministrijas rīcībā esošo informāciju, ka Eiropas Komisija ir ierosinājusi pret Latviju pārkāpuma procedūras saistībā ar tehnisko atsauču uz Eiropas Savienības direktīvām neesību nacionālajos tiesību aktos neatkarīgi no tā, ka attiecīgās direktīvu prasības ir pārņemtas nacionālajā tiesību sistēmā, kā arī, pamatojoties uz lojālas sadarbības principu (Līguma par Eiropas Savienību 4. panta 3. punkts), Tieslietu ministrijas ieskatā, nozīme būtu piešķirama arī tam, vai Eiropas Komisija uz attiecīgas informatīvās atsauces uz direktīvu Nr. 2022/993 izdarīšanas nepieciešamību ir vērsusi atbildīgās ministrijas uzmanību.
Proti, skaidrojam, ka pamatotos izņēmuma gadījumos būtu pieļaujama arī tādu normatīvā akta grozījumu sagatavošana un virzība, kas paredz vienīgi papildināt attiecīgo normatīvo aktu ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu. Tomēr uzsveram, ka šādos gadījumos konkrētā normatīvā akta projekta anotācijā obligāti sniedzams atbilstošs un detalizēts pamatojums minētā izņēmuma no noteikumu Nr. 108 prasībām piemērošanai, kā arī anotācijas 5. sadaļā (korelācijas tabulā) nepieciešams sniegt detalizētu skaidrojumu par konkrētās direktīvas, kura norādīta informatīvajā atsaucē, prasību pārņemšanu nacionālajā tiesību sistēmā.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt minēto un nepieciešamības gadījumā precizēt anotācijā ietverto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ar noteikumu projekta 1.8. apakšpunktu varētu būt ieviesta attiecīgās konvencijas  I/3 iedaļas astotā daļa, nevis A-I/12 iedaļas pirmā daļa, tādēļ lūdzam izvērtēt un precizēt anotācijas 5.5. apakšsadaļas 2. tabulā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt, nodrošinot, ka saīsinājumi nepārklājas (piem., "medicīniskā sertifikāta pretendents" un "pretendents"), ja visi pretendenti vienlaikus nav arī medicīniskā sertifikāta pretendenti.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 1.11.apakšpunktā iekļautā 14. punkta ievaddaļu, svītrojot atsauci uz noteikumu 6.1. un 6.3.apakšpunktu. Vēršam uzmanību, ka projekta 1.11.apakšpunktā iekļautajā 14.punktā ietvertā atsauce tikai uz noteikumu 6.1. un 6.3.apakšpunktā minēto atzinumu nav korekta, jo pretendentam jebkurā gadījumā atzinuma saņemšanai ir jāiesniedz attiecīgie dokumenti, pat ja pēc pretendenta veselības pārbaudes veikšanas tiek izdota noteikumu 6.2.apakšpunktā noteiktā deklarācija par jūrnieka veselības stāvokļa neatbilstību darbam uz kuģa.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt.
Piedāvātā redakcija
"1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīvas (ES) 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija)"