Atzinums

Projekta ID
22-TA-281
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt otrā teikuma redakciju, jo no šā brīža redakcijas nav saprotams normas saturs.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam skaidrot pamatojumu tādu ārvalstu radošo personu atbalstam, kuru darbība netiek īstenota Latvijā, bet ir tikai saistāma ar Latvijas kultūras popularizēšanu ārvalstīs.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Finanšu ministrija, sniedzot atzinumu 2022.gada 9.februārī, norādīja, ka, lai Radošo personu statusa un profesionālo radošo organizāciju likuma  15.panta pirmajā daļā noteiktie atbalsta stipendiju izmaksas gadījumi tiktu atbrīvoti no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, minētā atbalsta maksājuma nosaukums ir jāharmonizē ar likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" lietoto terminoloģiju, t.i., jānosaka, ka tas ir pabalsts.
Izziņā par sniegtajiem iebildumiem, reaģējot uz Finanšu ministrijas izteiktajiem iebildumiem, tiek norādīts, ka radošajām personām piešķirtais atbalsts nevar tikt uzskatīts pabalstu, jo atšķirībā no pabalstiem Valsts sociālo pabalstu likuma izpratnē, Radošo personu atbalsta pasākumu programmas ietvaros piešķirto stipendiju mērķis ir veicināt radošo personu darbības turpināšanu.
Atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9. panta pirmās daļas 8.punktā noteiktajam, stipendijas, kas izmaksātas no budžeta, Ministru kabineta apstiprinātas biedrības vai nodibinājuma līdzekļiem vai no to starptautisko izglītības vai sadarbības programmu līdzekļiem, kurās līdzdalību ir apstiprinājis Ministru kabinets, ir ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekams ienākums. Savukārt minētā likuma  9. panta ceturtā daļa nosaka, ka šā panta pirmās daļas 8.punktā minētā stipendija ir vienreizēja vai sistemātiski ilgākā laika posmā izmaksāta naudas summa personai:
1) kura vispārēju vai izvēlētu izglītības (studiju) programmu apgūst izglītības iestādē vai patstāvīgi;
2) tās apgādībā esošo personu izglītības (studiju) programmas apgūšanas veicināšanai izglītības iestādē;
3) tās pētniecības darba vai radošā darba atbalstam.
           Mūsuprāt, ņemot vērā likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” ietverto jēdziena “stipendija” skaidrojumu, atbalsts personām, piemēram, to sadzīves apstākļu uzlabošanai, ārstniecības izmaksu un komunālo maksājumu segšanai, pārejošas darba nespējas gadījumā u.tml., pēc ekonomiskās būtības nav uzskatāms par stipendijām, bet pabalstiem. Minētais ir saistīts ar to, ka tie, piemēram,  tiek sniegti radošām personām, kuras nespēj gūt pietiekamus ienākumus komunālo maksājumu segšanai, vai tām personām, kurām iestājusies pārejoša darba nespēja un tās fiziski darbnespējas periodā nevar gūt ienākumus, proti, darboties arī radoši. Tādējādi lūdzam minētos maksājumu veidus apzīmēt atbilstoši to ekonomiskajai būtībai.
       Ja Radošo personu statusa un profesionālo radošo organizāciju likuma 15.panta pirmajā daļā minētos atbalsta maksājumus tomēr plānots izmaksāt, apzīmējot ar nosaukumu “atbalsta stipendijas”, tad, lai novērstu nākotnē iespējamās neskaidrības šo maksājumu saņēmējiem, lūdzam anotācijā norādīt, ka šāda veida “atbalsta stipendijas” ir apliekamas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojektam pievienotās izziņas par atzinumos sniegtajiem iebildumiem 7.punktu, papildinot skaidrojumu, ka ir precizēts šīs daļas 4.punkts, tādējādi uzskatāms, ka Finanšu ministrijas iebildums ir ņemts vērā.
Piedāvātā redakcija
-