Atzinums

Projekta ID
25-TA-1801
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 2.tabulā "Nepieciešamie finanšu līdzekļi 2025.-2029. gadā" (16.-17.lpp.) sniegta informācija par vienota latviešu valodas apguves pieaugušajiem procesa izstrādei un īstenošanai esošajiem un indikatīvi papildu nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem 2025.–2029. gadā. Ņemot vērā, ka latviešu valodas apguves pieaugušajiem procesa īstenošanai jau šobrīd tiek izlietots finansējums, kas plānots gan Labklājības ministrijas, gan Kultūras ministrijas, gan Sabiedrības integrācijas fonda budžetos, norādām, ka tabulā sniegtā informācija ir nepilnīga. Tāpat norādām, ka papildu nepieciešamajam finansējumam nav pievienoti aprēķini, līdz ar to nav skaidrs tā apmēra pamatojums.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka latviešu valodas apguves pieaugušajiem procesa īstenošanai, t.sk., administrēšanai, finansējums jau šobrīd tiek plānots vairāku institūciju budžetos, uzskatām, ka veicot šī procesa centralizāciju, nepieciešamais finansējums ir nodrošināms no iesaistīto institūciju rīcībā jau esošā finansējuma, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma pārdales starp ministrijām. Pretējā gadījumā nav saskatāms procesa centralizācijas ekonomiskais pamatojums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 14.lpp. sniegta informācija, ka valsts valodas apmācību procesa uzlabošanai nepieciešams papildināt Izglītības likumu ar jaunu 19.2 pantu „Vienotas valsts valodas apguves pieaugušajiem sistēma”, nosakot Latviešu valodas aģentūru par kompetento iestādi koordinējot, pārraugot vienotu valsts valodas apguves pieaugušajiem procesu neformālajā izglītībā. Ņemot vērā, ka 2012.gada 18.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.938 "Latviešu valodas aģentūras nolikums" jau šobrīd nosaka Latviešu valodas aģentūras kompetenci, kas pēc būtības neatšķiras no plānotajiem grozījumiem Izglītības likumā, nav skaidrs pamatojums veikt grozījumus normatīvajos aktos, iekļaujot tajos dublējošas normas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 3.pielikuma “Latviešu valodas apguves pieaugušajiem administrēšana un norise: pārskats” rindā “Finansējuma avoti, apjoms” ir precizējams Kultūras ministrijai norādītais finansējums latviešu valodas mācību un kultūrorientācijas kursu nodrošināšanai, norādot izlietoto nevis plānoto finansējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3.1. Uzdot IZM papildināt Izglītības likumu ar jaunu 19.2 pantu „Vienotas valsts valodas apguves pieaugušajiem sistēma”,
 
Iebildums
Ņemot vērā izteiktos iebildumus par informatīvo ziņojumu, lūdzam redakcionāli precizēt šo punktu un tā apakšpunktus, atrunājot tikai tādus veicamos grozījumus Izglītības likumā, kurus šobrīd vēl neregulē citi spēkā esoši normatīvie akti.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3.2. Valsts izglītības attīstības aģentūrai (turpmāk – VIAA) uzdot līdz 2026. gada 31. maijam  izstrādāt papildu funkcionalitāti (=latviešu valodas moduli) pieaugušo prasmju pārvaldības platformā STARS vienotai latviešu valodas mācību procesa pieaugušajiem īstenošanai, pilnā apjomā nodrošinot valsts valodas apguves procesa tehnoloģiskā risinājuma administrēšanas, mācību norises, datu uzkrāšanas un analīzes vajadzības, kā arī konsultatīvo atbalstu platformas lietotājiem, proti, sniedz pirmā līmeņa atbalstu.
 
Iebildums
Ņemot vērā, ka šī uzdevuma īstenošanai saskaņā ar informatīvajā ziņojumā sniegto informāciju ir nepieciešams papildu finansējums, lūdzam skaidrot, kā tiks nodrošināta šī punkta izpilde, ja papildu finansējums tam netiks rasts, vienlaikus izvērtējot 3.3.punkta un tā apakšpunktu izpildes aktualitāti pirms 3.2.punktā paredzētā izpildes.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3.5. Ministrijām un citām institūcijām informatīvajā ziņojumā paredzēto pasākumu īstenošanu 2025. gadā nodrošināt no piešķirtajiem valsts budžeta un starptautisko fondu līdzekļiem. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu informatīvajā ziņojumā paredzēto pasākumu īstenošanai 2026. gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem pieteikumiem prioritārajiem pasākumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā papildu valsts budžeta līdzekļus informatīvajā ziņojumā paredzēto pasākumu īstenošanai nepiešķir vai piešķir daļēji, tad par pasākumu ieviešanu atbildīgajām institūcijām īstenot tikai tos informatīvajā ziņojumā paredzētos pasākumus, kurus var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
 
Iebildums
Norādām, ka nav atbalstāma tāda politikas plānošanas dokumenta tālāka virzība, kurā iekļauti pasākumi bez to īstenošanai nepieciešamā finansiālā seguma.

