Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-3312
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka informatīvajā ziņojumā nav analizēts, kāds ir lauksaimniecības ražošanas procesos izmantojamās tehnikas efektivitātes (mazāks degvielas patēriņš uz apstrādājamo hektāru) devums pa lauksaimniecības nozarēm, piemēram, augkopībā, salīdzinot ar 2009.gadu, kad tika noteikts degvielas limits - 100 litri uz hektāru.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Finanšu ministrija uztur 06.02.2025. sniegtajā atzinumā minēto 3.iebildumu par nepieciešamību noteikt un aprakstīt mehānismu, kā tiek indeksēti minimālie ienākumu līmeņi no hektāra, ko nosaka Ministru kabineta 2015. gada 14. aprīļa noteikumos Nr. 194 „Kārtība, kādā piemēro samazināto akcīzes nodokļa likmi iezīmētai (marķētai) dīzeļdegvielai (gāzeļļai), ko izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības zemes apstrādei un meža vai purva zemes apstrādei, kurā kultivē dzērvenes vai mellenes, kā arī zemes apstrādei zem zivju dīķiem” (turpmāk - MK noteikumi Nr.194).
Ja netiek paredzēts regulārs minimālo ienākumu no hektāra indeksācijas mehānisms, tad MK noteikumos Nr.194 noteiktie līmeņi gadu gaitā zaudē savu fiskālo jēgu un nestimulē lauksaimniecības produkcijas ražotāju kāpināt ražību no hektāra vai arī neveicina uzrādīt visus ieņēmumus legāli, lai nodrošinātu tiesības iegādāties marķēto degvielu maksimālajā apjomā par atbalsta deklarētajiem un apstiprinātajiem lauksaimniecībā izmantojamās zemes hektāriem. Minimālie līmeņi pēdējo reizi ir indeksēti 2020.gada 1.jūnija, lai gan lauksaimniecības produktu cenu indekss 2023.gadā lopkopības nozarē bija 139,9, bet augkopības nozarē - 123,7, salīdzinot ar 2020.gada rādītāju.
Līdz ar to minimālo ieņēmumu palielināšana no hektāra nebūtu jānodrošina, lai panāktu fiskāli neitrālu priekšlikuma efektu, bet tā būtu jāveic, sekojot lauksaimniecības preču izmaiņām Latvijā.
Papildus gan jāatzīmē, ka informatīvajā ziņojumā ir konstatēts, ka šobrīd noteiktie minimālie ienākumu līmeņi ir ievērojami zemāki nekā faktiskie vidējie ieņēmumi konvencionālajās saimniecībās un bioloģiskajās saimniecībās.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Finanšu ministrija uztur 06.02.2025. sniegtajā atzinumā minēto 2.iebildumu par nepieciešamību informatīvo ziņojumu papildināt ar sadaļu, kurā tiktu apkopots izvērtējums par tām lauksaimniecības nozarēm, kurām likumā "Par akcīzes nodokli" noteiktais marķētās dīzeļdegvielas litru skaits  ir pietiekams un kurās netiek izņemts viss pieteiktais dīzeļdegvielas apjoms, ņemot vērā, ka vidējais izņemtais dīzeļdegvielas apjoms saskaņā ar 4.attēlā atspoguļoto informāciju pēdējos trijos saimnieciskajos gados ir 92-93% no piešķirto litru apjoma.
Lai precīzāk novērtētu papildus piešķiramo marķētās dīzeļdegvielas litru apjomu, ir nepieciešams izvērtējums par tām lauksaimniecības nozarēm, kurām piešķirto marķētās dīzeļdegvielas litru apjoms nav pietiekams, kādos apjomos tajās tiek iegādāta dīzeļdegviela par to maksājot akcīzes nodokļa standartlikmi.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk