Atzinums

Projekta ID
24-TA-674
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.2. dabasgāzes apgādes drošuma palielināšanu, dabasgāzes pārvades sistēmas attīstīšanu, veicinot biometāna īpatsvara palielināšanu kopējā dabasgāzes pārvades sistēmā un biometāna īpatsvara palielināšanu enerģijas galapatēriņā un ieviešot informācijas tehnoloģiju risinājumus biometāna ievades punkta vadībai.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 2.2.apakšpunktu, ņemot vērā, ka tas dublē 2.3.apakšpunktā noteikto investīciju mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
10.6. nodrošina iespēju vadības informācijas sistēmā uzkrāt Atveseļošanas fonda ietvaros nepieciešamos un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241 , ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241 ) 22. un 27. pantā minētos datus, tai skaitā informāciju Atveseļošanas fonda īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai par sasniedzamajiem rādītājiem investīcijas ietvaros;
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 10.6. un 10.7. apakšpunktu, ņemot vērā, ka tie dublē Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" 9.5. un 9.6.apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
11. Projekta iesniedzējs var iesniegt vienu vai vairākus projektu iesniegumus par summu, kas nepārsniedz šādu Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru:
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt, vai nepieciešams paredzēt iespēju iesniegt vairākus projekta iesniegumus. CFLA vērtējumā vairāku projektu iesniegšana nemazina riskus nesasniegt investīciju mērķus, kā arī nemaina iepirkuma plānošanu, turpretī tiek palielināts administratīvais slogs ieviešanas/uzraudzības posmā, piemēram, apgrūtināta finanšu pārdale (ja tāda nepieciešamība rodas).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
13.3. nozares ministrija 10 darbdienu laikā pēc projekta iesnieguma saņemšanas izveido šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minēto projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju un organizē iesniegtā projekta iesnieguma vērtēšanu atbilstoši šo noteikumu 14. punktā minētajiem kritērijiem un, ja nepieciešams, lūdz projekta iesniedzēju veikt papildinājumus un precizējumus iesniegtajā projekta iesniegumā, nosakot termiņu precizējumu un papildinājumu veikšanai, kas nav ilgāks par 20 darbdienām. Nozares ministrijai ir tiesības projekta iesniedzējam pieprasīt informāciju un dokumentus, kas nepieciešami projekta iesnieguma vērtēšanai vai projekta iesniegumā plānoto darbību pamatošanai un attiecināmo izmaksu atbilstības vērtēšanai. Ja projekta iesniedzējs nepieciešamos papildinājumus un precizējumus neiesniedz nozares ministrijas noteiktajā termiņā, tad projekta iesniegums tiek noraidīts. Nozares ministrija var uzaicināt projekta iesniedzēju atkārtoti iesniegt projekta iesniegumu;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projekta iesniegums tiek vērtēts saskaņā arī ar izslēgšanas kritērijiem, lūdzu papildināt noteikumu projektu ar rīcību, ja projekta iesniedzējs vai tā sadarbības partneris atbilst kādam no izslēgšanas kritērija nosacījumiem, vienlaikus izsakot noteikumu projekta 14.22.apakšpunktu piedāvātajā redakcijā. Vēršam uzmanību, ka konkrētajā situācijā projekta iesniegumu nebūs iespējams precizēt, vienīgi būtu iespējams nomainīt plānoto sadarbības partneri.
Piedāvātā redakcija
14.22. izvērtē, ka uz projekta iesniedzēju un tā sadarbības partneriem (ja tādi piesaistīti) neattiecas Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula Nr. 2018/1046), 136. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi.
5.
Noteikumu projekts
14.4. projekta iesniedzējam un tā sadarbības partneriem (ja tādi piesaistīti) saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, kas kopsummā katram atsevišķi pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 14.4. apakšpunktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
14.4. projekta iesniedzējam un tā sadarbības partneriem (ja tādi piesaistīti) saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku publiskajā datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā katram atsevišķi pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām"  24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos. 
6.
Noteikumu projekts
21.1. iekšējā audita izmaksas, lai sagatavotu iekšējā audita apliecinājumus;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un anotācijā pamatot, kuras investīcijas/-ju mērķi šīs izmaksas veicina, jo anotācijā noteikts, ka iekšējo auditu atbilstoši noteikumiem veic aģentūra (CFLA), līdz ar to šādai darbībai finansējums nebūtu jāparedz. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
22. Šo noteikumu 21.4. apakšpunktā minētie neparedzētie izdevumi no Atveseļošanas fonda finansējuma ir izmaksu pieaugums, kas radies, ja iepirkuma rezultāts pārsniedz šo noteikumu 33.1. apakšpunktā minētajā iepirkuma plānā norādīto iepirkuma summu, un izdevumi tādu papildu darbu izpildei vai pakalpojumu sniegšanai, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvuši nepieciešami, lai varētu nodrošināt projekta īstenošanu, ja projekta īstenotājs veicis visus pasākumus, lai šādus izdevumus novērstu. Par neparedzamiem apstākļiem šo noteikumu izpratnē uzskata dabas apstākļus (piemēram, ilgstošas lietusgāzes, salu, plūdus), trešo personu radītus apstākļus (piemēram, ceļu satiksmes ierobežojumus), tehniskus iemeslus (piemēram, iepriekš nezināmu grunts sastāva specifiku, hidroģeoloģiskos apstākļus, noplūdes, specifiskus drošības noteikumus). Ja finansējuma saņēmējs radušos izdevumus vēlas segt no neparedzētajiem izdevumiem plānotajiem līdzekļiem, tas jāsaskaņo ar aģentūru, veicot grozījumus šo noteikumu 10.1. apakšpunktā noslēgtajā līgumā un pārceļot attiecīgo finansējumu uz atbilstošo izmaksu pozīciju. Finansējuma saņēmējs dokumentāri pamato, ka radušos izdevumus nebija iespējams paredzēt projekta plānošanas posmā.
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 22. punktā norādi par izmaksu pieaugumu, ņemot vērā, ka jau preventīvi tiek atļauts organizēt iepirkumus par lielāku summu, nekā tas sākotnēji plānots.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna projektos investīcijas ir vērstas uz rādītāju sasniegšanu, CFLA vērtējumā projektu iesniedzēji piešķirtā budžeta un procentuālo ierobežojumu ietvaros paši var lemt par neparedzēto izdevumu izmantošanu, par to informējot aģentūru progresa pārskata iesniegšanas brīdī, bet iepriekš atsevišķi neveicot skaņošanu ar CFLA un neveicot grozījumus projekta budžeta pozīciju summās (ja kopsummas paliek nemainīgas). 
Tāpat aicinām skaidrot, kas tiek saprasts ar "specifiskie drošības noteikumi", ko nozarē iesaistītie uzņēmumi iepriekš nevar paredzēt. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
28. Uz projektu var attiecināt izmaksas par iekārtām un materiāliem, kas iegādāti pēc šo noteikumu 27. punktā minētā izmaksu attiecināmības sākuma datuma atbilstoši normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā un ir piegādāti finansējuma saņēmējam. Ja aktivitāšu īstenošanai ir iesaistīts sadarbības partneris, uz projektu ir attiecināmas izmaksas par aktivitātēm, par kurām projekta iesniedzējs ar sadarbības partneri ir rakstiski vienojušies par īstenojamām aktivitātēm kā projekta daļu.
Priekšlikums
AS "Sadales tīkls" saziņā ar CFLA ir informējusi par iespējamo variantu, ka projektā plānoto darbību īstenošanā (kabeļu līniju izbūvē) varētu tikt izmantots AS "Sadales tīkls" ražotie koka balsti/stabi un par tiem attiecināmajās izmaksās varētu tikt iekļauta ražošanas pašizmaksas vērtība. Ja KEM atbalsta šādu plānoto rīcību un AS "Sadales tīkls" saražoto materiālu/izejvielu izmantošanu, lūdzam noteikumos papildināt atbalstāmo darbību un attiecināmo izdevumu aprakstu, izmantošanas nosacījumiem (pamatojot ar potenciālajiem ieguvumiem, situāciju tirgū un ekonomisko pamatotību, nepieciešamību pārliecināties par pašizmaksas aprēķina pamatotību, u.tml.). 

Ja KEM atbalsta šādu rīcību, lūdzam iepriekš pārliecināties, ar kādiem resursiem plānots veikt darbus balstu/stabu uzstādīšanā, proti, vai plānots veikt iepirkumu un darbu veikšanu nodot piesaistītam būvniekam, kā apakšuzņēmējus nepiesaistot AS "Sadales tīkls" un/vai tā resursi (darbaspēks un tehnika). Ja darbus veiks paši AS "Sadales tīkls" darbinieki, tad lūdzam paredzēt nosacījumus, kā tiek veikti norēķini par šīm darbībām un paredzēt, ka šādi darbi nevar tikt iepirkti publiskā iepirkumā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu kāpēc noteikumu projektā norādītā investīciju mērķa grupas definīcija atšķiras no  Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā noteiktā. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ievērojot, ka investīciju īstenošanai ir paredzēts tikai Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna finansējums, attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā atspoguļoto ietekmi uz budžetu, 2. un 2.1.punktā norādot budžeta izdevumus, kas būtu vienādi ar budžeta ieņēmumiem, vienlaikus svītrojot finansiālo ietekmi 3., 3.1. un 5.punktā.
Papildus norādām, ka punktā “Cita informācija” jānorāda ministrija, kura lūgs pārdalīt nepieciešamo finansējumu, attiecīgi lūdzam informāciju minētajā punktā izteikt šādā redakcijā: “Finanšu ministrija lūgs pārdalīt nepieciešamo finansējumu no 74.resora ”Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas ”Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai””.
 
Piedāvātā redakcija
-