Vēršam uzmanību, ka š.g. 19.augusta Ministru kabineta sēdē (prot.Nr.32 48.§) tika izskatīts Finanšu ministrijas sagatavotais Informatīvais ziņojums "Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2026., 2027., 2028. un 2029. gadā" un pieņemts zināšanai, ka fiskālā telpa 2026. gadā ir 39,7 milj. euro, 2027. gadā ir -140,1 milj. euro, 2028. gadā ir -144,4 milj. euro un 2029. gadā ir -321,6 milj. euro. Vienlaikus saskaņā ar 2025. gada 27. marta Ministru kabineta rīkojumā Nr.179, ar kuru apstiprināts Budžeta sagatavošanas grafiks, paredzēto, budžeta prioritārās attīstības jomas ir noteiktas aizsardzība un demogrāfija, kā arī papildus noteikts ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm nesniegt priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem. Tāpat saskaņā ar Ministru kabineta 2025.gada 13.maija protokola Nr.19 50.§ 7.punktu ir noteikts veikt  publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu  ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.-2028. gadā , tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro. Līdz ar to balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā plānošanas dokumentu izstrādē, papildu nepieciešamo finansējumu rodot esošā finansējuma ietvaros, pārskatot un optimizējot esošos līdzekļus. 

Līdz ar to lūdzam pārskatīt informatīvajā ziņojumā iekļautos īstenojamos pasākumus, kuru īstenošanai nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums.

Ņemot vērā iepriekš minēto, protokollēmuma projekta 3.5.punkts ir izsakāms šādā redakcijā:
“3.5. Ministrijām un citām atbildīgajām institūcijām informatīvajā ziņojumā paredzēto pasākumu īstenošanu 2025. gadā un turpmākajos gados nodrošināt esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.”
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt ziņojuma 15.lpp. iekļauto rindkopu par jauno regulējumu, jo nav skaidrs ziņojumā minētais, kā 2019. gada 25. jūnija MK noteikumu Nr. 276 (Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi) grozījumi, var aizstāt 2024. gada 23. jūlija MK noteikumos Nr. 506 (Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma 2.3. reformu un investīciju virziena „Digitālā transformācija” 2.3.1.r. reformas „Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītības atbalstam” 2.3.1.4.i. investīcijas „Individuālo mācību kontu pieejas attīstība” īstenošanas noteikumi) iekļautos Atveseļošanas un noturības mehānisma investīciju īstenošanas nosacījumus. Ja paredzēts aizstāt kādu konkrētu MK noteikumu Nr. 506 sadaļu, tad lūgums šādi norādīt, tāpat nav skaidrs pamatojums apgalvojumam, ka minētie MK noteikumi Nr. 506 zaudēs spēku 2026. gada 31. maijā, saskaņā ar MK noteikumos Nr.506 noteikto 2026. gada 31. maijs ir 2.3.1.4.i. investīcijas īstenošanas termiņš.

Vienlaicīgi norādām, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma 2.3.1.3.i. un 2.3.1.4.i. investīciju ietvarā atbalsts paredzēts specifiski digitālo prasmju apguvei, līdz ar to aicinām IZM izvērtēt, vai plānotais atbalsts valsts valodas moduļa izveidei atbilst 2.3.1.4.i. investīcijas mērķim. Tāpat informējam, ka no Atveseļošanas un noturības mehānisma nav atbalstāma IT sistēmu uzturēšana, ja vien tas nav paredzēts investīcijas sākotnējā izmaksu pamatojumā un nav nepieciešams investīcijas mērķu sasniegšanai.

Tāpat redakcionāli vēršam uzmanību, ka MK noteikumu Nr. 506 korektais nosaukums šobrīd ir “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālā transformācija" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība" 2.3.1.4.i. investīcijas "Individuālo mācību kontu pieejas attīstība" un 2.3.1.3.i. investīcijas "Pašvadītas IKT speciālistu mācību pieejas attīstība" īstenošanas noteikumi”.
Piedāvātā redakcija
-