Atzinums

Projekta ID
23-TA-1660
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
26.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebildums
Uzturam spēkā iepriekš pausto iebildumu par nepieciešamību papildināt OCTA  likuma 12.pantu ar trešo daļu, lai nodrošinātu atbilstību jaunajai OCTA direktīvai (ES) 2021/2118, kurā noteikts, ka dalībvalstis var izvēlēties sertificēt instrumentus, ar kuriem patērētāji bez maksas var salīdzināt 3. pantā minētās obligātās apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēju piedāvātās cenas, tarifus un segumu un kuri būtu uzskatāmi par “neatkarīgiem mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas instrumentiem”, ja ir izpildīti direktīvā  izklāstītie nosacījumi. LTAB skatījumā šāda rīka izveide ir ļoti atbalstāma patērētāju interesēs, jo Latvijā šobrīd nav neviena objektīva cenu salīdzināšanas rīka, ir tikai polišu tirgošanas platformas, kurās patērētāji nevar gūt objektīvu priekšstatu par cenām. Neatkarīga rīka ieviešana veicinātu konkurenci un būtu patērētāju interesēs. Brokeru kalkulatori nav uzskatāmi par neatkarīgiem cenu salīdzināšanas instrumentiem jaunaš oCTA direktīvas izpratnē.

Neieviešot šādu cenu salīdzināšanas instrumentu, kā to paredz jaunā OCTA direktīva, veidojas pretruna ar to, ko Eiropas Komisija savulaik (2017.) secinājusi attiecībā par nepieciešamību precizēt direktīvu 2009/103/EK. Proti, jaunās OCTA direktīvas preambulas 2.punktā minēts, ka Komisija 2017. gadā izvērtēja Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2009/103/EK (3) darbību, tostarp tās efektivitāti, lietderību un saskaņotību ar citām Savienības politikas jomām. Novērtējuma secinājums bija, ka Direktīva 2009/103/EK kopumā darbojas labi, un vairumā aspektu tai grozījumi vajadzīgi nav. Tomēr tika noteiktas četras jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi veikt mērķtiecīgus grozījumus: kompensācija negadījumos cietušajām personām, attiecīgā apdrošinātāja maksātnespējas gadījumā, minimālās obligātā apdrošināšanas seguma summas, dalībvalstu veiktas transportlīdzekļu apdrošināšanas pārbaudes un ziņojumu par apdrošinājuma ņēmēju prasījumu vēstures izmantošana no jaunas apdrošināšanas sabiedrības puses. Papildus minētajām četrām jomām ir noskaidrotas arī šādas citas jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi pieņemt mērķtiecīgus grozījumus, proti: nosūtītie transportlīdzekļi, negadījumi, kuros ir iesaistītas transportlīdzekļa vilktas piekabes, neatkarīgi mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas rīki un informācijas centri un informācija cietušajām personām. 

Tā kā Eiropas Komisija norāda uz nepieciešamību pieņemt mērķtiecīgus grozījumus attiecībā uz neatkarīgu mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas rīka izveidi, tad  OCTA likumā neparedzot šāda rīka izveides iespējas, grozījumi OCTA likumā nesasniegs ar jauno OCTA direktīvu izvirzītos mērķus veikt grozījumus tajās jomās, kur jo īpaši mērķtiecīgi būtu veikt grozījumus.

 
Piedāvātā redakcija

Papildināt OCTA likuma 12.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

“(3)  Īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas cenu salīdzināšanas instrumentā (turpmāk – cenu salīdzināšanas instruments), kas pieejams Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja tīmekļvietnē, ievadot Latvijas Republikā reģistrēta transportlīdzekļa reģistrācijas numuru un transportlīdzekļa reģistrācijas apliecības numuru, iespējams bez maksas salīdzināt apdrošinātāju piedāvātās īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijas uz informācijas pieprasījuma brīdi.  Cenu salīdzināšanas instruments nav uzskatāms par apdrošināšanas izplatīšanas darbību Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma izpratnē, un tajā nav iespējams noslēgt apdrošināšanas līgumu. Apdrošinātāja piedāvātās apdrošināšanas prēmijas cenu salīdzināšanas instrumentā ir informatīvas un nav saistošas apdrošinātājam, slēdzot apdrošināšanas līgumu.”".
 
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebildums
Uzturam spēkā iepriekš pausto iebildumu par nepieciešamību veikt grozījumus OCTA  likuma 14.pantā, izslēdzot OCTA  likuma 14.panta otro, otro prim, trešo un ceturto daļu, kur šobrīd noteikts, kādos gadījumos,  slēdzot apdrošināšanas līgumu, tiek piemērotas OCTA atlaides (OCTA prēmijas samazinājums) un vienlaikus noteikts, kas šīs atlaides tiek kompensētas no OCTA GF) (lūdzu skatīt LTAB piedāvāto redakciju).

Iepriekš, pārrunājot jaunās OCTA direktīvas (ES) 2021/2118  prasības un to ieviešanu Latvijas OCTA likumā FM, LTAB un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (Latvijas Bankas) kopīgajās sanāksmēs, spriedām un nonācām pie kopīgiem secinājumiem, ka būtiski mainīsies jaunā GF finansēšanas kārtība saistībā ar GF uzlikto papildu atbildību (papildu finansiālo slogu) apdrošinātāja likvidācijas/maksātnespējas gadījumā pārrobežu gadījumos un ka OCTA atlaides  un ar to saistītās normas ir izslēdzamas, jo GF izveides mērķis ir CSNg cietušo personu interešu aizsardzība.

 Līdz ar to, OCTA atlaides un ar to saistītās normas ir izslēdzamas, un pārejas noteikumos jāparedz,  ka grozījumi stājas spēkā ar 2025.gada 1.janvāri.
 
 
Piedāvātā redakcija

Likumprojekts papildināms ar jaunu pantu šādā redakcijā:
"___.Izslēgt OCTA likuma 14.panta otro, otro prim, trešo un ceturto daļu".
 
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebildums
Uzturam spēkā iepriekš pausto iebildumu par nepieciešamību precizēt OCTA likuma 50.panta pirmo daļu, to papildinot ar 7.punktu, kurā būtu noteikts, ka LTAB sniedz informāciju par apdrošinātāju piedāvātajām īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām pēc apdrošinājuma ņēmēja pieprasījuma, jo jaunajā OCTA direktīvā (ES) 2021/2118 noteikts, ka dalībvalstis var izvēlēties sertificēt instrumentus, ar kuriem patērētāji bez maksas var salīdzināt 3. pantā minētās obligātās apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēju piedāvātās cenas, tarifus un segumu un kuri būtu uzskatāmi par “neatkarīgiem mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas instrumentiem”, ja ir izpildīti direktīvā izklāstītie nosacījumi. LTAB skatījumā šāda rīka izveide ir ļoti atbalstāma patērētāju interesēs.
Principāli neuzstājam, ka šo funkciju veic LTAB, to var veikt arī cita institūcija, kas izpilda izvirzītos kritērijus, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.
 

 
Piedāvātā redakcija
Piedāvātā redakcija
Papildināt OCTA likuma 50.panta  pirmo daļu ar 7. punktu šādā redakcijā:

"7) apdrošinātāju piedāvātajām īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām pēc apdrošinājuma ņēmēja pieprasījuma.”;"
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums

Uzturam spēkā iepriekš pausto iebildumu par nepieciešamību likumprojektu papildināt ar  50.2 pantu (cenu salīdzināšanas instrumenta izveide), attiecīgi mainot likumprojekta esošo pantu numerāciju (lūdzu skatīt LTAB piedāvāto redakciju).

Iepriekš sarunās ar FM tika panākts konceptuāls atbalsts šāda rīka izveidei.

Jaunajā OCTA direktīvā (ES) 2021/2118 noteikts, ka dalībvalstis var izvēlēties sertificēt instrumentus, ar kuriem patērētāji bez maksas var salīdzināt 3. pantā minētās obligātās apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēju piedāvātās cenas, tarifus un segumu un kuri būtu uzskatāmi par “neatkarīgiem mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas instrumentiem”, ja ir izpildīti direktīvā izklāstītie nosacījumi. LTAB skatījumā šāda rīka izveide ir ļoti atbalstāma patērētāju interesēs.

Šobrīd tirgū pieejamie brokeru kalkulatori nav uzskatāmi par neatkarīgiem cenu salīdzināšanas instrumentiem jaunās OCTA direktīvas izpratnē.

Neieviešot šādu cenu salīdzināšanas instrumentu, kā to paredz jaunā OCTA direktīva, veidojas pretruna ar to, ko Eiropas Komisija savulaik (2017.) secinājusi attiecībā par nepieciešamību precizēt direktīvu 2009/103/EK. Proti, jaunās OCTA direktīvas preambulas 2.punktā minēts, ka Komisija 2017. gadā izvērtēja Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2009/103/EK (3) darbību, tostarp tās efektivitāti, lietderību un saskaņotību ar citām Savienības politikas jomām. Novērtējuma secinājums bija, ka Direktīva 2009/103/EK kopumā darbojas labi, un vairumā aspektu tai grozījumi vajadzīgi nav. Tomēr tika noteiktas četras jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi veikt mērķtiecīgus grozījumus: kompensācija negadījumos cietušajām personām, attiecīgā apdrošinātāja maksātnespējas gadījumā, minimālās obligātā apdrošināšanas seguma summas, dalībvalstu veiktas transportlīdzekļu apdrošināšanas pārbaudes un ziņojumu par apdrošinājuma ņēmēju prasījumu vēstures izmantošana no jaunas apdrošināšanas sabiedrības puses. Papildus minētajām četrām jomām ir noskaidrotas arī šādas citas jomas, attiecībā uz kurām būtu lietderīgi pieņemt mērķtiecīgus grozījumus, proti: nosūtītie transportlīdzekļi, negadījumi, kuros ir iesaistītas transportlīdzekļa vilktas piekabes, neatkarīgi mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas rīki un informācijas centri un informācija cietušajām personām. 

Tā kā Eiropas Komisija norāda uz nepieciešamību pieņemt mērķtiecīgus grozījumus attiecībā uz neatkarīgu mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas rīka izveidi, tad,  OCTA likumā neparedzot šāda rīka izveides iespējas, grozījumi OCTA likumā nesasniegs ar jauno OCTA direktīvu izvirzītos mērķus veikt grozījumus tajās jomās, kur jo īpaši mērķtiecīgi būtu veikt grozījumus.
 
 
Piedāvātā redakcija

Papildināt OCTA  likumu ar 50.2 pantu šādā redakcijā:

“50.2 pants. Cenu salīdzināšanas instruments
(1) Šā likuma 12.panta trešajā daļā minētā cenu salīdzināšanas instrumenta turētājs ir  Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, kas darbojas atbilstoši šā panta otrās daļas prasībām.
(2) Cenu salīdzināšanas instruments, kur bez maksas var salīdzināt apdrošinātāju piedāvātās īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijas, uzskatāms par neatkarīgu mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanas cenu salīdzināšanas instrumentu, ja izpildās šādi nosacījumi:
1)  darbojas neatkarīgi no apdrošinātājiem un nodrošina, ka apdrošinātājiem  meklēšanas rezultātos tiek nodrošināta vienlīdzīga attieksme;

2) precīzi norāda cenu salīdzināšanas instrumenta  turētāju un operatoru identitāti;

3) nosaka precīzus un objektīvus kritērijus, kas ir salīdzināšanas pamatā;

4) izmanto vienkāršu un nepārprotamu valodu;

5) sniedz precīzu un aktuālu informāciju un norāda, kad notikusi pēdējā atjaunināšana;

6) ir pieejams ikvienam apdrošinātājam, sniedz atbilstošu informāciju, aptver plašu piedāvājumu klāstu, kas aptvertu transportlīdzekļu apdrošināšanas nozīmīgu tirgus daļu, un gadījumos, kad uzrādītā informācija nesniedz pilnīgu minētā tirgus pārskatu, lietotāju nepārprotami par to informē, pirms rezultātu afišēšanas;

7) nodrošina efektīvu procedūru, kā ziņot par nepareizu informāciju;

8)  ietver paziņojumu par to, ka cenu pamatā ir sniegtā informācija un ka tā nav saistoša apdrošinātājiem.”"
 
 
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nepieciešams izslēgt  likuma 51.panta trešās daļas 2.punktu, kur šobrīd noteikts, ka no Garantijas fonda tiek segta kompensācija apdrošinātājam par apdrošināšanas prēmijas maksājuma samazinājumu. 
 Iepriekš, pārrunājot jaunās OCTA direktīvas (ES) 2021/2118  prasības un to ieviešanu Latvijas OCTA likumā FM, LTAB un FKTK (LB) kopīgajās sanāksmēs, spriedām un nonācām pie kopīgiem secinājumiem, ka būtiski mainīsies jaunā GF finansēšanas kārtība saistībā ar GF uzlikto papildu atbildību (papildu finansiālo slogu) apdrošinātāja likvidācijas/maksātnespējas gadījumā pārrobežu gadījumos un ka OCTA atlaides  un ar to saistītās normas ir izslēdzamas, jo GF izveides mērķis ir CSNg cietušo personu interešu aizsardzība.

 Līdz ar to OCTA atlaides un ar to saistītās normas ir izslēdzamas un pārejas noteikumos jāparedz,  ka grozījumi stājas spēkā ar 2025.gada 1.janvāri.
 
 
Piedāvātā redakcija

Papildināt likuma 51.panta grozījumus ar tekstu šādā redakcijā:

"izslēgt trešās daļas 2.punktu."