Atzinums

Projekta ID
21-TA-576
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā kā viens no pamatiem tam, lai varētu uzskatīt, ka Ministru kabinets ir pieņēmis konceptuālo lēmumu, kas savukārt ir nepieciešams, lai varētu tikt uzsākta rīkojuma projekta 1. punktā minētā nekustamā īpašuma daļas atsavināšana, ir norādītas Transporta attīstības pamatnostādnes 2021.gadam-2027.gadam. Tieslietu ministrija ir secinājusi, ka Transporta attīstības pamatnostādnes 2021.gadam-2027.gadam Ministru kabinetā tika pieņemtas tikai oktobra sākumā, līdz ar to ir pavisam skaidrs, ka tās vēl nebija apstiprinātas Ministru kabinetā laikā, kad tika uzsākts rīkojuma projekta 1. punktā minētā nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas process. Tādējādi Tieslietu ministrijas ieskatā konkrētajā gadījumā attiecīgais tiesību akts nevar kalpot kā pamatojums Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8. panta pirmajā daļā noteiktā nosacījuma izpildei, proti, ka institūcija uzsāk attiecīgā projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu apzināšanu un nosaka atlīdzību par atsavināmajiem nekustamajiem īpašumiem pēc tam, kad Ministru kabinets pieņēmis konceptuālu lēmumu par sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešama projekta īstenošanu. Ievērojot minēto, lūdzam no anotācijas svītrot atsauci uz Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021.gadam-2027.gadam.

Vienlaikus, kā jau Tieslietu ministrija vairākkārt norādījusi savos atzinumos, Tieslietu ministrijas ieskatā atbilstoši Atsavināšanas likuma 8. panta pirmās daļas regulējumam (lai arī tas expressis verbis tiesību normā nav ietverts) dokumentos, kuri tiek norādīti kā pamatojums tam, ka Ministru kabinets ir pieņēmis konceptuālu lēmumu, ir nepieciešams arī ietvert atsevišķu norādi uz to, ka projektu realizācijas veids ietvers sevī īpašumu atsavināšanu no privātpersonām, lai būtu pilnībā skaidrs un nebūtu diskutējams, ka Ministru kabinets ir ne tikai izteicis vispārīgu piekrišanu līdzekļu apropriācijai projektiem vai arī to īstenošanai kopumā, bet vienlaikus ir akceptējis, ka šie projekti ietvers arī nekustamo īpašumu atsavināšanu no privātpersonām. Tieslietu ministrijas ieskatā, ja tas netiek tiesību aktā ļoti skaidri norādīts, par to var rasties arī dažādas diskusijas un interpretācijas iespējas. Ņemot vērā to, ka atsavināšana sabiedrības vajadzībām privātpersonu īpašuma tiesības ierobežo ļoti būtiski, ar šo procesu saistītajiem tiesību aktiem ir jābūt ļoti skaidriem, atstājot pēc iespējas mazāk vietas dažādām interpretācijas iespējām. Lūdzam turpmāk, virzot izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgus tiesību aktus,  rast iespēju nodrošināt tajos augstāk minētās informācijas iekļaušanu par projekta realizācijas veidu - nekustamo īpašumu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Piedāvātā redakcija
-