Atzinums

Projekta ID
23-TA-3234
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt, vai rīkojuma projekta nosaukums atbilst pamatojumā norādītajai tiesību normai, nepieciešamības gadījumā to precizējot vai sniedzot skaidrojumus. Vēršam uzmanību, ka noteikumu Nr.686 47.2 punktā noteikts, ka nepieciešamības gadījumā tiek izstrādāts un Ministru kabinetā iesniegts rīkojuma projekts "Par Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmu spēju (vai nespēju) nodrošināt atbilstību ilgtspējas kritērijiem".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt rīkojuma projekta pielikumu, nodrošinot tajā korektu un konsekventu informācijas atspoguļojumu. Vēršam uzmanību, ka uz vairākiem normatīvajiem aktiem tiek attiecināti datumi, kuru saistība ar normatīvo aktu nav saprotama. Piemēram, pie Meža likuma tiek norādīts 2000. gada 16. marts, lai gan likums ir pieņemts 2000. gada 24. februārī, bet stājies spēkā 2000. gada 17. martā, attiecīgi nav skaidra 2000. gada 16. marta saistība ar Meža likumu. Savukārt, piemēram, likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" gadījumā datums vispār nav norādīts.


Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotācijā norādīto rīkojuma projekta izstrādes pamatojumu un tā aprakstu, ņemot vērā Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 “Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem”  (turpmāk – noteikumi Nr. 686) 47.2 punktu, nepieciešamības gadījumā veicot vajadzīgos precizējumus.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 686 47.2 punktam Zemkopības ministrija veic izvērtējumu, rezultātus publisko savā tīmekļa vietnē un, nepieciešamības gadījumā, zemkopības ministrs iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu, attiecīgi par Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmu spēju vai nespēju nodrošināt atbilstību ilgtspējas kritērijiem. No minētās tiesību normas secināms, ka rīkojuma projekta izstrāde un iesniegšana Ministru kabinetā nav obligāta. Attiecīgi, ņemot vērā rīkojuma projekta šķietami neobligāto raksturu, lūdzam izvērtēt nepieciešamību pēc tā tālākas virzības izskatīšanai Ministru kabinetā vai papildināt:
1) anotācijas 1.1. apakšsadaļa, kurā pašlaik, tiek vispārīgi norādīts tikai uz Zemkopības ministrijas pienākumu reizi sešos mēnešos veikt izvērtēšanu tam, vai Latvijas tiesību akti un uzraudzības un izpildes panākšanas sistēma spēj nodrošināt meža biomasas izejvielu atbilstību noteikumu Nr. 686 47.2 punktam, ar konkrētāku skaidrojumu par paša rīkojuma projekta izstrādes nepieciešamības pamatojumu;
2) anotācijas 1.3. apakšsadaļu ar konkrētāku informācijas atspoguļojumu par rīkojuma projektu, tā izstrādes nepieciešamību, būtiskumu u.c. informāciju, kas nodrošinātu pilnīgu un korektu rīkojuma projekta satura, nepieciešamības un būtiskuma izpratni.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt anotācijas 1.2. apakšsadaļu, kur sniegtais mērķa apraksts ir plašāks nekā saprotams no rīkojuma projekta. Vēršam uzmanību, ka no rīkojuma projekta, šķietami, tieši neizriet konkrētas atļaujas došana Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautajiem Latvijas operatoriem deklarēt cieto biomasas kurināmo, kas ražots no Latvijā audzētām un iegūtām meža biomasas izejvielām kā atjaunīgo energoresursu un nulles CO2 emisiju kurināmo. Attiecīgi lūdzam papildināt skaidrojumus anotācijā vai veikt nepieciešamos precizējumus rīkojuma projektā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotācijas 2.1.apakšsadaļu izvērtējot un pilnībā atspoguļojot sabiedrības grupas, kuras rīkojuma projekts ietekmē vai varētu ietekmēt. Veicot izvērtējumu lūdzam ņemt vērā arī anotācijas 1.3. apakšsadaļā norādīto informāciju par to, ka rīkojuma projekts attiecas uz meža biomasas izejvielu audzētājiem, piegādātājiem un izmantotājiem, kas 2.1. apakšsadaļā šķietami nav skaidrots.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Tieslietu ministrijas ieskatā nav saskatāms rīkojuma projektam steidzamības statuss. Tāpat arī anotācijā vienkārši tiek norādīts, ka rīkojuma projekts ir steidzams, nesniedzot tam konkrētu pamatojumu. Vēršam uzmanību, ka steidzamības pamatojumam ir jāatbilst Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.2. apakšpunktam, kur noteikts, ka steidzamības kārtību projektu saskaņošanā var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
8. Horizontālās ietekmes
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt vai rīkojuma projektam nav ietekmes uz kādu no anotācijas 8. sadaļas jomām, piemēram, uz vidi un nav nepieciešams aizpildīt 8.1.6. apakšsadaļu. Vajadzības gadījumā lūdzam veikt precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-