Projekta ID
25-TA-2222Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
25.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 7. pants paredz izteikt likuma 11. panta otro daļu jaunā redakcijā un noteikt kritērijus, kuriem jāizpildās, lai persona varētu saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros (t.i., uz to personu rēķina, kuri maksā 1 % valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas veselības apdrošināšanai).
No normas redakcijas izriet, ka kritēriji, kuriem ir vienlaicīgi jāizpildās, ir:
1) persona nav sociāli apdrošināta Latvijā vai Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā;
2) personai ir nepārtraukti deklarēta vai reģistrēta dzīvesvieta Latvijā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas;
3) persona neatbilst šā panta pirmajā daļā minētajai grupai, t.i., persona nav sociāli apdrošināta veselības apdrošināšanai saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo apdrošināšanu”;
4) personai ir viens no šādiem statusiem:
- Latvijas pilsonis,
- Latvijas nepilsonis,
- ārzemnieks, kuram ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā,
- bezvalstnieks, kuram Latvijā piešķirts bezvalstnieka statuss un uzturēšanās atļauja;
- bēglis, kuram Latvijā piešķirts bēgļa statuss, vai persona, kurai Latvijā piešķirts alternatīvais statuss;
- Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonis, kuram izsniegta Savienības pilsoņa personas apliecība, kurā izdarīts ieraksts “Savienības pilsoņa pastāvīgās uzturēšanās apliecība”, vai reģistrācijas apliecība.
Tādējādi no piedāvātas 11. panta otrās daļas redakcijas izriet, ka Latvijas pilsoņiem, nepilsoņiem un citām personām, kuras dzīvo ārpus ES un nav saistītas ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 883/2004 (2004. gada 29. aprīlis) par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu, pietiek deklarēt vai reģistrēt dzīvesvietu Latvijā (turklāt neatkarīgi, vai pamata dzīvesvietu vai papildu dzīvesvietu) un pēc mēneša personai ir pieejami visi valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi. Līdz ar to izriet, ka Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis un ārzemnieks, kuram ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā, un kurš strādā vai ir apdrošināts jebkurā trešajā valstī, varēs Latvijā saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros.
Likuma mērķis ir ilgtspējīga veselības aprūpes finansēšana, kuras pamatā ir visas sabiedrības solidāra iesaiste atbildīgā nodokļu maksāšanā. Iepriekš minētās personas nebūtu uzskatāmas par tādu nodokļu maksātājām Latvijā, kas dod tiesības uz valsts apmaksātiem veselības aprūpes pakalpojumiem.
Lūdzam vēlreiz izvērtēt likumprojekta normu un precizēt to.
No normas redakcijas izriet, ka kritēriji, kuriem ir vienlaicīgi jāizpildās, ir:
1) persona nav sociāli apdrošināta Latvijā vai Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā;
2) personai ir nepārtraukti deklarēta vai reģistrēta dzīvesvieta Latvijā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas;
3) persona neatbilst šā panta pirmajā daļā minētajai grupai, t.i., persona nav sociāli apdrošināta veselības apdrošināšanai saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo apdrošināšanu”;
4) personai ir viens no šādiem statusiem:
- Latvijas pilsonis,
- Latvijas nepilsonis,
- ārzemnieks, kuram ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā,
- bezvalstnieks, kuram Latvijā piešķirts bezvalstnieka statuss un uzturēšanās atļauja;
- bēglis, kuram Latvijā piešķirts bēgļa statuss, vai persona, kurai Latvijā piešķirts alternatīvais statuss;
- Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonis, kuram izsniegta Savienības pilsoņa personas apliecība, kurā izdarīts ieraksts “Savienības pilsoņa pastāvīgās uzturēšanās apliecība”, vai reģistrācijas apliecība.
