Projekta ID
23-TA-161Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
15.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
LDDK iebilst 5. punkta redakcijai, jo noteikumu projektā piedāvātā redakcija būtiski paplašina subjektus kuriem tiek piemērotas noteikumu prasības, tā kā piemērojot direktīvu primāri jāvērtē direktīvas teksta prasības. Kaut arī direktīva paredz to, ka dalībvalstis ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijus var piemērot iekārtām ar mazāku kopējo nominālo ievadīto siltumjaudu, būtu jāvērtē samērīgums šādu prasību ieviest. Norādām, ka Tieslietu Ministrijas EIROPAS SAVIENĪBAS TIESĪBU IEVIEŠANAS ROKASGRĀMATA nosaka, ka “Ir jāņem vērā pašā tiesību aktā noteiktais. Pilnīgai ES tiesību normu satura atklāšanai izmanto ne tikai ES tiesību aktu savstarpējo iztulkošanu un ES Tiesas praksi, bet arī citus līdzekļus, piemēram 1) ES tiesību aktu preambulu un skaidrojošos dokumentus, vienlaikus ņemot vērā, ka gadījumā, ja pastāv atšķirības starp ES tiesību aktu un tā preambulu vai izskaidrojošo dokumentu, priekšroka vienmēr ir pašā ES tiesību aktā noteiktajam;”
Līdz ar to aicinām nepaplašināt direktīvas panta prasības atsaucoties uz citu direktīvu prasībām, kuras nodrošina citu leģitīmo mērķi sasniegšanu, kā arī nacionālā likumdošana ietverto prasību piemērošanu ārpus direktīvā paredzētā tvēruma.
Norādām arī, ka piemērojot noteikumu projektā piedāvāto redakciju komersanti var likvidēt rezerves sadedzināšanas iekārtas, kuras uzstādītas avārijas gadījumiem.
Pirms noteikumu subjektu tvēruma paplašināšanas lūdzam veikt riska izvērtējamu to atspoguļojot noteikumu projekta anotācijā un apzināt komersantu skaitu kurus šāda direktīvas normu interpretācija varētu ietekmēt.
Līdz ar to aicinām nepaplašināt direktīvas panta prasības atsaucoties uz citu direktīvu prasībām, kuras nodrošina citu leģitīmo mērķi sasniegšanu, kā arī nacionālā likumdošana ietverto prasību piemērošanu ārpus direktīvā paredzētā tvēruma.
Norādām arī, ka piemērojot noteikumu projektā piedāvāto redakciju komersanti var likvidēt rezerves sadedzināšanas iekārtas, kuras uzstādītas avārijas gadījumiem.
Pirms noteikumu subjektu tvēruma paplašināšanas lūdzam veikt riska izvērtējamu to atspoguļojot noteikumu projekta anotācijā un apzināt komersantu skaitu kurus šāda direktīvas normu interpretācija varētu ietekmēt.
Piedāvātā redakcija
Aicinām negrozīt un atstāt esošajā redakcijā:
5. Biomasas kurināmajam ir jāatbilst šo noteikumu II, III un IV nodaļā minētajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, ja to izmanto elektroenerģijas, siltumenerģijas, dzesēšanai vai saldēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanas iekārtās vai degvielu ražošanas iekārtās, kuru kopējā nominālā ievadītā siltuma jauda ir 20 megavati (MW) vai lielāka cietā biomasas kurināmā gadījumā vai 2 MW vai lielāka gāzveida biomasas kurināmā gadījumā.
5. Biomasas kurināmajam ir jāatbilst šo noteikumu II, III un IV nodaļā minētajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, ja to izmanto elektroenerģijas, siltumenerģijas, dzesēšanai vai saldēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanas iekārtās vai degvielu ražošanas iekārtās, kuru kopējā nominālā ievadītā siltuma jauda ir 20 megavati (MW) vai lielāka cietā biomasas kurināmā gadījumā vai 2 MW vai lielāka gāzveida biomasas kurināmā gadījumā.
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
LDDK iebilst 33.1 punkta redakcijai – tā kā šāda pieeja dod īpašas priekšrocības vienam komersantam un neatbilsts labas likumdošanas praksei. Ministru kabineta noteikumi nedrīkstētu dot priekšrocības tikai vienam komersantam, ja tas nepilda valsts deleģētu funkciju, bet tiem vajadzētu noteikt kārtību, kā komersanti, kuri izpilda noteiktus kritērijus var tikt atzīti par saderīgiem, kādas īpašas kārtības piemērošanai. Pat situācijā, ja šobrīd tirgū darbojās tikai viens komersants, kas šādas prasības ir izpildījis tomēr normatīvajā aktā nedrīkst paredzēt īpašu izņēmumkārtību vienam komersantam. Kaut arī Baltpool ir Lietuvas nacionālās shēmas dalībnieks ar noteiktu deleģējumu Lietuvas Republikas normatīvajos aktos, šie akti nav saistoši Latvijas Republikai, bet ir uzskatāmi, kā viena no noteiktajām shēmām. Līdz ar to atbilstoši labas likumdošanas praksei paredzēt, ka komersanti, kuri ir biržas pakalpojumu sniedzēji un kuri spēj nodrošināt direktīvas prasību ievērošanu var izmantot atbilstošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
"33.1 Ja šo noteikumu 5. punktā minētajā iekārtā tiek izmantots biomasas biržā iegādātais cietais biomasas kurināmais, kas ražots no meža biomasas izejvielām, un cietā biomasas kurināmā atbilstība ir ar attiecīgo marķējumu un biržas ziņojumu apliecināta biomasas biržas izcelsme, tad šāds biomasas kurināmais ir atzīstams par atbilstošu šo noteikumu III, IV, VI un VII nodaļā noteiktajām prasībām, ja birža reģistrēta Klimata un Enerģētikas ministrijas uzturētā datubāzē.
Aicinām Ministriju noteikumu projektu papildināt ar mehānismu, kā komersanti var atbilst izvirzītajām prasībām un uzturēt šādu komersantu reģistru/sarakstu.
Papildināt Noteikumu projektu ar jaunu punktu:
** Klimata un enerģētikas ministrija reģistrē un uztur komersants reģistru, kuri nodrošina biržas pakalpojumus un uz kuriem ir attiecināma 33.1 punkta minētā kārtība
Aicinām Ministriju noteikumu projektu papildināt ar mehānismu, kā komersanti var atbilst izvirzītajām prasībām un uzturēt šādu komersantu reģistru/sarakstu.
Papildināt Noteikumu projektu ar jaunu punktu:
** Klimata un enerģētikas ministrija reģistrē un uztur komersants reģistru, kuri nodrošina biržas pakalpojumus un uz kuriem ir attiecināma 33.1 punkta minētā kārtība
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Skat. iebildumu pie 33.1punkta
Piedāvātā redakcija
Atbilstoši 33.1punkta redakcijai precizēt 39.3., 39.3.1, 39.3.2. punktus.