Tādējādi no piedāvātas 11. panta otrās daļas redakcijas izriet, ka Latvijas pilsoņiem, nepilsoņiem un citām personām, kuras dzīvo ārpus ES un nav saistītas ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 883/2004 (2004. gada 29. aprīlis) par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu, pietiek deklarēt vai reģistrēt dzīvesvietu Latvijā (turklāt neatkarīgi, vai pamata dzīvesvietu vai papildu dzīvesvietu) un pēc mēneša personai ir pieejami visi valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi. Līdz ar to izriet, ka Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis un ārzemnieks, kuram ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā, un kurš strādā vai ir apdrošināts jebkurā trešajā valstī, varēs Latvijā saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros.
Likuma mērķis ir ilgtspējīga veselības aprūpes finansēšana, kuras pamatā ir visas sabiedrības solidāra iesaiste atbildīgā nodokļu maksāšanā. Iepriekš minētās personas nebūtu uzskatāmas par tādu nodokļu maksātājām Latvijā, kas dod tiesības uz valsts apmaksātiem veselības aprūpes pakalpojumiem.
Lūdzam vēlreiz izvērtēt likumprojekta normu un precizēt to.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Norma paplašina valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju loku. Latvijā dzīvojoši Latvijas valsts pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta vecuma gadījumā, izdienas pensijas vai speciālās valsts pensijas saņēmēji jau kvalificējas veselības aprūpes pakalpojumiem, pamatojoties uz 11. panta otro daļu. Savukārt, ņemot vērā, ka valsts pensijas izmaksā arī personām, kuras pastāvīgi dzīvo ārpus Latvijas un ir pakļautas savas mītnes valsts veselības aprūpei, nav saprotams, kāpēc šīm personām būtu nepieciešami valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi Latvijā.
Lūdzu likumprojekta 7. pantā izslēgt 11. panta trešās daļas 9. punktu.
Lūdzu likumprojekta 7. pantā izslēgt 11. panta trešās daļas 9. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, uz kuru no panta daļām šis grozījums attiecas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, uz kuru no panta daļām šis grozījums attiecas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
1.Lūdzam numurēt šajā daļā ietvertās personu kategorijas.
2.Papildus lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā - ņemot vērā, ka 11. panta otrā daļas redakcija paredz noteikt personu loku, kurām būs tiesības uz veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros, ja vienlaicīgi izpildās divi nosacījumi - proti, deklarācijas fakts Latvijā un nav sociāli apdrošināts Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā - kā tiks veikta šo abu savstarpējo, obligāto pazīmju pārbaude un korelēšana, nodrošinot pakalpojumu un pārliecinoties par personas atbilstību saņemt pakalpojumu šā regulējuma ietvaros. Un, vai tas nozīmē, ka, ja persona (piemēram, Latvijas pilsonis), kurš deklarējis savu dzīvesvietu Latvijā, nav sociāli apdrošināts Latvijā, bet ir sociāli apdrošināts, piemēram, Turcijā, varēs pretendēt uz veselības aprūpes pakalpojumiem atbilstoši šā panta daļas nosacījumiem un šādos gadījumos nekādas pārbaudes netiks veiktas.
2.Papildus lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā - ņemot vērā, ka 11. panta otrā daļas redakcija paredz noteikt personu loku, kurām būs tiesības uz veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros, ja vienlaicīgi izpildās divi nosacījumi - proti, deklarācijas fakts Latvijā un nav sociāli apdrošināts Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā - kā tiks veikta šo abu savstarpējo, obligāto pazīmju pārbaude un korelēšana, nodrošinot pakalpojumu un pārliecinoties par personas atbilstību saņemt pakalpojumu šā regulējuma ietvaros. Un, vai tas nozīmē, ka, ja persona (piemēram, Latvijas pilsonis), kurš deklarējis savu dzīvesvietu Latvijā, nav sociāli apdrošināts Latvijā, bet ir sociāli apdrošināts, piemēram, Turcijā, varēs pretendēt uz veselības aprūpes pakalpojumiem atbilstoši šā panta daļas nosacījumiem un šādos gadījumos nekādas pārbaudes netiks veiktas.
Piedāvātā redakcija
-
